مهارت خواندن دروس حفظی

راهکارهای افزایش مهارت در دروس حفظی

دروس مختلف در کنکور به چند دسته کلی دروس تحلیلی، محاسباتی و حفظی تقسیم می‌شوند. بسیاری از دانش‌آموزان در روند مطالعه دروس فقط به کمیت و ساعت مطالعه توجه می‌کنند، اما آنچه واقعا اهمیت دارد مطالعه‌ی مفید است. عوامل مختلفی در مطالعه باکیفیت اثرگذارند؛ از جمله تمرکز، رعایت اصول مطالعه، منبع کمک درسی و … . باید بدانید که برای ارتقای کیفیت مطالعه دروس، باید هر درس را به شیوه متناسب با ماهیت آن مطالعه کنید؛ یعنی اساساً مطالعه یک درس حفظی با یک درس محاسباتی-تحلیلی باید برای شما متفاوت باشد. در این مقاله به بررسی مهارت مطالعه دروس حفظی می‌پردازیم.

به جای مدت زمان مطالعه، بر تعداد دفعات «تکرار مطالب» تمرکز کنید.

رمز یادگیری مؤثر، تکرار مطالب است. تکرار، یکی از اهرم‌های قدرتمند در اختیار ماست. تکرار مباحث باعث می‌شود اطلاعات مدام به مغز مخابره شود و مغز با این تکرار‌ها به خوبی تفهیم می‌شود. آنقدرکه تکرار مباحث مهم است، مدت زمانی که به مطالعه اختصاص می‌دهید ملاک نیست. چیزی که اهمیت دارد نتیجه‌ی کار ماست. پس با توجه به آنچه گفته شد اولین قدم این است که از قیدوبند ساعت خلاص شوید و در عوض تمام توجه و تمرکزتان را روی «به اندازه‌ی کافی تکرار کردن» بگذارید و مطالعه با کیفیت مد نظر شما باشد.

مطالب را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید.

داوطلبان می‌توانند برای خواندن دروس حفظی، مطالب را به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم کنند. با این کار حجم مطالب تقسیم می‌شود و در نتیجه یادگیری سریع‌ و آسان‌تر خواهد بود. با این روش به یک‌ باره با حجم زیادی از مطالب روبه‌رو نمی‌شوید، مأیوس نخواهید شد و دست از تلاش نمی‌کشید. علاوه بر آن انگیزه شما برای خواندن این دروس افزایش می‌یابد چرا که در غیر این صورت، حجم زیاد دروس حفظی مانند دینی ممکن است شما را خسته کند.

تحقیقات نشان داده که استراحت کافی عملکرد مغز را افزایش می‌دهد. اگر بخواهیم واقعاً چیزی را به سرعت یاد بگیریم، باید زمانی اقدام به آموختن کنیم که ذهن‌مان تازه‌ نفس باشد. چون با ذهن خسته نمی‌توان به خوبی تمرکز کرد. تقسیم‌بندی مباحث به نوعی در روند مطالعه به استراحت مغز شما کمک می‌کند.

بهتر است خلاصه‌نویسی و یادداشت‌برداری کنید.

اگر مطلبی که مشغول یادگیری آن هستید پیچیده است، بهتر است نت‌برداری را نیز به فرآیند یادگیری خود اضافه کنید. اگر مطلبی را خواندید که حفظ کردن آن کمی برایتان مشکل می‌باشد؛ می‌توانید به زبان ساده‌تر آن را خلاصه کنید و در طول روز آن را تمرین و تکرار کنید تا در ذهنتان به خوبی ثبت گردد. مطالب نوشته شده را دسته‌بندی کنید تا به راحتی بتوانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

می‌توانید به دیگران آموزش دهید.

به این صورت که وقتی به مطلبی تسلط پیدا کردید، می‌توانید از کسی همان سوال‌ها را بپرسید و به صورت بلند پاسخ دهید و توضیح دهید تا مطالب خیلی راحت در ذهنتان پایدار شود. با این روش خود را در جایگاه دبیر قرار می‌دهید و می‌توانید قسمت‌های مهم و تست‌خیز دروس را بهتر از قبل تشخیص دهید.