سردرگمی در مطالعه

آیا می‌توان ابتدا یک درس را مطالعه و جمع بندی کرد بعد سراغ درسی دیگر رفت؟

داوطلبان بسیاری هستند که دچار سردرگمی در برنامه‌ریزی برای مطالعه دروس می‌شوند و این سوال برایشان پیش می‌آید که آیا دروس را به موازات هم پیش ببرند یا یک درس را به صورت کامل بخوانند و بعد به سراغ درس بعدی بروند. در این مقاله برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید.

قطعاً انباشتگی و حجم بالای دروس باعث می شود که فرد داوطلب کمی آشفته به نظر بیاید؛ اما یک برنامه مناسب و منسجم می‌تواند به او کمک کند. حقیقت این است که احتمالاً شما نمی‌توانید روزی ده ساعت درس بخوانید. مغز ما برای هضم اطلاعات ورودی نیاز به زمان دارد و ممکن است آشفته‌بازاری که برای مغز ایجاد می‌کنید؛ اوضاع را نه ‌تنها به سمت بهتر شدن سوق ندهد، بلکه بدترش کند.

بسیاری از داوطلبان ترجیح می‌دهند یک درس را به صورت کامل بخوانند، تست‌هایش را بزنند سپس سراغ دروس بعدی بروند؛ اما این رویکرد اشتباه می‌باشد. باید همه دروس را به صورت موازی کنار هم داشته باشید تا به یک نتیجه مطلوب برسید. در واقع زمانی که شما همه دروس را با یک برنامه منظم پیش می‌برید؛ این موضوع در انسجام ذهنی‌تان می‌تواند تاثیر بگذارد. پس برای خروج از آشفتگی و بازدهی بیشتر باید بعد از برنامه‌ریزی مناسب به دنبال ارتقای کیفیت مطالعه باشید. برای این کار شاید لازم باشد سختی های زیادی را متحمل شوید. سختی‌هایی که مخصوصاً در روزهای اول خیلی بیشتر به چشم می‌آید؛ زیرا حجم کارهایی که باید در روزهای اول انجام دهید زیاد می باشد. همچنین ترک عادات غلط گذشته نیز انرژی بسیاری می‌طلبد.

دوستان برای شروع مطالعه بهتر است با یک برنامه‌ریزی درست به جلو حرکت کنند. مثلاً در روز می‌توانید در کنار یک درس عمومی، دو درس تخصصی را هم بگنجانید تا ذهن آمادگی مطالب مختلف را داشته باشد. تست‌ها را می‌توانید بعد از یادگیری کامل فرمول‌ها شروع به زدن کنید؛ اما برای دروس عمومی بهتر است یک الی دو روز فاصله بیندازید. برای گروهی که می‌خواهند ابتدا به مطالعه یک درس بپردازند، باید بگویم که وقتتان را هدر می‌دهید چرا که تا یک درس به اتمام برسد و شما سراغ درس بعدی بروید، قطعاً این مبحث نیاز به مرور دارد و ممکن است در مدیریت زمان به مشکل ‌بخورید.

کلام اخر: بهتر است یک مشاور را در این مسیر با خود داشته باشید تا شما را به درستی هدایت کند. می بایست روند مطالعه را به خوبی فرا بگیرید و بدانید که به چه شکلی دروس را کنار هم بچینید تا مطالب و مباحث با هم خوانده و جمع بندی شوند.