مدیریت افکار منفی با 5 راه حل اصلی و کارآمد

فردایت را با افکار منفی امروزت خراب نکن!

شاید برای شما هم پیش آمده که زمان مطالعه چشمتان به کتاب و جزوه است ولی حواستان در هزار دنیای موازی دیگر سفر میکند. تا به خودتان می‌آیید، میبینید تمام انرژی و زمان مطالعه را با افکار منفی هدر دادید .

اگه من موفق نشم چی میشه؟” ، “دیگران در موردم چی فکر میکنن؟” “این همه برای آزمون سنجش خوندم نتیجه اش چی شد؟ هیچی…”

جمله‌های بالا نمونه ای از افکار منفی یک دانش آموز هستند که تمام انرژی خود را صرف افکار منفی می‌کند. امروز می خواهیم چند راهکار ساده ولی موثر بهتان آموزش دهیم تا از شر مزاحمت‌های منفی بافی خلاص شوید. اما قبل از هرچیز باید به یک سئوال خیلی مهم جواب دهیم…. اصلا افکار منفی چی هست؟ آیا تمام فکرهای ما در مورد نتوانستن  منفی هست یا بعضی هاشون نشان واقع بینیه؟ چطوری باید افکار منفی رو از تفکر انتقادی تشخیص دهیم؟

افکار منفی

افکار منفی، یعنی در نظر گرفتن بدترین آینده و سرنوشت ممکن برای یک فرد، کسب و کار یا یک رویداد. در تفکر انتقادی، شما با استدلال منطقی به یک نتیجه و راهکار مناسب برای حل مشکل خود می رسید اما افکار منفی نتیجه‌ای جز بی‌عملی، و رها کردن کارها ندارد. 

وقتی افکار منفی به مغز شما حمله می‌کنند، سیگنال‌های شیمیایی و مکانیکی در مغز منتشر میشود. این سیگنال‌ها بخشی از مغز به نام سیستم لیمبیک را فعال میکنند. حجم زیاد سیگنال‌ها یک مسیر عصبی در مغز شما ایجاد می‌کند و فرد را عصبی، پرخاشگر و مضطرب می‌کند.

متاسفانه بسیاری از افکار منفی، غیر ارادی هستند. یعنی در طول روز، هیچکدام از ما از شر افکار منفی در امان نیستیم. به خصوص ما کنکوری ها!!! با این همه کنسلی کلاس و تعویق زمان کنکور و …. یک طعمه مناسب برای افکار منفی هستیم. بنابراین حتما باید یاد بگیریم چطور این افکار و مدیریت کنیم.

5 راه حل برای مدیریت افکار منفی

  1. عینکتان را تمیز کنید!

انیشتین می گوید: اگر می خواهید در زندگی و روابطتتان تغییرات اندکی داشته باشید به گرایش ها و رفتارتان توجه کنید ؛ ولی اگر تغییرات کوانتمی را می خواهید تجربه کنید باید نگرش ها و برداشت هایتان را نسبت به اتفاقات تغییر دهید.

نگرش یک اصل مهم در مدیریت افکار منفی  است. اگر من یک مبحث را در یک روز مطالعه می کنم نباید انتظار این را داشته باشم که یک شبه به همه تست های سطح A پاسخ دهم باید با این نگاه پیش بروم که من تا دو روز پیش از ده تست یک تست را نمی توانستم پاسخ دهم ولی آلان  به6 تست پاسخ دادم، و این جای خوشحالی دارد نه اینکه با افکار منفی خود، مانع  حرکت به سمت هدف خودم شوم.

2. از احساسات خود مطلع شوید!

 

در هر لحظه حواستان به حس و حال خودتان باشد.

آلان حالم چطوره؟ آیا آلان حس خوشبختی دارم؟ آیا آلان حس گرسنگی دارم و…

یادتان باشه که حس خوب یا بد نداریم، باید حس ها درست شناسایی شود .

و در پایان شب تک تک احساساتی را که تجربه کردی، یادداشت کنید. این تکنیک باعث میشود تا تسلط شما به ذهن و افکارتان بیشتر شود.

3. دوری از افراد یا چیزهای که سبب استرس و نگرانی شما می شود.

_ دوستانی که با صحبتشان افکار منفی را به شما تزریق می کنند.

_ اخباری که تو سایت های جز سازمان سنجش و سایت های معتبر منتشر می شود و هیچ صحتی ندارد و…

این عوامل فقط سبب استرس و نگرانی شما می شوند و بهتر است از آن ها دوری کنید.

4. تکنیک کاغذ رنگی و دو خودکار

در هنگام مطالعه ممکن است افکار منفی بسیاری سراغتان بیاید ؛چون ذهن میداند در چه زمانی توجه بیشتری به آن دارید. بهترین راه این است که کاغذهای رنگی را در کنار دستتان بزارید و هر گاه هر فکر منفی (چه درسی و چه غیر درسی) به سراغتان آمد آن را با خودکار قرمز یادداشت کنید و به خودتان این قول را بدهید که در انتهای برنامه به آن رسیدگی می کنید. و در انتهای شب آن را بخوانید و به هر تفکرتان فقط30ثانیه فکر کنید و برای حل آن راهکار ارائه دهید. اینطوری شما افکار منفی رو با تفکر انتقادی به افکار مثبت تبدیل می کنید. حالا میتوانید ان را با خودکار سبز بنویسید. مانند نمونه:

-فقط 100روز تا کنکور 99 باقی مانده      

من امسال شرایط این را داشته ام که 50روز بیشتر برای کنکورم تمرین کنم(خدایا سپاس)

(راهکار:روزانه نیم ساعت بیشتر به درس ضعیفم اختصاص می دهم)

     

5. ورزش

ورزش یکی از آن چیزهایی است که همیشه در برنامه های ما حاضر است اما کمتر اجرا میشود.

زمانی که ورزش می کنید با تکاپویی که دارید سبب می شود خون رسانی به بافت ها بیشتر شود و خون پر اکسیژن تری به مغز می رسد و هورمون اندروفین ترشح می شود که کار این هورمون نشاط و سرحالی و دوری از افکار منفی است.

 

همیشه گفتیم که افکار منفی را از خودمان دور کنیم ولی فقط حرف کافی نیست.

برای مدیریت افکار منفی نیاز به تمرین مداوم داریم و یک شبه نمی توانیم ذهنمان را مدیریت کنیم.

این5 مورد  از بهترین راهکارهای مدیریت افکار منفی است به شرط آنکه خودمان هم بخواهیم واجرایی کنیم.

#میسازیم_آنچه_را_که_میخواهیم