راهکارهای جلوگیری از قفل شدن حافظه

زمانی‌که قبل از آزمون‌ تمام مطالعاتمان از ذهن پاک می‌شود چه باید کرد؟

 

بسیاری از داوطلبان قبل از آزمون مطالب از ذهنشان پاک می‌شود و راهکار حل این مشکل را نمی‌دانند. قفل شدن حافظه می‌تواند عاملی مخرب برای داوطلبین کنکوری باشد. این عامل میزان یادگیری کنکور را کاهش خواهد داد. این جملات را بارها شنیدیم: \”این مطالب را همین دیروز مرور کردم! جواب تست کنکور نوک زبانم است! حس می‌کنم جواب هیچ‌کدام از سؤالات را بلد نیستم!\” حالتی که متقاضیان کنکور احساس می‌کنند همه مطالبی را که قبلاً خوانده‌اند، فراموش کرده و هیچ‌کدام از جواب‌ها را بلد نیستند. این پدیده همان قفل شدن حافظه است. این عامل یکی از موارد شکست در کنکور یا هر آزمون دیگری تلقی می‌شود که به ‌شدت در بین کنکوری‌ها رایج و متداول است. در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با این موضوع باهم صحبت کنیم.

یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث قفل شدن حافظه در یادگیری کنکور می‌شود، بی‌توجهی به شرایط روحی دانش‌آموزان در دوران کنکور و روش‌های غلط مشاوره تحصیلی است. همان‌طور که می‌دانید دوران قبل از کنکور دوران بسیار پرفشار و پراسترسی برای اکثر دانش آموزان است. متأسفانه در این دوران بعضی خانواده‌ها، معلمان و مشاوران تحصیلی با وارد کردن فشار اضافه بر روی دانش‌آموزان، روش‌های غلط تدریس مطالب، برگزاری آزمون‌های فشرده و پشت سر هم و در واقع بمباران اطلاعاتی ذهن آن‌ها، باعث قفل شدن حافظه در آزمون‌های آنلاین کنکور یا کنکور اصلی می‌شوند. هم‌چنین نداشتن سرگرمی مناسب یا برنامه‌ریزی منسجم می‌تواند در یادگیری داوطلب دخیل باشند. دانش‌آموزان می‌بایست به ذهن خود استراحت دهند و تعادل را در برنامه مطالعاتی خود حفظ کنند.

روزهای امتحان روزهای مهمی هستند که توأم با اضطراب و نگرانی می‌باشند؛ زیرا در این روزها هرآنچه را که شما برای آزمون خوانده‌اید باید به یاد داشته باشید تا بتوانید به خوبی در آزمون پیاده‌سازی کنید. یکی از مواردی که بهتر است داوطلب به کار ببرد این است که سعی کند خوانده‌های خود را قبل از آزمون مرور کند و اگر خلاصه‌نویسی را در برنامه خود داشته باشد، قطعاً تمرین و تکرار مطالب تاثیر مثبتی در ذهن فرد خواهند داشت.

می‌توانید به چند راهکار که برای حفظ بهتر مطالب در زیر اشاره شده، توجه کنید:

  • داشتن وضو و خواندن دعای مطالعه (اللهم اخرجنا من ظلمات الوهم و…) قبل از شروع بسیار مفید است.
  • تهیه برنامه مطالعاتی مناسب که واحدهای آن قابل اجرا باشد.
  • مکان مناسب و ساده‌ای را که از نظر میزان حرارت، نور، رنگ و صدا مطلوب ‌است به مطالعه اختصاص دهید.
  • وسایل لازم برای مطالعه از قبیل کاغذ، قلم، خط‌کش، تراش، پاک‌کن و سایر وسایل مورد نیاز را از قبل تهیه کنید.
  • مدت زمان مطالعه را متعادل برنامه‌ریزی کنید و بین واحدهای مختلف مطالعاتی حتماً استراحت 10 الی 15 دقیقه‌ای داشته باشید.
  • استفاده از ساعات آغازین صبح برای بالا بردن کیفیت یادگیری بسیار مفید است.
  • هنگام مطالعه سعی کنید از مواردی که باعث حواس‌پرتی شما می شود، دوری کنید.
  • آرامش را به خود دعوت کنید تا هم روح شما و هم جسم شما در تعادل باشند که توجه به این نکات باعث می‌شود که مطالب خوانده شده در ذهن شما بهتر ماندگار شوند.