نقش معدل در کنکور سراسری

نقش معدل در کنکور

با توجه به اینکه سوابق تحصیلی در کنکور سراسری داوطلبان بی تاثیر نیست، یکی از مواردی که مورد توجه داوطلبان کنکور ۱۴۰۰ قرار گرفته میزان تاثیر معدل در کنکور است که به امتحانات نهایی اختصاص دارد. آن دسته از داوطلبانی كه ديپلم خود را سال 84 به بعد و مدرک پیش دانشگاهی خود را سال 91 به بعد دریافت کرده اند، مشمول اعمال سوابق تحصيلی به ميزان حداكثر 30 درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب و بصورت تاثیر مثبت در نمره‌ كل نهایی ­می شوند.

اما طبق آمار نحوه و میزان تاثیر سوابق تحصیلی در سال های گذشته دستخوش تغییرات زیادی شده است. از جمله این تغییرات می توان به تغییر میزان سوابق تحصیلی از 15 به 25، سپس 30 درصد و همچنین تغییر در قطعی یا مثبت بودن تاثیر معدل اشاره کرد.

نحوه اعمال سوابق تحصیلی در کنکور سراسری 1400

 میزان تاثیر معدل در کنکور 1400 توسط سازمان سنجش اعلام می شود. میزان تاثیر معدل کتبی امتحانات نهایی 25 درصد و به صورت تاثیر مثبت برای شرکت کنندگانی که از سال به بعد مدرک 84 دیپلم خود را دریافت کردند،می باشند.

 

میزان تاثیر معدل در کنکور 1400

برای آن دسته از داوطلبانی که از سال 1384 به بعد دیپلم خود را در رشته های ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی گرفته و امتحانات یک یا چند درس آن ها به صورت نهایی برگزار شده است، نمره معدل در کنکور سراسری موثر خواهد بود. در سال 94 عنوان شده که معدل داوطلبان تاثیر در رتبه آن ها گذاشت؛ یعنی هم تاثیر مثبت و هم تاثیر منفی می توانست داشته باشد، اما از سال 95 به بعد تنها معدل بالا در رتبه داوطلبان تاثیر مثبت دارد.

چه کسانی مشمول تاثیر مثبت 25 درصدی سوابق تحصیلی در کنکور 1400 می شوند؟

داوطلبانی که دیپلم نظام قدیم خود را در رشته های ریاضی، انسانی، تجربی و علوم معارف اسلامی از سال 84 تا 1397 اخذ نموده و یک یا چند درس آن ها به صورت نهایی برگزار شده باشد، مشمول اعمال  25درصدی سوابق تحصیلی در کنکور سراسری خود می شوند، یعنی سوابق تحصیلی به میزان 25 درصد و به صورت مثبت بر رتبه داوطلب تاثیرگذار بوده است.

از جمله سوالاتی که از سوی داوطلبان مطرح می شود این است که آیا  معدل، تاثیر منفی هم در کنکور سراسری دارد؟

خیر، در کنکور سراسری 99 معدل داوطلبان به صورت مثبت اعمال شد و برای اطلاع از تاثیر معدل در کنکور سال جاری باید منتظر اطلاعیه ای از سوی سازمان سنجش آموزش کشور ماند.