جمع بندی مباحث کنکور در زمان باقی مانده؟!

 

همه ما منتظر معجزه هستیم که یک شرایط خاص و رویایی برای ما مهیا شود که بتوانیم شروع به مطالعه کنیم.

به نظرتان اگر به همین شکل پیش برویم  و فقط به حجم بالای مباحث کنکور فکر کنیم و در انتظار روزهای خوب باشیم، معجزه ای رخ خواهد داد؟ به شما این اطمینان را می دهم که اتفاق را فقط خودتان رقم میزنید.
دوستان خوبم روزهای خوبی که در انتظارشان هستید در گرو تغییرات خودتان است!
گذشته را فراموش کنید. به خود فرصت جبران دهید. در مسیر راهتان محکم باشید، به مسائل و مشکلات توجه نکنید و به هیچ عنوان خودتان را با رقیبانتان مقایسهنکنید و فقط خودتان را با دیروز خودتان مقایسه کنید ، وبا یک برنامه مشخص و منظم پیش بروید و مطالب کنکوری را جمع بندی کنید!  

چرا باید جمع بندی مباحث داشته باشیم؟                           

با توجه به حجم بالای مباحث کنکوری و همچنین فاصله زمانی زیادی که تا کنکور داریم ، فراموش کردن یک سری از مباحث و نکات امری طبیعی است به همین دلیل لازم است در این زمان باقی مانده با یک برنامه اصولی و درست مباحث را مرور و جمع بندی کنید و مطالبی که در حافظه کوتاه مدت خود ذخیره کردید را به حافظه بلند مدت خود انتقال دهید تا در سر جلسه آزمون بتوانید مباحث را به راحتی پردازش کنید.

آیا فقط با مطالعه  کتاب درسی می توانیم  جمع بندی خوب و قوی داشته باشیم؟                                      

خیر _ خیلی از ما بر این عادت هستیم که هر وقت می خواهیم شروع به مطالعه کنیم اول سراغ کتاب میرویم و کتابی که شاید ده دفعه مطالعه کرده ایم را دوباره مطالعه می کنیم و به نتیجه ای نمی رسیم.

دوستان خوبم آلان زمان آن رسیده که مباحثی که مطالعه کرده اید را به عمل بیاورید و بر روی ضعف عملکردی و رفتاری خود بیشتر توجه کنید و تقویت آن هم فقط با تمرین و آزمون دادن رفع می شود! 

چگونه مباحث کنکوری را جمع بندی کنیم؟!

  1. ابتدا تمام مباحث را سطح بندی کنید (کلاسA,B,C,D,E,F) و متناسب با سطح  و اهمیت هر درس مطالعه و مرور  مباحث را شروع کنید.                  

_ بیشتر دانش آموزان در این قسمت دچار وسواس مطالعاتی می شوند و سعی بر این دارند که این باور را برخود داشته  باشند که آن مباحث را اصلا به یاد نمی آورند و حتما باید دوباره کتاب را مطالعه کنند، که بهترین روش برای جلوگیری از وسواس مطالعه این است که در شروع مطالعه  از خود آزمونی از تست های علامت زده خود بگیرید تا به ضعف های خود پی ببرید .

  1. یک کتابی که آزمون های سراسری سال های قبل را جمع بندی کرده است را تهیه کنید و سعی کنید در هر هفته 2 -1آزمون جامع و 3-4 آزمون عمومی را از خودتان آزمون بگیرید.
  2. شرایط یک آزمون استاندارد را برای خودت شبیه سازی کنید.
  • حتما روی میز و صندلی آزمون بدهید.
  • از مداد و پاک کن استفاده کنید.
  • سعی کنید از کاغذ های چرک نویس کوچکی استفاده کنید . (که در سر جلسه آزمون با توجه به محدودیتی که دارید به مشکلی بر نخورید)
  • از کاغذ پاسخنامه استفاده کنید.
  • حتما مدیریت زمان داشته باشید. 

          به هیچ وجه تا زمان اتمام آزمون به استراحت و هر کار دیگری نروید و… .

  1. بعد از اتمام آزمون حتما آن را تحلیل کنید(فراموش نکنید که تحلیل آزمون از خود آزمون مهم تر است).

        _ غلط و نزده های خود را بررسی کنید و علت عدم پاسخ یا جواب نادرست خود را پیدا کنید وبه آن مباحث متمرکز شوید.

       _ برای تحلیل از کتاب، جزوه و خلاصه نویسی ها استفاده کنید و دو نمونه از آن  تست را حل کنید وتا زمانی که خیالتان از آن قسمت راحت نشد سراغ تست بعدی نروید.

       _ اگر در مبحثی ضعف داشتید و برای آن نیاز به مطالعه مجدد داشتید ؛ آن را در لیست بودجه بندی خود یادداشت کنید و برای آن زمان ویژه ای را در نظر بگیرید.  

دوست خوبم بهترین راه جمع بندی، جمع بندی مباحث با آزمون است ؛زیرا …

  1. در یک آزمون ، بالای 90درصد مباحث را یک بار مرور می کنید و 10 درصد باقی مانده از مباحثی است که در یک سال مد نظر طراح نبود، و این مباحث در آزمون بعدی که ازخودتان میگیرید جبران می شود ؛ پس همه مباحث حداقل یک بار مرور می شود .
  2. به راحتی میتوانید ضعف های خودتان را پیدا کنید و بر مباحثی که ضعف دارید وقت بیشتری بزارید!
  3. و مهم ترین نکته، به کار بردن علم خود در آزمون است.

خیلی وقت ها شده در یک مبحث مانند قرابت معنایی ادبیات فارسی کاملاً مسلط هستید ولی وقتی ازخودتان آزمون می گیرید میبینید که نمی توانید در زمان استاندارد درصد خوبی را کسب کنید و علت آن ضعف رفتاری شماست که برای رفع آن باید تست های بیشتری را تمرین کنید!

دوستان خوبم، در این زمان باقی مانده سراغ مطالعه مبحث جدید یا منبع جدید برای تست زنی نروید و سعی کنید مطالبی که تا آلان خوانده اید را تقویت کنید!

تمام تلاشتان را کنید که از این فرصت طلایی که برایتان پیش آمده بهترین استفاده را ببرید، و روزانه 11-13 ساعت مطالعه مفید داشته باشید !

11 ساعت کمترین حالت ممکنه که به راحتی و با مدیریت زمان می توانید یک مطالعه خوبی را داشته باشید!