نحوه برنامه ريزي براي كنكور

نحوه برنامه‌ریزی برای کنکور

از آن جایی که می دانید مطالعه دروس به ويژه اگر به منظور قبول شدن در کنکور باشد، نيازمند طرح يک برنامه جامع و مانع است که در آن از شرايط بايد به بهترين نحو استفاده شود. تعدادي از داوطلبان کنکور براي خواندن کتاب هاي درسي اين طور فکر مي کنند که ابتدا بايد يك کتاب را به طور کامل بخوانند و بعد سراغ کتاب ديگري بروند. اين روش خواندن صحيح نيست. در طول روز فقط یک کتاب خاص را نخوانید، بلکه ساعات را برای مطالعه به چند قسمت تقسيم کرده و به دروس مختلف اختصاص دهید و تا حد امکان برای خود برنامه‌ریزی دقيقي کنید تا بتوانید بهترین منفعت را از زمان خود ببرید.

برنامه ریزی در هر کاری از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که یکی از راه های رسیدن به هدف، داشتن برنامه منسجم و اصولی می باشد. برنامه‌ریزی برای کنکور سراسری هم یکی از مراحلی است که باید درست و اصولی پیش برود تا دانش آموز بتواند به نتیجه درست دست یابد.

چگونه برای هدف خود یک برنامه ریزی درست خلق کنیم؟

ابتدا باید هدف شما مشخص گردد؛ يعني اینکه در چه رشته ای و در چه دانشگاهی می خواهید قبول شوید، بسیار مهم می باشد. چون هر کدام درصدها و ترازهاي مختلفی را می طلبد و برای رسیدن به رتبه خوب باید ساعات بیشتری به مطالعه اختصاص داده شود. مثلا با 4 ساعت مطالعه در روز نمی توان به پزشکی دست یافت؛ لذا دستيابي به چنين هدفي نیاز به زمان و تلاش بیشتری دارد.

داوطلب می تواند در ابتدا روزهایی که مدرسه دارد از سه الی چهار ساعت شروع کند و به مرور آن را به شش ساعت برساند و در روزهای تعطیل از چهار الی  پنج ساعت شروع کرده و آن را به هشت ساعت برساند و باز هم به مرور بیشترش کند. نکته ای که حائز اهمیت است این است که فرد داوطلب حتما مشاور داشته باشد، حتما برنامه ریزی مکتوب داشته باشد و مهمتر از خود برنامه، نحوه ی ارزیابی و کنترل آن است که می بایستی هر روز چک شود.

استراحت کنید.

استراحت را از یاد نبرید. مثلا بعد از مطالعه یک استراحت کوتاهی حدود 15 دقیقه داشته باشید. این کار باعث می شود شما روحیه بگیرید و کمی فکر شما رها می شود و با انرژی بیشتری به سمت مطالعه خود بر می گردید.

چه زمانی به مرور اختصاص دهیم؟

مـرور باعث می شود کــه  تسـلط شــما بــر روی هــر مبحثـی افزایش یابد. نکته قابل توجه این است که رمـز یادگیــری مؤثــر، تکــرار مطالــب هســت. حتما در برنامه روزانه یک داوطلب کنکور سراسری باید مرور درسهایی که به مطالعه آنها مشغول بوده، گنجانده شود و فراینـد یادگیـری رو بـه طـور صحیـح و بـدون نقـص ادامـه دهد.

در برنامه‌ریزی نتیجه‌گیری کنید.

سعی کنید عملکرد خود را بنویسید و نقاط ضعف و قوت خود را در نظر بگیرید. در نهایت ببینید چقدر طبق برنامه پیش رفتید. خود را با دیگران مقایسه نکنید در واقع باید خود را با عملکرد ماه های قبل بسنجید و سعی کنید از رتبه های برتر سال های قبل انگیزه بگیرید و الگویي مناسب را در روند مطالعه پیاده سازی کنید.