فرق بین دانشگاه آزاد و دولتی

دانشگاه دولتی با دانشگاه آزاد چه تفاوتی دارد و کدام یک بهتر است؟

 

آیا مدرک فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی، در دنیا قابل قبول می‌باشد؟

برخی از داوطلبان بر این نظر هستند که مدرک فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی، در دنیا قابل قبول است. فرد اگر از دانشگاه آزاد اسلامی رودهن هم با معدل متوسط فارغ‌التحصیل شده باشد؛ تمام دانشگاه‌های اروپا، مدرک، نمرات و سطح معلومات وی را قبول دارند. در اینجا نقش دانشجو می‌تواند مهم تلقی شود چرا که با تلاش خود می‌تواند با بهترین سطح نمره فارغ‌التحصیل شود و در رشته تحصیلی خود توانمند شود.

دانشگاه سراسری یا آزاد؟

برای پاسخ به این سوال باید سه فاکتور مهم که در کیفیت یک مجموعه‌ی آموزشی دخیل هستند را بررسی کنیم؛ این عوامل عبارت‌اند از:

  • مدرک دانشگاه
  • آموزش‌دهنده یا همان اساتید
  • آموزش‌گیرنده یا همان دانشجویان

مدرک دانشگاه آزاد

داوطلبانی هستند که دانشگاه آزاد را به دانشگاه‌های دولتی شهرهای دور ترجیح می‌دهند؛ چراکه دوری از محیط زندگی، هزینه‌های زندگی و ایاب و ذهاب موجب شده که آن‌ها تحصیل در دانشگاه‌های آزاد را ترجیح دهند. امروزه سطح پیشرفت علمی در این دانشگاه به حدی رسیده است که شاهد ارائه‌ی رشته‌های جدید و پر متقاضی هستیم؛ که این نکات می‌تواند سطح علمی این دانشگاه را بالا ببرند. برخی اعتقاد دارند که مدرک دانشگاه دولتی و آزاد با یکدیگر تفاوتی ندارند. در واقع جذب نیروی کار ربطی به مدرک دولتی یا آزاد ندارد و صرفاً به شایستگی فرد نگریسته می‌شود. از طرفی اساتیدی که در دانشگاه‌های دولتی تدریس می‌کنند از دانشگاه‌های آزاد بهتر می‌باشند به همین دلیل خیلی از داوطلبان این دانشگاه‌ها را به سایر دانشگاه‌ها ترجیح می‌دهند به خاطر کیفیت بالای آن.

  همان‌طورکه در بالا اشاره شد علاوه بر اساتید و شرایط خوب تحصیلی، عامل آموزش‌گیرنده یا همان دانشجو نیز بر کیفیت یک مکان آموزشی دخیل است. اکثر دانشجویان این دانشگاه بنا به دلایل مختلف میل و رغبت زیادی برای آموزش دروس ندارند و همین امر فضای رقابتی کلاس‌های درسی این مراکز را تحت تاثیر خود قرار داده و باعث شده تا از این مراکز با نام محل تولید مدرک نام ببرند.

در مجموع دانشجویان نابغه‌ای هستند که در دانشگاه آزاد تحصیل کرده و به موفقیت‌های بزرگی نیز دست یافته‌اند. اینجا بحث انتخاب شما است؛ که اگر بر اساس معیارها، علایق و استعداد و توانمندی‌هایتان صورت گیرد شما را به موفقیت نزدیک‌تر خواهد کرد. با بررسی مراکز علمی در سطح کشور به راحتی می‌توان گفت ادامه‌ی تحصیل برای هر دانش‌آموزی با هر موقعیت و شرایطی میسر و ممکن شده است و تحصیل در هر مرکز و دانشگاهی تفاوت چندانی ایجاد نمی‌کند، این شما هستید که تفاوت‌ها را با همت و پشتکار خویش می‌سازید.