روش مرور دروس در جمع بندی

روش صحیح مرور کردن دروس در دوران جمع‌بندی

داوطلبان باید در نظر داشته باشند که وضعیت هر داوطلبی با داوطلب دیگر فرق می‌کند؛ فلذا روش مطالعه و برنامه درسی آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت می‌باشد. سعی کنید از مقایسه کردن خود با دیگران بپرهیزید که ممکن است موجب دلسردی شما شود. بهتر است به جای این افکار حاشیه‌ای، تمرکز خود را روی برنامه درسی و کیفیت اجرای آن بگذارید تا بهترین نتیجه را کسب نمائید. در این مقاله دربارۀ دوران جمع‌بندی و روش‌های مطالعه دروس در آن می‌پردازیم.

ویژگی‌ها و اصول کلی دوران جمع‌بندی:

– در این دوران می‌بایست به جای مطالب جدید، روی مطالب گذشته و تثبیت آن‌ها تمرکز کنید.

– مباحث را برای مطالعه تفکیک کنید؛ مثلاً مباحثی که نیاز بیشتری به مطالعه دارند، وقت بیشتری روی آن‌ها گذاشته شود و یا مباحثی که تنها به مرور احتیاج دارند، با زدن تست‌ و مرور خلاصه‌ها بررسی شوند.

– سعی کنید اطلاعات گذشته را تا جایی که می‌توانید تکرار کنید تا در ذهن شما ثبت گردد.

– از زدن تست‌های علامت‌دار گذشته در این دوران غافل نشوید.

 

 

دوران جمع‌بندی به سه مرحله تقسیم می‌شود:

با اینکه مراحل جمع‌بندی، بسته به نیاز و شرایط هر داوطلب، فرق می‌کند؛ اما عموماً شامل سه مرحله است که همه داوطلبان می‌توانند این سه مرحله را با توجه به حجم مطالعاتی خود در مدت زمان مشخص اجرا کنند.

مرحله اول

 سعی کنید تمامی مطالبی که قبلاً به صورت خلاصه، یادداشت برداری کرده‌اید را تکرار و مرور کنید و حدالامکان سراغ مباحث جدید نروید. چنانچه حجم زیادی از یک یا دو درس باقی‌مانده است، از مطالعه آن صرف نظر کنید؛ زیرا تمام کردن آن‌ها به قیمت مسلط نبودن بر پاره‌ای از دروس یا فراموش کردن بسیاری از مطالبی تمام می‌شود که قبلاً آنها را آموخته‌اید.

 مرحله دوم

در این مرحله می‌توانید به برطرف کردن اشکالات خود بپردازید و در صورت لزوم، تعدادی از مباحث هر درس را نیز به طور کامل دوره کنید. تست‌هایی را که در آن‌ها مشکل دارید، می‌توانید مجدداً مطالعه و تمرین کنید. سعی کنید عفونت‌های مطالعاتی خود را در این مرحله برطرف سازید.

مرحله سوم

این مرحله، آخرین دوره جمع‌بندی است. در این مرحله، بدون پرداختن به تست‌ها، فرمول‌ها و نکات مهم، مطالب جمع‌آوری شده را بخوانید و آماده شرکت در جلسه آزمون سراسری شوید. در واقع می‌توانید حل تست‌های آزمون‌های سال‌های گذشته را در اولویت قرار دهید. هر چند روز یک بار یک آزمون آزمایشی مشابه آزمون کنکور از خود بگیرید. بسیاری از داوطلبان می‌خواهند بدانند که چگونه به رفع اشکال خود بپردازند؛ آن‌ها می‌توانند به پاسخنامه رجوع کنند و بعد از مطالعه آن، آن قسمت از پاسخ را درجزوه و یا حتی دیگر منابع خود بیابند. از فرصت چندروزۀ مابین آزمون‌ها استفاده کنید تا اشکالات خود را بررسی کرده و آزمون را تحلیل نمائید. با این روند به صورت عادی در آزمون‌ها باید افزایش درصد داشته باشید.