نقش اعتماد خانواده در موفقیت در کنکور

نقش اعتماد خانواده در موفقیت داوطلبان در كنكور

در موفقیت داوطلبان کنکور عوامل مختلفی دخیل هستند که در این بین نقش خانواده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ به طوری‌که هرگز نمی‌توان آن را نادیده انگاشت. خانواده‌ها علاوه بر تامین نیازهای اقتصادی از قبیل کلاس و کتاب کنکور، از نظر روانی نیز در موفقیت داوطلب بسیار تعیین‌کننده هستند. اگر والدین از شیوه صحیح برخورد با فرزندان خود آگاه نباشند، این مسئله می‌تواند به آن‌ها آسیب روانی جدی وارد کند. چه خوب است که والدین بتوانند اعتمادسازی کنند و ارتباط خوبی بین خود و فرزندانشان برقرار کنند. روشی که می‌تواند به خانواده‌ها در فرآیند اعتماد متقابل و ارتباط خوب کمک کند؛ حضور مشاور می‌باشد. بطور کلی در مواقع پرفشاری از جمله دوران کنکور توصیه می‌شود والدین توانمندی‌های فرزندشان را تقویت کنند و به دانش‌آموز استرس وارد نکنند و دائماً از او نپرسند: خواندی؟ تستت را زدی؟…..

بنابراین در این سال سرنوشت‌ساز، نقش پدر و مادر از اهمیت بسزایی برخوردار است و والدین نباید فکر کنند نحوه برخورد آنها با فرزندشان تاثیری در آینده آنان ندارند؛ بلکه باید بدانند که تا چه حد سیاست‌های رفتاری آن‌ها بر موفقیت فرزندانشان موثر است.

 اگر موفقیت فرزندانتان برای شما حائز اهمیت است و می‌خواهید در آن سهمی داشته باشید؛ بهتر است به نکات زیر توجه نمائید:

  • ابتدا باید توجه کنید که فرزندان خود را در قیاس با دیگران قرار ندهید؛ این مقایسه می‌تواند برای آن‌ها، به شدت آسیب‌رسان باشد.
  • در مواقعی که فرزندانتان استرس دارند باید با آن‌ها همدلی کنید.
  • از تنش‌ها و دعواهایی که در درون خانواده است و باعث ایجاد استرس در فرزندان می‌شود، دوری کنید.
  • از ضعف‌های دانش‌آموز آگاه شوید و برای برطرف کردن و تقویت کردن آن‌ها، بکوشید.
  • سعی کنید نقاط قوت فرزندانتان را به آن‌ها یادآوری کنید و اعتماد به نفس‌شان را تقویت کنید.