روش مطالعه صحیح و ثمربخش زیست شناسی

زیست شناسی یکی از مهم ترین دروس رشته تجربی است.  حدود90درصد از دانش آموزان این رشته بخاطر این درس جذاب و پرمحتوی وارد این رشته شدند. اگر شخصی بتواند زیست خود را بالای 70 درصد بزند، بیشتر مسیر موفقیت را طی نموده است.
زیست شناسی در کنکور تجربی دارای بیشترین سوال و  بالاترین ضریب  می باشد به همین دلیل یکی از دغدغه های اصلی داوطلبان کنکوری ؛ نحوه مطالعه صحیح و با کیفیت زیست شناسی است.
هدف ما در این مقاله معرفی بهترین روش مطالعه زیست شناسی به داوطلبان تلاشگر و هدفمند است.

11مرحله اصلی  مطالعه درس  زیست شناسی

1.مطالعه قبل کلاس

حتما شب قبل از کلاس زیست شناسی ، مبحثی که قرار است فردا تدریس شود را در مدت زمان 20دقیقه مطالعه کنید.
این مطالعه باید به صورت روزنامه وار باشد به طوری که هدف اصلی آن این است که یک دیدگاه کلی از آن مبحث داشته باشید تا در زمان تدریس دبیر با مبحث غریبه نباشید و نکات بیشتری را در کلاس دریافت کنید.

2.توجه در کلاس
مهم ترین مرحله یادگیری ، تدریس در کلاس است. سعی کنید در کلاس حضور فعالی داشته باشید ، به آموزش دبیر خود توجه کنید و هر گاه سوالی برایتان پیش آمده یا مطلبی را خوب نفهمیدید را در همان کلاس از دبیر خود بپرسید ، و آن را به زمان دیگری موکول نکنید چراکه ممکن است فراموش کنید.

 

 

3.مطالعه بعد کلاس

درس هر روز را همان روز مطالعه کنید زیرا که سبب می شود این یادگیری از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت برود و به آن مبحث مسلط شوید تا برای مرور آن مبحث زمان کمتری را در نظر بگیرید.

4.مطالعه دقیق و مفهومی داشته باشید.

ابتدا یک پاراگراف را کامل بخوانید تا موضوع اصلی آن برای شما یادآور شود ، سپس بار دیگر با دقت خیلی بیشتر آن پاراگراف را مطالعه کنید به طوری که  به خط به خط آن پاراگراف مسلط شوید و بتوانید  آن مطلب را به دیگری آموزش دهید.

 5.نکات مهم را هایلایت کنید .

نکات مهم و کلمات کلیدی را با مارکرهای رنگی هایلایت کنید؛تا در زمان مطالعه بعدی با توجه به آنان نکات مهم یک بار مرور شود.

حتما قیدهای کتاب درسی را با یک رنگ مشخص هایلایت کنید. مثلا :

 کلمات با بار معنایی مثبت(بسیاری،اغلب،همه،اکثر و..) را با رنگ سبز 

 کلمات با بار معنایی منفی(برخی،بعضی،گاهی و…) را با رنگ صورتی 

توجه داشته باشید که هایلایت کردن همه خطوط سبب سردرگمی و فشار چشم می شود.

 6.خودتان طراح سوال شوید.

    در هر پاراگرافی که مطالعه می کنید خود را جای طراح بگذارید و از خود در مورد آن پاراگراف سوال کنید، از خود بپرسید در متن چه نکاتی می تواند توجه طراح را به خود جلب می کند.

7.توجه به شکل های کتاب و مرتبط سازی آن با متن کتاب 

اگر بادقت به هر شکل کتاب توجه کنید نکات بسیار زیادی را در آن می یابید که در متن کتاب توضیح بسیار مختصری در مورد آن داده است ؛ در واقع اشکال کتاب توضیحی برای متن است .
پس به شکل های کتاب توجه کنید و نکات آن را در کنار آن یادداشت کنید.

 8.مطالعه ترکیبی داشته باشید .

سعی کنید در هنگام مطالعه  ارتباط  این بخش را با  فصل های دیگر  پیدا کنید.
مثلا هنگامی که درمورد دستگاه تنفسی کرم خاکی مطالعه می کنید موارد مرتبط به آن مانند قلب کرم خاکی و مراحل گوارش مواد در بدن آن را نیز مرور کنید ، و آن نکات را بصورت نمودار شاخه ای برای خود در دفترچه نکات یادداشت کنید. 

9.تست آموزشی بزنید.

بعد از آن که بر متن کتاب مسلط شدید سراغ تست آموزشی بروید تا مطالب خوانده شده را تثبیت کنید.

10.مرور پیوسته  داشته باشید.

فراموش نکنید زیست شناسی درسی است که باید روزانه برای آن زمانی در نظر بگیرید تا به درصد دلخواه برسید، و بهترین روش مرور درس زیست شناسی ؛ مرور با تست است به طوری که روزانه  از مباحثی  که به متن کتاب آن کاملاً مسلط هستید  35-40تست بزنید و خوب تحلیل کنید.

11.خلاصه نویسی کنید.

بهترین نوع خلاصه نویسی ، نوشتن مطالب به صورت نموداری است. در این روش، کلمه اصلی در سر خط و نکات مربوط به آن در شاخه نوشته شود تا با مطالعه آن  یک کلیت از مطالب مهم  فصل در حافظه شما باقی بماند.

و در آخر توصیه ما به شما این است که در برنامه روزانه خود درس زیست شناسی را قرار دهید به طوری که در هفته حداقل 25درصد زمان کل مطالعه خود را صرف این درس مهم کنید.
فراموش نکنید که مهم ترین منبع کنکور زیست شناسی،کتاب درسی است ؛ پس اولین گام برای موفقیت در این درس تسلط کامل بر روی کتاب درسی و بعد جزوه است.
سعی کنید یک کتاب تست تهیه کنید و آن را چندین بار بزنید تا اینکه چندین کتاب تست را یک بار بزنید.

#میسازیم_آنچه_راکه_میخواهیم