جمع بندی شیمی رشته تجربی

 

بعد از درس زیست،شیمی به عنوان مهمترین درس اختصاصی رشته ی تجربی شناخته میشود.

جالب است بدانید در بین داوطلبان رشته ی تجربی تنها 6000نفر برتر رشته ی تجربی بالای 50%میتوانند پاسخ دهند همچنین اگر بتوانید تنها 3 تست بیشتر پاسخ دهید جزو 2000نفر برتر کشور در شیمی رشته ی تجربی خواهید بود.در بین داوطلبان رشته ی ریاضی نیز میانگین درصد رتبه های زیر1000کشوری معادل 68%میباشد و در نتیجه درسی رتبه ساز برای دانش آموزان رشته ی ریاضی است.

در ویس و مقاله ی جمع بندی گفته شده است ابتدا مباحث خود را با 4 رنگ هایلایت مشخص کنید تا دیدگاه بهتری نسبت به وضعیت خود در درس شیمی داشته باشید.با توجه به سطح درسی شما وضعیت و نحوه ی جمع بندی تان به شرح زیر است:

1مطالعه ی قوی:در صورتی که در هیچ یک از مباحث حفظی،مفهومی و مسائل شیمی مشکل چندانی ندارید یا در عبارتی دیگر عمده ی مباحث شما رنگ بندی سبز و آبی دارند و تعداد مباحث کمی با رنگ بندی زرد مشخص شده اند،ابتدا مباحث زرد رنگ خود را جمع بندی کرده بعد مباحث سبز و آبی خود را تکمیل کنید سپس برای ارتقاء درصد به سراغ کتاب های جمع بندی آزمونی بروید مانند فصل آزمون یا موج آزمون …فرق این دو کتاب در آن است که کتاب فصل آزمون از هر مبحث در شیمی آزمون طراحی کرده مثلا آزمون مسائل ،آزمون حفظی،آزمون مطالب مفهومی ولی موج آزمون به ترتیب سختی آزمون ها چینش انجام داده است.یعنی ابتدا آزمون با سطح آسان سپس متوسط و بعد سخت.

دقت کنید که در کتاب موج آزمون،در هر آزمون تنوعی از تمام مباحث حفظی،مفهومی و مسأله دیده میشود.

برای این که در این دوران تست های پوششی هم بزنیدحتما هر چند وقت یکبار سوالات علامت زده ی این کتب را به صورت آزمونی از خودآزمون بگیرید.

نکته ی مهم: مرور کردن خلاصه ها در این دوران بسیار مهم است حتمأ مطالب حفظی کتب را در هر بازه مطالعاتی خود مرور کنید و خلاصه ی خود را که نحوه ی تهیه ی آن گفته خواهد شد به فرض مثال در صورتی که هر روز 1.5ساعت به مطالعه و تست شیمی اختصاص می دهد130دقیقه ی اول مباحث حفظی را مرور کنید

2دانش آموزانی با سطح مطالعه ی متوسط:ممکن است خیلی از شما دانش آموزان عزیز زمان کافی روی مطالعه ی شیمی گذاشته باشید اما نتیجه ی دلخواه خود را کسب نکرده اید این موضوع چندعلامت میتواند داشته باشد.

1-شیوه ی مطالعه ی غلط :

حتما میدانید شیمی تشکیل شده از سه بخش است: 1.حفظی 2.مفهومی 3.مسائل

که درهر بخش شیوه ی مطالعه ی خاص خود را می طلبد.

  • بخش حفظی
  • همان طور که گفته شد حتما 30%زمان بازه های شیمی خود را به مطالعه و مرور مباحث حفظی خود اختصاص دهیدزیرا مباحث حفظی علاوه بر این که تعداد سؤالات قابل توجهی از آنها طرح می شوددر حل مسائل و فهمیدن مطالب مفهومی نیز به شما کمک خواهد کرد سعی کنید مطالب حفظی را حین مطالعه برای خود دسته بندی کنید

1مثلا تمام فرمول واکنش ها را بلد نباشید قادر به حل مسئله نخواهید بود.

2ضرایب موازنه در فرمول های واکنش مهم و پر تکرار کنکور را حفظ کنید شما در کنکور فرصت نخواهید داشت تمامی واکنش ها را موازنه کنید پس بهتر است روی واکنش های پر تکرار تمرکز کنید.

مثال:واکنش تجزیه ی سدیم هیدروژن کربنات :

2NaHCO3              Na2CO3+CO2+H2O

3-جرم مولی ترکیبات و عناصر مهم و پرتکرار کنکور را برای خود یادداشت کرده و آن ها راحفظ کنید

مثلا    اتانول :H2SO4=98 (سولفوریک اسید)و….

4-نکات حفظی جدول تناوبی:عناصر گروهها ،عناصر شبه فلز،عناصر نافلزو….

5-رنگ بندی مواد مثلا: .    PbI2

فرمول مولکولی و شکل ترکیبات آلی مثل آسپرین

پس مطالب حفظی کتاب حتما مطالعه شود و مطالب پر تکرار و مشابه دسته بندی شود تا با مرورمدام آن ها بتوانید سوالات حفظی را به سادگی پاسخ دهید.همان طور که میدانید برای هر تست شیمی در کنکور 1 دقیقه فرصت دارید و می توانید با تسلط بر روی این مطالب تست های حفظی را در زمان کمتر مثلا 30 ثانیه پاسخ دهید و زمان را برای پاسخ گویی به مسائل ذخیره کنید.دقت کنید اصلی ترین منبع شماکتاب و خلاصه های خود شماست و کتاب های لقمه و….در اولویت بعد هستند.

2مطالب مفهومی:

در کنکورهای اخیر گرایش سوالات سخت بیشتر به سمت مفاهیم رفته و مسائل به نسبت گذشته آسان شده اند.

در واقع ذهن شما باید قدرت تحلیل بالایی داشته باشد تا بتواند به این گونه سوالات پاسخ دهد حفظ کردن مطالب مفهومی اصلا کمکی به پاسخ گویی شما نخواهد کرد.به فرض مثال در فصل 3 شیمی 10 شما با نمودار انحلال پذیری روبه رو میشوید در این نمودار KNo3 بیشترین شیب را دارد و این شیب در محور عمودی زاویه ی حاده دار به نظر شما انحلال این ماده گرماده است یا گرماگیر؟چرا شیب این ماده از تمامی نمک ها بیشتر است؟این بیشتر بودن شیب بیانگر چه مفهومی است؟

پاسخ:هرچه دما را افزایش دهیم انحلال پذیری نمک در آب هم بیشتر خواهد شد پس افزایش انحلال پذیری در اثر افزایش دما نشانه ی گرماگیر بودن واکنش است. هم چنین میبینیم با افزایش اندک دما انحلال پذیری KNO3 به شدت افزایش میابد پس یعنی انحلال پذیری KNO3 به شدت وابسته به دماست و دلیل شیب زیاد نمودار انحلال پذیری  این ماده همین موضوع است.پس سعی کنید مطابق روش فاعین عمل کنید یعنی مطلب را به صورت کامل با مفاهیم و نکات آن برای مخاطب خود توضیح دهید برای تسلط روی بخش های مفهومی حتما باید تست بزنید و غالبا سعی کنید این مباحث را با تست مرور کنید.

3  مسائل:

برای دانش آموزان پر چالش ترین بخش مسائل است زیرا هم چالش علمی و مفهومی برای آنها داردهم چالش ریاضی یعنی حتما باید محاسبت دانش آموز قوی باشد برای پیش زمینه ی مسائل حتما باید فرمول واکنش ها را بلد باشد جرم مولی مواد مهم را حفظ کنید که پیشنهاد شد این مطالب را برای خود خلاصه کنید.

بسیاری از دانش آموزان در حل مسائل شیمی کند هستند که علت آن چند مورد می باشد:

1-حفظ نبودن واکنش ها،ضرایب موازنه ی مسائل و واکنش های مهم،جرم مولی مواد مهم

2-محاسبات ضعیف :از قانون 2  استفاده کنید یعنی حتما روزانه 3 ضرب سخت و 3 تقسیم سخت را زمان دار حل کنید تا در طی 1.5الی2 ماه به تسلط محاسبات برسید.

3-مفهوم  درس را بلد نیستید و فکر میکنید مسائل را با جای گذاری ساده حل میشوند در صورتی که این گونه نیست و باید مفهوم سوال را بلد باشید تا بدانید سوال چگونه حل می شود.پیشنهاد میشود حتما اطلاعات سوال را یادداشت کنید تا راحت تر بتوانید فرمول مناسب را انتخاب کرده و سوال را حل کنید

4-تست کم:حتما سعی کنید در صورتی که در مسائل شیمی ضعیف هستید،حداقل 5 مساله حل کنید.

5-در صورتی که در مسائل ضعیف هستید ابتدا چند تست از کنکورهای دهه ی 80 بزنید تا تسلط و سرعتتان برای حل مسائل سخت تر،بیشتر شود.

6-اگر از آن دسته دانش آموزانی هستید که سوالات را در ذهن حل میکنند یا دست به قلم نمی شوید،فقط سر جلسه ی آزمون کند خواهی بود و احتمال بی دقتی ها از جمله نگذشتن یک مثبت منفی،یک ضرب ساده و…بیشتر خواهد شد.

7-مرحله به مرحله جلو نمی رویدو گاها یک برگه را برای حل یک سوال استفاده میکنید که برای ترک این خانه سعی کنید 1ورقA4 را به 4 یا 8 قسمت تقسیم کنید و از هر قسمت تنها برای حل یک سوال استفاده کنید.

با توجه به این شیوه مطالعه هایی که گفته باید به این نکته دقت کنید شیمی 4 پایه و 4 مهارت دارد و زمانی که در این 4 پایه و 4مهارت قوی باشید و میتوانید در درس شیمی نتبجه بگیرید.

4پایه                                                             4مهارت

جدول تناوبی                                                    مقایسه و تحلیل مثلا روند شعاع اتمی و ….

آرایش الکترونی و ساختار اتم                                              موازنه

نوشتن و نام گذاری ترکیبات یونی و کووالانسی                        ریاضیات شیمی

تسلط بر شکل ترکیبات آلی و گروههای عاملی آن ها                  ارتباط و نمودارها و شکل ها

3تازه میخواهم شروع به مطالعه کنم:

قطعا میدانید باید از مباحث پر بازده شروع کنید و اولویت این مباحث هستند سعی کنید حتی در فصول سخت حداقل مباحث  حفظی را حذف نکنید زیرا در کنکور 98 مثلا از فصل محلول ها سوال خطی از سوسپانسیون و … طرح شده بود که ساده بود و در کل کنکور 98سوال حفظی و مفهومی پیچیده ای نداشت پس حتما روی این بخش ها سرمایه گذاری کنید.اکنون به شما مباحث پر بازده را خواهیم گفت که به وسیله ی آن ها میتوانید62%مباحث را جمع بندی کنید.دقت کنید که امسال هم ممکن است مانند سال 98 سوالات بیشتر تکیه بر تمرکز و دقت داشته باشند.

همان طور که در جدول مشهود است 8 تست معادل 22%از دهم بوده این پایه کاملا پایه ی سال یازدهم و دوازدهم شما را تشکیل میدهد.یازدهم در کنکور 98، 14 تست معادل 40%داشته ولی نسبت به دهم و دوازدهم ساده تر است و دوازدهم نیز 37%در کنکور سهم داشته که شما با مطالعه و تسلط بر اولویت های 1 میتوانید 22تست از 35 تست کنکور یعنی62%را پاسخ دهید.

پایه فصل قسمت های مهم تعداد تست اولویت
دهم 1کیهان زادگاه الفبای هستی آرایش الکترونی -جدول تناوبی 3 1
دهم 2ردپای گازها در زندگی لایه های هوا،گازهای گلخانه ای،قسمتی از استوکیومتری 3 1
دهم 3آب آهنگ زندگی محلول ها وانحلال پذیری 2 2
یازدهم 1قدر هدایای زندگی را بدانیم شیمی آلی-بازده درصدی-جرم مولی-قسمتی از استوکیومتری 4 1
یازدهم 2در پی غذای سالم دما گر یا آنتالپی،سینتک 4 1
یازدهم 3پوشاک نیازی پایان ناپذیر شیمی آلی،پلیمری شدن،گرما سنجی 6 1
دوازدهم 1مولکول ها در خدمت تندرستی اسید باز 3 مسئله     مفهومی حفظی2        1
 دوازدهم 2آسایش و رفاه در سایه شیمی اکسایش کاهش-موازنه -قسمتی از استوکیومتری 4 2        1
دوازدهم 4شیمی جلوه ای از هنر زیبایی ماندگاری بیشتر فصل مفهومی حفظی است. 4
دوازدهم 4شیمی راهی به سوی آینده ای روشن تر بیشترفصل مفهومی حفظی است-تعادل 2 1     2