نگرانی والدین برای قبولی فرزندان

نگرانیم برای آینده فرزندم و رتبه و قبولی دانشگاه او را چگونه کنترل کنم؟

 

وقتی داوطلبان امتحانی را پیش رو دارند قطعاً دچار استرسی می‌شوند که می‌بایست آن را کنترل کنند؛ اما از طرفی نقش والدین هم در این مرحله حائز اهمیت می‌باشد و می‌تواند بر این استرس اثرگذار باشد. لذا قصد داریم در این مقاله کمی در این مورد صحبت کنیم.

زمانی‌که موفقیت تحصیلی فرزند، آمال خانواده بشود و پدر و مادر تمام امید خود را به موفقیت تحصیلی فرزند خود وابسته كنند؛ در صورت نتیجه نگرفتن، علاوه بر داوطلب، پدر و مادر (خانواده) هم با سرخوردگی و یأس مواجه خواهند شد. بنابراین در فرآیند کنکور در بسیاری از موارد متأسفانه شاهد سرخوردگی خانواده‌ها هم هستیم. اما این در حالی است که والدين بايد در صورت قبول نشدن فرزندانشان در کنکور، آرزوها و خواسته‌هاي خود را فراموش کنند و به دنبال تقويت روحيه فرزند خود باشند. آن‌ها باید اين نکته را به فرزندان خود يادآور شوند که شکست در کنکور به معناي پايان زندگي نيست و اگر بخواهند سال آينده نيز مي‌توانند با موفقيت اين آزمون را طي کنند.

والدین باید راهکارهایی را با توجه به استعداد، توانایی و علایق فرزند خود در نظر بگیرند و این اجازه را به او بدهند تا خود فرد درخصوص آینده‌اش تصمیم بگیرد. در انتخاب رشته و دانشگاه، والدین می‌بایست علایق فرزند خود را در نظر بگیرند. مثلاً شاید وی شهر و نام دانشگاه برایش مهم نباشد؛ اما نوع دوره و دانشگاه از نظر او مهم می‌باشد. بهتر است به او احترام بگذارید و اگر هم نکته‌ای هست، دوستانه او را آگاه کنید.

  • به او اعتماد به ‌نفس بدهید!

  والدین عزیز مطمئن باشید هدیه‌ای که شما با دادن اعتماد به نفس، باور و تشویق می‌توانید به فرزند خود بدهید هیچوقت کتاب و کلاس و شرایط ویژه‌ای که در اختیارش می‌گذارید به او نمی‌دهد. سعی کنید در کنارش باشید نه مقابل او، تا او هم حمایت شما را بپذیرد.

  • سخت‌گیری و کنترل زیاد لازم نیست.

شما با فرزند خود همراه باشید و بدانید که همین درک شما برایش کافی است. او خود می‌داند در سال کنکور قرار گرفته و باید پشتکار داشته باشد؛ فلذا نیازی نیست که مجدداً این موضوع را به او یادآور شوید.

همراهی شما به معنای تکیه‌گاه بودنتان است. در این مسیر گاه ممکن است خوب نتیجه بگیرد و گاه نیز با شکست‌هایی مواجه شود. در پیروزی‌هایش تشویقش کنید و در شکست‌ها امید دهنده باشید. نه آنکه طعنه بزنید و بگویید خوب تنبلی کردی و درس نخواندی و نتیجه‌اش شد این. حالا برو بیشتر درس بخوان! او خودش این‌ها را بهتر از شما می‌داند.

  • همیشه سخن از کنکور نزنید.

 در هر جمعی که حضور دارید و یا پشت تلفن با خانواده‌تان درباره وضعیت حساس او در سال کنکور، اینکه درگیر کنکور او هستید و یا حتی موفقیت‌های فرزند دلبندتان و اهدافش زیادی سخن نگویید. این کار بر روی ذهن او بار روانی می‌گذارد و حس می‌کند اگر موفق نشود تمام زندگی او تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

  • برایش دعا کنید و انرژی مثبت بفرستید.

 علاوه براینکه برای او دعا می‌کنید، دعاهای خود را برایش به وضوح و در حضور خودش بگویید. طوری برایش دعا و آرزوی موفقیت کنید که ببیند و بشنود. این کار از این‌که در خفا برایش دعا کنید تاثیر بسیار شگرف‌تری دارد. او با این کار شما انرژی مثبت شما را به طور مستقیم دریافت خواهد کرد و حس می‌کند که دعاهای شما پشتوانه او خواهد بود.