راهکارهای ویژه برنامه ریزی درسی شخصی

راهکارهای ویژه برنامه‌ریزی درسی شخصی

همان‌طورکه می‌دانید مطالعه بخش مهمی از موفقیت تحصیلی را در برمی‌گیرد؛ اما باید برای آن وقت مناسب و کافی در نظر گرفت و هم‌چنین باید با یک نقشه راه صحیح و مناسبی که از اصول برنامه‌ریزی تبعیت می‌کند پیش رفت. داوطلبان نه ‌تنها باید بر اساس اولویت‌ها مباحث را برنامه‌ریزی کنند؛ بلکه باید به گونه‌ای آگاهانه عمل کنند که از هیچ مبحثی غافل نشوند.

برای برنامه‌ریزی ویژه کنکور1401 باید چه گام‌هایی انجام شود؟

  • ابتدا باید یاد بگیرید وقتتان را صرف برنامۀ زمان‌بر نکنید و سعی کنید با یک برنامه‌ریزی منسجم رو به جلو حرکت کنید تا مطالعه باکیفیتی داشته باشید.
  • برنامه‌ها را باید در سه سطح بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت یادداشت کنید.
  • لیستی از تمام مواردی که نیاز به مطالعه دارند، تهیه کنید. اگر بدانید که در پایان می‌خواهید به کدام نقطه برسید، برنامه‌ریزی و مدیریت رسیدن به چشم‌اندازتان ساده‌تر خواهد بود.این کار همچنین به شما کمک خواهد کرد که موضوعاتی را که نیاز به تمرکز بیشتری دارند، شناسایی کنید.
  • فهرستی از تمام موضوعات و دروسی که شما نیاز به مطالعه‌ی آنها دارید را لیست کنید. در چیدمان فهرست سعی کنید اولویت‌ها را براساس پیش‌نیاز مباحث، بودجه‌بندی کنکور و نقاط قوت و ضعف خود بچینید.
  • تعهدات خود و کارهایی را که باید انجام بدهید، روی کاغذ بیاورید و با بررسی هر درسی بدانید که چه اقداماتی را باید انجام دهید. می‌توانید نکات مربوط به شیوۀ مطالعه هر درس را نیز جست‌وجو کنید تا با کیفیت بیشتری هر واحد مطالعاتی را انجام دهید.
  • تمامی منابع و موضوعاتی را که باید مطالعه کنید، یادداشت کنید و ببینید باید چه برنامه‌هایی برای مطالعه آن‌ها پیاده‌سازی شود. در کنار این برنامه، می‌توانید از منابع کمک درسی استفاده کنید و مرور آن‌ها را برای کامل کردن یادگیری خود در نظر بگیرید.
  • محدودیتی برای مطالعه خود بگذارید و لیست‌تان را اولویت‌بندی کنید. طبق لیستی که تهیه کردید، مطالعه خود را با توجه به اهمیت آن درس شروع کنید. این کار به شما کمک می‌کند بفهمید چه موضوعاتی نیاز به زمان بیشتری برای مطالعه دارند.
  • دانش‌آموزان بسیاری هستند که درس می‌خوانند ولی چون برنامه‌ریزی درستی اعمال نکرده‌اند به موفقیت نمی‌رسند؛ شما باید شخصیت خود را بشناسید و برنامه فعلی خود را براساس نقاط قوت و ضعف شخصیتی خودتان ارزیابی کنید.
  • برنامه فعلی خود را دقیق بشناسید؛ زیرا این کار باعث می‌شود که زمان شما کارآمدتر شود و نگاه دقیق‌تری داشته باشید. مثلاً مشخص کنیدچند ساعت در هفته در حال مطالعه هستید یا اینکه چند ساعت را به برنامه‌های غیر درسی خود اختصاص می‌دهید و یا اینکه چه کارهای غیرضروری را می‌توانید به حداقل برسانید.
  • در نهایت اخلاق کاری و حرفه‌ای خود را بررسی کنید. ممکن است برنامه درستی در پیش گرفته باشید اما نسبت به آن تعهد نداشته باشید. لذا تهعد کاری و احساس مسئولیت از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد.
  • برنامه‌ی خود را براساس این که فکر می‌کنید چگونه قرار است مطالعه کنید بنویسید. اگر فکر می‌کنید که در حین مطالعه تمرکز خود را از دست خواهید داد و مدت استراحت‌هایتان طولانی خواهد شد، در برنامه خود وقت اضافه قرار دهید.
  • فراموش نکنید که نوشتن برنامه‌ای که بخواهید به سختی آن را انجام دهید و یا ناقص آن را به عمل برسانید؛ تنها انگیزه شما را کاهش خواهد داد. شما باید پله‌پله و آهسته رشد کنید و ساعت مطالعاتی خود را بالا ببرید. سنگ بزرگ نشانه نزدن است! بهتر است براساس شرایط زمینه‌ای تحصیلی خود یک برنامه واقع‌بینانه بنویسید؛ اما مطمئن باشید که آن را تمام و کمال انجام خواهید داد. سپس به مرور زمان کیفیت و کمیت مطالعه خود را ارتقاء دهید.