تمرکز و قدرت ذهن

 

اثر زایگارنیک

  • اگر پریشان خاطر هستید؟
  • اگر نمیتوانید مدت طولانی روی یک موضوع متمرکز شده و فکر کنید.
  • اگر عادت دارید چند کار را با هم شروع کنید و نتیجه خوبی هم نمی گیرید.
  • اگر در درس و پروژه های کاری خود، نمیتوانید متمرکز شده و همه جوانب را در نظر بگیرید.
  • اگر عادت دارید از این شاخه به آن شاخه بپرید.
  • اگر در حرف زدن و درس خواندن و کار و … همیشه حواس پرتی دارید.اگه جوابتان به پرسش های بالا مثبت است پس حتما این مقاله را بخوانید.

 

 

اثر زیگارنیک،اهرمی برای تمام کردن کارهای ناتمام!

حتما برایتان پیش آمده است وقتی یک شکلات تخته ای را باز می کنیم با خودمان می گوییم یک تکه از آن را  می خورم و بعد از چند دقیقه کل آن تمام می شود.یا دیدن اولین پارت از یک فیلم جذاب همان و تا قسمت آخر دیدن همان ! طبق مطالعات انجام شده زمانی که به ما یک معما داده می شود که زمان حل آن کوتاه است پس از اتمام وقت، با اینکه پاداشی در کار نیست 86% از ما کماکان دنبال حل کردن آن هستیم. خانم بلوما زیگارنیک،روان شناس معروف روس، در رستوران متوجه شد پیش خدمت ها کلیه جزئیات سفارش غذای هرمشتری را بدون نوشتن روی کاغذ تا قبل از تسویه حساب به یاد می آورند و به محض تسویه حساب نه تنها چیزی به یاد نمی آورند از سفارش بلکه بعضی اوقات خود مشتری را نیز به خاطر نمی آورند.او با پی بردن به اینکه ذهن انسان درگیر کارها و مقولات ناتمام است آزمایش های دیگری نیز انجام داد.

به این منظور در ابتدا برای  دو گروه یک فیلم جذاب پخش شد، گروه اول فیلم را تا آخر دیدند،  ولی برای گروه دوم  تا اواسط آن فیلم پخش شد چند روز  بعد از دو گروه خواسته شد ، فیلم را تعریف کنند.گروهی که فیلم را ناقص دیده بودند، جزئیات  بیش تری از آن را به یاد می آوردند.

بنابر ازمایش انجام شده بلوما نتیجه گیری کرد مغز ما بیشتر در گیر کارهای ناتمام و منقطع می شود تا کارهای تمام شده و به عبارت دیگه مغز ما انسان ها  تکالیف ناقص، نا کامل و گنگ را در مقایسه با تکالیف کامل و شفاف به مدت طولانی تری به خاطر می سپارد چرا که سعی می کند با فکر کردن به آن ها رفع ابهام کند و  به یک رضایت درونی برسد.

هرچه به هم ریختگی و کارهای ناتمام در اطرافمان بیش تر باشد،تمرکز کم تر خواهد شد و این به معنی استرس بیشتر  و کاهش کارایی و بهروه وری ذهن خواهد بود.

هرکار ناتمام تمرکز و عملکر ما را به شدت کاهش می دهد.

حال برای افزایش بهره وری و تمرکز  بالا در انجام فعالیت ها راهکار های زیر توصیه می شود:

1) سعی کنید کارهای نیمه تمام را اولویت بندی کنید ،روی کاغذ نوشته و تک به تک انجام آن ها  بپردازید تا پروندشان بسته شود و از ذهن خارج شوند،خواهید دید ذهن شما چه قدر خالی تر می شود.

2) از باز کردن همزمان چندین کار اصلی و فرعی بپرهیزید .پرداختن موازی به چندین فعالیت بهره وری شما را کاهش می دهد.

3) به منظور رسیدن به افزایش بهره وری ذهن همواره اتاق ،خانه ،محل کار را مرتب و منظم کنید.

یادتان باشد: تنها ذهن متمرکز و قدرتمند، فرایند فکر و تصمیم و اقدام و عمل را به درستی انجام میدهد. ذهن پراکنده، همیشه کاری میکند ولی نتیجه مثبت و سازنده نیست.