کم کردن استرس در سال کنکور

چه کارهایی برای کم کردن استرس در سال کنکور 1401 مفید است؟

معمولاً داوطلبان برای آمادگی کنکور دچار استرس می‌شوند؛ لذا باید راه‌های مقابله با آن را بشناسند تا بتوانند شرایط را بهتر مدیریت کنند.

علائم و نشانه‌های استرس

اضطراب نوعی ناراحتی است که گاهی اوقات نشانه‌های آزاردهنده و ناخوشایند بدنی دارد که به آن اشاره می‌شود:

  • سفت شدن عضلات
  • افزایش ضربان قلب و تند شدن تنفس
  • خشک شدن دهان

کاهش اضطراب در زمان کنکور

کاهش اضطراب در زمان کنکور به میزان زیادی عملکرد داوطلبان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. استرس در شب کنکور و سرجلسه کنکور باعث می‌شود که این داوطلبان نتوانند از زحمات خود نتیجه بگیرند و این موضوع باعث افسردگی و ناامیدی آن‌ها می‌شود. با اینکه سطحی از استرس برای انجام بعضی از کارها از جمله امتحان دادن طبیعی است، اما حتماً باید به این نکته توجه کنید که کنکور 1401 هم آزمونی مانند دیگر آزمون‌هاست و هیچ تفاوتی با بقیه ندارد.

نقش والدین در کنترل و پیدایش استرس دانش‌آموزان برای کنکور

پدر و مادرهایی که به هر علتی توقعات بی‌اندازه از فرزندان خویش دارند یا دائم با گوشه و کنایه با آن‌ها صحبت می‌کنند؛ فشار زيادي به فرزندان خویش وارد می‌کنند. تزریق کردن اضطراب و استرس بر فرزندان نه تنها باعث بهبود رتبه فرزندانتان در کنکور نمی‌شود؛ بلکه نتیجه‌ی عکس هم می‌تواند داشته باشد. متأسفانه بارها شاهد این قضیه بودیم که استرس و نگرانی بی اندازه والدین باعث می‌شود فشار روانی بیشتری به شخص وارد شود. این مسئله نقش والدین در تحصیل را پراهمیت‌تر می‌کند.

مدیریت زمان از دیگر راه‌هایی است که می‌تواند به داوطلبان کمک کند.

گاهی هم دلیل استرس، عدم برنامه‌ریزی درست و نقص در مدیریت زمان است. با هدف‌گذاری و اولویت‌بندی این هدف‌ها می‌توان ميزان آشفتگی ذهن را کاهش داد. پس از هدف‌گذاری، باید آن‌ها را به اهداف جزیی‌تر تقسیم نمود و فعالیت‌های لازم را برای رسیدن به آن‌ها در طول روز و هفته و ماه گنجاند. هر شب برای روز بعد برنامه‌ریزی کنید تا بدانید چه فعالیت‌هایی و در چه محدوده‌ی زمانی باید انجام شود. از طرفی مرور را هم در برنامه خود بگنجانید تا با تکرار بتوانید به مطالب مسلط شوید.

 

 

 

کنترل استرس با خواب کافی و باکیفیت

بدون داشتن خواب مطلوب نمی‌توانید تمرکز کافی بر روی دروس داشته باشید. همچنين کم‌خوابی سبب استرس و حس خستگی می‌شود و قدرت یادگیری و حافظه را کاهش می‌دهد. شام سبکی بخورید تا بتوانید راحت بخوابید. خواب کافی به خصوص در شب آخر اهمیت زيادي دارد؛ استفاده از دمنوش‌های آرامش‌بخش، تماشای فیلم کمدی یا پیاده‌روی کوتاه می‌تواند به خوابی راحت در شب کنکور کمک کند.