مدیریت تفریحات در دوران کنکور

آیا باید تفریحات خود را در دوران کنکور به صفر برسانیم؟

 

از ویژگی‌های مهم و قابل توجه کنکور و تاثیر آن بر زندگی داوطلبان ایجاد نظم در برنامه روزانه می‌باشد. قطعاً با هدفمند شدن مطالعه برای کنکور، زمان استراحت و تفریح دانش‌آموزان رو به کاهش می‌رود؛ اما این مسئله به معنای قطع کردن آن نمی‌باشد. در این مقاله قصد داریم در خصوص رعایت تعادل میان استراحت و مطالعه صحبت کنیم.

چرا خواب کافی برای داوطلبان ضروری است؟

 

داوطلبانی که قبل از کنکور روزانه ۱۱-۹ ساعت به استراحت می‌پرداختند باید آن را کاهش دهند؛ البته باید در سال کنکور خواب کافی داشته باشند و روزانه حدود ۷-۶ ساعت بخوابند. کم‌خوابی یا بی‌خوابی باعث کاهش بازدهی مطالعه و یادگیری می‌شود و داوطلب به نتیجه مطلوب و دلخواه در کنکور نخواهد رسید.

 

محدود شدن تفریحات داوطلبان در سال کنکور

از آن جایی که داوطلبان به دنبال کسب موفقیت می‌باشند لذا باید زمان تفریح و سرگرمی خود را کاهش دهند. برخی از آن‌ها درگذشته حرفه‌ای ورزش می‌کردند و در هفته می‌بایست حتماً ساعتی را به آن اختصاص دهند. توصیه ما این است که موقتاً می‌توانند آن را کنار بگذارند یا اینکه زمان محدودی را به آن اختصاص دهند. در هر صورت یک تفریحی و سرگرمی را برای خود جایگزین کنند؛ چرا که این کار باعث انگیزه فرد می‌شود و سرعت یادگیری داوطلب رو به افزایش می‌رود.

دلیل اینکه در زمان کنکور نباید فرد از یک سرگرمی به دور باشد این است که صرف مطالعه برای کنکور او را خسته می‌کند و ممکن است روحیه فرد با کسالت همراه شود. از طرفی با کوچک‌ترین مسئله، فرد دچار ناامیدی می‌شود. بنابراین راه‌حل این است که داوطلب به دنبال چیزی باشد که باعث شادابی روح و روان او در کنار مطالعه دروس مربوطه شود و مانند یک موتور محرک عمل کند.

تفریح مناسب کنکور چه می‌تواند باشد؟

وقتی در مورد تفریح و استراحت در دوره کنکور صحبت می‌کنیم باید حتماً به خاطر داشته باشید که تفریح شما با تفریح یک فرد معمولی و حتی دانش‌آموزی که آزمون سراسری را پیشِ رو ندارد، فرق می‌کند. در واقع، منظور از تفریح، مسافرت‌های طولانی یا اختصاص ساعات متمادی به برنامه‌های مورد علاقه نیست؛ بلکه این تفریح باید در حدی باشد که به مغز و جسم خود استراحتی داده، توان خود را مجدداً افزایش داده و دوباره شروع به مطالعه کنید. البته بسته به شرایط و زمان، نوع تفریح و استراحت شما متفاوت است که می‌بایست به این موضوع در برنامه‌ریزی خود توجه داشته باشید. مثلاً می‌توانید در پایان هفته با همراه دوستان یا خانواده به خارج از شهر، به پارک یا سینما بروید. به مدت یک ربع، حتی می‌توانید خیال‌پردازی کنید و خودتان را در دانشگاه، رشته، شغل یا جایگاه اجتماعی مورد نظرتان تجسم کنید. این هم یک تفریح است. نهایتاً دوستان در نظر داشته باشید که علایق هر فردی با افراد و داوطلبان دیگر متفاوت می‌باشد؛ پس برای زمان تفریح خودتان، حتماً خودتان برنامه‌ریزی کنید.