مطالعه پاسخنامه آزمون

مطالعه پاسخنامه آزمون به چه روش باید باشد و چه تاثیری بر یادگیری داوطلبان دارد؟

 

حقیقت این است که وقتی در آزمون آزمایشی شرکت می‌کنید فقط قدم اول را برداشته‌اید؛ یعنی تنها نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کرده‌اید. آیا این نتایج به تنهایی می‌تواند مشکلات شما را رفع کند؟ قطعاً پاسخ منفی است. وقتی در مسائل پزشکی نوار قلب، عکس رادیولوژی و سایر رفتارهای تشخیص را انجام دهید، انتظار دارید با انجام آن‌ها درمان رخ دهد؟ طبیعتاً این انتظار غیرمنطقی است. باید این عکس‌ها بررسی شوند تا بیماری تشخیص داده شود و متناسب با آن درمان آغاز شود. پس با برگزاری آزمون، نقاط قوت و ضعف، فقط شناسایی می‌شوند؛ حال باید به صورت دقیقی این نقاط ضعف را بررسی کنید و سپس با کمک یک مشاور و یا یک فرد مطلع، راه رفع آن‌ها را پیدا کنید. در فرآیند رفع اشکالات، یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها نحوۀ برخورد با پاسخنامه آزمون و استخراج نکات از آن است. با ما در این مقاله همراه باشید تا بدانید بهتر است پاسخنامه چگونه مطالعه شود تا بهترین تاثیر را بر میزان یادگیری شما بگذارد.

وقتی شما آزمونی را می‌دهید؛ در این مرحله تک تک تست‌ها را باید بررسی کنید، درصدهای واقعی خود را ببینید و با چیزهای که به دست آورده‌اید، مقایسه کنید. وقتی درصدهای محاسبه شده توسط شما با درصد اصلی اختلاف داشته باشد، نشانگر دو مسئله است؛ اول اینکه مشاهده می‌کنید پاسخ سوالاتی که فکر می‌کردید درست هستند را در واقع اشتباه زده‌اید، و دوم پاسخ سوالاتی که فکر کردید به اشتباه محاسبه شده را درست زده‌اید که به این مورد خطای مثبت می‌گویند. به عنوان مثال از یک فرمول یا یک اصل اشتباه به یک نتیجه درست رسیدید. اگر بتوانید سوالات را به دقت تحلیل کنید، هر دو مورد خطا آموزش خیلی خوبی به همراه دارد و نکات بسیار مهمی را به شما یاد می‌دهد که باید آن‌ها را در دفتر تحلیل آزمون یادداشت کنید. سوالاتی که اشتباه زدید گرچه وقت‌گیر هستند اما نکات خوبی را به شما یاد می‌دهند. سعی کنید آن‌ها را خلاصه‌برداری کرده و تحلیلشان کنید.

به طور خلاصه تحلیل آزمون یعنی اینکه، پس از هر آزمون حداقل معادل زمان آزمون روی پرسش‌ها وقت بگذارید و تمامی آنها را تک تک بررسی کنید. در این مرحله باید دلایلی که باعث شده است تا نتوانید به بعضی از پرسش‌ها پاسخ دهید یا پاسخ غلط بدهید را یادداشت کنید و برای هر کدام یک تصمیم راهبردی بگیرید. مطمئن باشید اگر تا روز آزمون سراسری آزمون‌های آزمایشی را خوب تحلیل کنید و تصمیمات درست برای رفع شدن آن‌ها بگیرید می‌توانید به درصدهای بالا دست پیدا کنید.

 اما این روند چه تاثیری می‌تواند در مطالعه شما داشته باشد؟ به مرور زمان شما یاد می‌گیرید خودتان را سر جلسه مدیریت کنید؛ به این معنا که تشخیص می‌دهید چه کارهایی را انجام دهید تا تسلط شما روی سوالات بیشتر گردد. از طرفی شما یاد می‌گیرید که در چه مباحثی، جملاتی و در چه درس‌هایی ایراد دارید؛ به عبارتی در کدام مباحث نقص در یادگیری دارید. نکته دگر این است که شما به نقاط ضعف و قوت خود آگاه می‌شوید؛ اینکه چرا در این درس ضعیف هستید و در نهایت به دنبال راه‌حل می‌روید و تسلط خود را افزایش می‌دهید.

در تمام مراحل تحلیل آزمون، درخصوص پاسخنامه لازم است نکات زیر را مورد توجه قرار بدهید:

  • سریعاً به پاسخنامه رجوع نکنید؛ سعی کنید ابتدا ذهن خودتان را به چالش بکشید و ببینید آیا بدون کمک پاسخنامه می‌توانید خطای خود را پیدا کنید؟
  • بعد از مرحله اول، بهتر است ابتدا به کتاب و جزوۀ خود رجوع کنید و بخش مورد سوال قرار گرفته را مرور کنید تا نکته تست را خودتان بیابید؛ شما با انجام این دو مرحله به ذهن خود آموزش می‌دهید تا خودش به جستجوی پاسخ باشد.
  • در مرحله سوم به پاسخنامه رجوع کنید و سعی کنید راه‌حل آن را با راه‌حل کتاب و جزوۀ خود مقایسه کنید. شاید خلاقیتی در پاسخنامه باشد که بتوانید از آن در سایر سوالات استفاده کنید.
  • همیشه به یاد داشته باشید که تنها بررسی کردن یک گزینه پاسخنامه به شما نکته زیادی آموزش نمی‌دهد؛ بلکه لازم است شما هر 4 گزینه را بررسی کنید و علت غلط بودن و یا درستی آن‌ها یادداشت کنید. این کار باعث می‌شود بار علمی یک تست برای شما چند برابر شود و بهتر دام طراحان را بشناسید.