روش های کلی مطالعه دروس برای کنکور

روش‌های کلی مطالعه دروس برای کنکور

بسیاری از داوطلبان کنکور 1401 نمی‌دانند که چه روندی را برای مطالعه خود انتخاب کنند؛ لذا دچار سردرگمی می‌شوند. در این مقاله راهکارهای مناسبی را درخصوص شیوه‌های متداول مطالعه به شما آموزش خواهیم داد.

انواع روش مطالعه دروس برای کنکور به صورت ذیل می‌باشد:

  • روش ترکیبی: به صورت ترکیبی بخوانید؛ به این معنا که اگر هر صفحه خوانده شود باید کنارش حاشیه‌نویسی انجام گیرد و نکات مهم آن یادداشت گردد. در این مرحله باید نکات ترکیبی و مرتبط از سایر کتاب‌ها را با مطالبی که مطالعه می‌کنید پیوند دهید.
  • روش تکنیکی: روش تکنیکی یعنی با استفاده از تکنیک‌ها بتوانید مسائل را سریع حل کنید و فرمول‌ها را حذف کنید که این روش نیاز به آموزش و مهارت دارد.
  • روش مفهومی: روش دیگر روش مفهومی می‌باشد؛ یعنی شما باید مطالب کتاب را به صورت مفهومی بخوانید و درک کنید و سپس سراغ تست بروید. با پرسش و پاسخ از خود می‌توانید بهتر مفاهیم کتاب درسی را درک کنید.
  • روش لایه‌ای: بسیاری از داوطلبان وقتی شروع به خواندن می‌کنند در همان دور اول می‌خواهند به همه مطالب تسلط یابند؛ در صورتی‌که این اتفاق باید در دور دوم و سوم بیافتد. در واقع در دور اول مطالعه، شما فقط کافی است که با کلیات بحث آشنا شوید و یادگیری جزییات را برای دور دوم و سوم بگذارید. اگر دانش‌آموزی در حین مطالعه یادداشت‌برداری می‌کند نباید تمامی مطالب را بنویسد. این کار اشتباه می‌باشد چرا که فرد دچار سردرگمی می‌شود و از هدف اصلی مطالعه دور می‌شود. هدف از یادداشت‌برداری این است که نکات مهم را بنویسیم و چند بار مرور کنیم تا در ذهن ثبت گردد. این مرحله باید بعد از دور سوم انجام بشود.

به عنوان نکته آخر باید بگوییم قرار نیست همه تست‌ها با هم حل شده تا تمام شود. اگر یک فصل از یک درسی را مطالعه کردید نباید همه تست‌های مربوط به آن فصل را بزنید؛ بهتر است که تقسیم‌بندی کنید تا ذهن آرام آرام به جلو حرکت کند و شما پیشرفت خود را مشاهده کنید. هم‌چنین ترجیحاً در هر دور تست‌زنی، تست‌ها را مضرب‌دار بزنید تا مطالب را به صورت جامع مرور کنید.

فراموش نکنید که موفقیت در کنکور یعنی پیشرفت در تمامی دروس نه یک یا چند درس! بسیاری از داوطلبان برای هر درسی چند منبع تهیه می‌کنند و این موجب می‌شود که ذهن‌شان پراکنده گردد. یک منبع مناسبی را مشخص کرده و به آن اتکا کنید. بهتر است تست‌های یک منبع خوب و مطمئن را چندین بار حل کنید تا اینکه بین چند منبع خود را پراکنده سازید.