نحوه جمع بندی دروس

جمع بندی دروس برای کنکور 

یکی از دغدغه های اصلی دانش آموزان در این زمان نحوه ی جمع بندی دروس است. سوالی در ذهن آن ها در قالب این که جمع بندی کنکور را از کجا شروع کنم شکل می گیرد. در این مقاله قصد داریم به سوالات مهمی از قبیل

  • چگونه با توجه به سطح درسی خود یک جمع بندی پربازده داشته باشیم؟
  • آزمون های جمع بندی چگونه باید پاسخ داده شود؟
  • کارنامه ی اشتباهات چگونه بررسی شوند؟
  • کتاب های کاربردی ویژه دوران جمع بندی کدام است؟
  • تعیین تقدم و تأخر مطالعه ی مباحث در درون جمع بندی کدام است؟

پاسخ دهیم.

تعیین سطح مطالعاتی

قبل از اینکه به سراغ جمع بندی بروید ابتدا باید نسبت به سطح مطالعاتی خود تاکنون آگاهی داشته باشید یعنی بدانید مطالعه ی شما در سطح قوی بوده، مطالعه ی میانه داشته اید یا تازه می خواهید شروع به مطالعه کنید!

برای این کار ابتدا تمامی دروس خود را به صورت چک لیست آماده کنید. مثلاً زیست دهم، یازدهم، دوازدهم و هر پایه به تفکیک فصل ها را یادداشت کنید. سپس با 4 رنگ هایلایت یک دیدگاه کلی برای خود ایجاد کنید.

  • روی مباحثی که به طور کامل مسلط هستید هایلایت آبی بکشید.
  • روی مباحثی که نسبتاً مسلط هستید اما نیاز به تست بیشتر دارید هایلایت سبز بکشید.
  • روی مباحثی که ناقص مطالعه شده اند یا ناقص تست زده اید هایلایت زرد بکشید.
  • روی مباحثی که اصلاً مطالعه نداشته اید هایلایت قرمز بکشید.

حال یک دیدگاه کلی نسبت به سطح مطالعاتی خود پیدا کنید، اما پس چگونه مباحث قرمز، زرد و سبز جبران شده و چگونه آزمون های سه روز یکبار بزنیم قبل از اینکه این موضوع برای هر سطح به تفکیک توضیح داده شود. باید بگوییم شیوه ی مطالعه منابع تست شما، برنامه ریزی شما توسط مشاور بسیار مهم است درخصوص منابع تستی در این دوران باید بگوییم که منبع تألیفی ممنوع! منبع تست شما در این دوران سه تا است:

  • تست سراسری_ علت: استانداردترین تست ها هستند و همچنین سوژه های آن ها تکرار می شود پس با زده این تست ها به درصد قابل قبولی خواهید رسید.
  • تست علامت زده_ علت: تست های چالش دار شما هستند که با زدن آنها چالش های ذهنی و مفاهیمی که به خوبی متوجه نشده بود ایشان می افتاد و در واقع عمیق ترین مفاهیم در این مرحله در حافظه بلند مدت شما ثبت می شود زدن این تستها رساندن آب ۶۰ درجه به ۱۰۰ درجه را دارند.
  • کارنامه اشتباهات: این تست ها همان تست های قلم چی، گزینه دو و… شما هستند که در طول سال آزمون داده و اکنون باید از کلاسور تحلیل آزمون و تست های علامت زده این منبع استفاده کنید. مثلاً ۱۵ آذر مبحث زیست X بوده و شما مبحث Xرا مطالعه کردید تست های سراسری و علامت زده را بزنید و سپس به سراغ کارنامه اشتباهات بروید. این آزمون را دوباره پاسخ دهید همچنین زدن این گونه تست ها باعث آشنا شدن شما با تیپ تستی جدید شده در نتیجه سر جلسه کنکور شما با دیدن تیپ تستی جدید جا نمی‌خورید.

 

آیا با زدن این سه دسته تست نیاز به کتاب جمع بندی نیست!؟

پاسخ: فقط در صورت مطالعه کتاب و جزوه و زدن این تست ها به سراغ کتاب جدید بروید جمع بندی کتاب جمع بندی شما باید با زمان دار باشد که به شما مدیریت زمان را یاد دهد و همچنین هر آزمون می‌توانند به صورت جامعه یک فصل را پوشش دهد.

  • دانش آموز قوی: دانش آموزی که عمده مباحث او سبز و آبی است. ممکن است %15-10 مباحث زرد هم داشته باشد.

روند جمع بندی مباحث:

ابتدا جمع بندی مباحث زرد__ سپس جمع بندی مباحث سبز__ جمع بندی مباحث آبی (درصورت نیاز)

روند آزمون دادن:

هفته ای دوبار (3 روز یکبار) یک آزمون جامع با تحلیل درست داشته باشند.

  • دانش آموز متوسط: عمده مباحث این دانش آموزان زرد و سبز بوده و مقداری مباحث آبی و قرمز هم دارند.

روند جمع بندی مباحث:

ابتدا جمع بندی مباحث زرد—جمع بندی مباحث سبز—جمع بندی مباحث آبی (درصورت نیاز)

در آخر هم جمع بندی مباحث قرمز ( هشدار: این مرحله نیازمند مشاور کاردان و برنامه ریزی درست است. با توجه به اولویت در مباحث پربازده است یعنی مباحث پر تست و آسان) مثلاً اگر در فیزیک دو مبحث قرمز الکتریسیته ساکن و القا است قطعاً اولویت با القای مغناطیسی است چون آسان تر بوده و تعداد تست قابل توجهی دارد.

دانش آموزان متوسط طمع نکنید!

ممکن است بخواهید در همان وهله ی اول مبحث قرمز خود را به رنگ سبز یا آبی برسانید، اما عجله نکنید. این امر نیاز به زمان دارد و پلکانی است، پس نباید زمان زیادی روی آن بگذارید و فکر کنید پیشرفت چشم گیری داشته اید بلکه این پیشرفت سریع مانند کف نوشابه است و بعداً می خوابد. پس فعلا این مباحث را به رنگ زرد رسانده سپس در دوران جمع بندی تیر و مرداد به رنگ سبز و آبی برسانید.

نحوه آزمون زدن:

یک آزمون جامع آخر هفته ها بزنید و یک آزمون را خرد کنید و در طول هفته پاسخ دهید، مثلاً زیست 93 در تایم زیست زده شود. اگر تحلیل سریعی دارید در همان تایم مطالعاتی زیست تحلیل خود را تکمیل کنید و اگر نه در تایم بعدی زیست تحلیل خود را انجام دهید.

  • دانش آموزان ضعیف: عمده ی مباحث این دانش آموزان قرمز است. در این زمان ابتدا به سراغ مباحث پایه ی خود بروید. داشتن یک مشاور کاردان و برنامه ریزی صحیح بسیار مهم است. مباحث پربازده (پر تست و آسان تر) را برای خود مشخص کنید و طبق برنامه آنها را مطالعه کنید. مثلاً در فیزیک مباحث پربازده ویژگی های فیزیکی مواد، گرما و مغناطیس و القاست. روی این مباحث سرمایه گذاری کنید. نگران مباحث دوازدهم خود نباشید. در دور اول مطالعه کتاب در امتحانات نهایی شما می توانید مباحث قرمز خود را به زرد تبدیل کنید و سپس در جمع بندی خود در ماه پایانی این مباحث را به سطح آبی و سبز برسانید.

 

روند آزمون:

چون مباحث زیادی مطالعه نشده اند و تست نزده اید، همان تست های سراسری هر مبحث را در قالب آموزشی و آزمون بزنید. (مثلاً گوارش 60 تست دارد.40 تست به صورت آموزشی و 20 تست به صورت آزمون بزنید) تا هم با مهارت آزمون دادن آشنا شوید هم تست های سراسری را زده باشید. پس از مطالعه ی 4 مبحث به فرض مثال از مشاور خود بخواهید از این مباحث از شما آزمون بگیرد. (در برنامه ی جام موسسه راعی نیز مباحث پربازده و امکان طراحی آزمون توسط مشاوران شما درنظر گرفته شده است) .

پس از سطح بندی هایی که گفته شد قصد داریم چندین باید و نباید در رابطه با دوران جمع بندی را به شما عزیزان آموزش دهیم.

باید های دوران جمع بندی:

  • برنامه ریزی برای زمان های مرده (زمان مسواک زدن و …) و مطالعه مباحث حفظی مثل تاریخ ادبیات و..
  • تنظیم ساعت خواب متناسب با زمان کنکور
  • حفظ اعتماد به نفس و عدم تاثیر پذیری از اطرافیان
  • یادداشت تمامی ساعات مطالعه و تعداد تست روز (باید بدانید هر روز چند گام در جهت هدف بلند مدت خود (کنکور) برداشته اید).

نباید های دوران جمع بندی

  • همه زمان خود را روی مطالعه نگذارید و دو ماه پایانی را به تست و جمع بندی بپردازید.
  • تست تالیفی ممنوع!
  • برنامه ریزی آمالی و بدون توجه به واقعیت ها ممنوع!
  • در مطالعه وسواسی نداشته باشید. همه ی زمان خود را به یک مبحث خاص، اختصاص ندهید. این کار مانند این است که در سرمایی شدید 10 پتو برای 10 نفر داشته باشید. اما به یک نفر 3 پتو و به 2 نفر هیچ پتویی ندهید. قطعاً این افراد بدون پتو از سرما یخ می زنند و در واقع شما هم با اینکار مجبور به حذف مبحث خواهید شد.

 

نویسنده: دکتر زهرا جمشیدی (دانشجوی دندان پزشکی دانشگاه شهید بهشتی)