مدیریت زمان در کنکور

مدیریت زمان در کنکور

از جمله مشکلاتی که داوطلبان سر جلسه کنکور با آن مواجه‌اند عدم توانایی در مدیریت صحیح زمان است. مثلاً برخی از داوطلبان عنوان می‌کنند که با وجود اینکه به دروس مسلط بودیم اما با کمبود وقت مواجه شدیم؛ یا اینکه نتوانستیم زمان را مدیریت کنیم. لذا صرفاً سطح بالای دانش علمی دانش‌آموز برای موفقیت در کنکور کافی نمی‌باشد؛ بلکه عوامل دیگری هم می‌توانند دخیل باشند. مثلاً ممکن است داوطلبی زمان زیادی را روی یک سوال به اشتباه صرف کند؛ که این امر موجب می‌گردد که از پاسخگویی به دیگر سوالات باز بماند.

بنابراین برای موفقیت در کنکور موضوع مدیریت زمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هر داوطلب باید این امر را در نظر بگیرد که ابتدا در طول سال و به مراتب در جلسه آزمون‌های آزمایشی تکنیک‌های مدیریت زمان را تمرین کند تا در نهایت بتواند در جلسه آزمون سراسری به خوبی زمان خود را مدیریت کند.

فراموش نکنید که مدیریت زمان در امتحانات تشریحی با کنکور فرق می‌کند؛ برای مثال از تفاوت‌های آن‌ها  می‌توان به محدودیت پاسخگویی به سوالات اشاره کرد. از میان تعدادی از داوطلبین با داشتن معدل 20، جمعیت کمی از آن‌ها توانستند به رتبه‌ی دو رقمی و سه رقمی دست یابند؛ بنابراین تنها داشتن دانش علمی و توانایی حل سوالات تشریحی نمی‌تواند در کنکور تضمین‌کنندۀ موفقیت شما باشد.

انواع تکنیک‌ها برای مدیریت زمان در کنکور سراسری

روش‌های اصولی مختلفی برای پاسخگویی به سوالات وجود دارد که می‌تواند به مدیریت بهتر زمان سر جلسه کمک کند. در ادامه با بعضی از این روش‌ها به صورت اجمالی آشنا می‌شوید.

  1. تکنیک ضربدر-منها

در کنکور با سه دسته سوال روبه‌رو می‌شوید که باید داوطلب در دور اول پاسخگویی، هر سه دسته سوالات را مشخص کرده و برای هردسته استراتژی خاص خودش را به کار بگیرد.

 

  • دسته اول: سوالات ساده

 این دسته از سوالات را که می‌خوانید، به جواب رسیده و گزینه مربوط را وارد پاسخنامه می‌کنید. اصولاً این سوالات وقت‌گیر نمی‌باشند و شما از درستی پاسخ خود مطمئن هستید.

  • دسته دوم: سوالات شک‌دار

این دسته از سوالات مقداری زمان‌بر می‌باشند و تا حدودی داوطلب را دچار ابهام و شک می‌کند. بهتر است داوطلبان با علامتگذاری (×) کنار این سوالات در پایان وقت مجدداً آن‌ها را بررسی کنند. فراموش نکنید که در این دسته از سوالات ممکن است درگیر تله‌های تستی طراحان کنکور بشوید؛ فلذا اگر در پاسخ سوالی ابهام دارید بهتر است از آن عبور کنید.

  • دسته سوم: سوالات سخت

سوالاتی هستند که پاسخ آن‌ها را بلد نیستید و به دلیل عدم پاسخگویی زمان‌بر نیز نیستند. این دسته از سوالات باید با علامت منفی مشخص شده و از پاسخگویی به سوالات حدالامکان صرف نظر شود. یکی از اشتباهات متداول برخی از داوطلبان اختصاص دادن زمان به اشتباه به این دسته از سوالات است که در نهایت با عدم رسیدن به پاسخ، داوطلب تنها وقت خود را هدر داده و استرس بر خود سرجلسه وارد کرده‌ است.

    2- تکنیک زمان‌های نقصانی

این تکنیک کمک می‌کند تا فرصت مرور به سوالاتی که قبلاً علامت زده شده، برای داوطلبان فراهم گردد. در واقع داوطلبان باید طوری زمان برای پاسخ به سوالات را مدیریت کنند که یک مقدار از وقت هر درس را نگه داشته تا بعد از اتمام دور اول به سراغ سوالات نشانه‌دار(دسته دوم سوالات تکنیک ضربدر منها) بروند. برای مثال می‌توانید برای هر درس از دفترچه عمومی 15 دقیقه زمان بگذارید و در پایان 15 دقیقه زمان اضافی خواهید داشت که باید باتوجه به شرایط خود سرجلسه میان دروس عمومی آن را پخش کنید.

در پایان توصیه می‌شود که برای کسب مهارت بیشتر در مدیریت زمان تمرین بیشتری کنید؛ چراکه مدیریت زمان یک مهارت است و نیازبه تمرین دارد. افرادی که این مهارت را کسب کردند، مدیریت زمان جزئی از عادت رفتاری آن‌ها شده و این امر مستلزم تمرینات مکرر می‌باشد. لذا بهترین تمرین آن است که در منزل تست‌ها را به صورت آزمونی در وقت استاندارد از خود به عمل آورید تا به این مهارت دست پیدا کنید.