ریشه یابی علل کم بودن تراز

دلیل تراز کم در درس‌هایی که آن‌ها را به خوبی مطالعه کرده‌ایم چیست؟

 

چرا برخی از داوطلبان با وجود اینکه درسی را مطالعه می‌کنند ولی تراز خوبی در آزمون کسب نمی‌کنند؟ معمولاً این ناکامی در درازمدت باعث افت انگیزه در داوطلبان می‌شود و هم‌چنین باعث می‌شود تا داوطلبان به اشتباه به باورهای غلطی از جمله نداشتن استعداد، پائین بودن ضریب هوشی و … روی بیاورند. در این مقاله قصد داریم دلایل این اتفاق را بررسی کنیم.

حدود 90 درصد کنکوری‌ها میانگین درصدشان در آزمون‌های آزمایشی زیر 20 درصد است. شما فکر می‌کنید دلیل این مسئله چیست؟ دلیل آن این است که کنکوری‌های عزیز ما هنوز درست مفهوم درس را متوجه نشده‌اند و از طرفی خیلی زود به سراغ تست می‌روند؛ چون تست را در همان لحظه ممکن است به درستی حل کنند فکر می‌کنند این روند تا آخر با آن‌ها باقی می‌ماند. این دانش‌آموزان برای فهمیدن درست آن درس باید وقت بگذارند و یا از طریق درسنامه‌ها خلاء آموزشی خود را چه در پایه و چه در مبحث مورد مطالعه برطرف کنند و در قدم بعدی که فهمیدن و مسلط شدن به دروس است به سراغ تست‌زنی بروند.

دانش‌آموزان سعی کنند در آزمون‌های آزمایشی نقاط ضعف خود را بشناسند و گذری از آن‌ها رد نشوند. چرا که همین مسائل می‌تواند در بالا بردن تراز آن‌ها موثر باشد. دلیل اینکه فلان سوال را در این مبحث اشتباه زدند برای چیست؟ آن‌ها را در منابع خود بیابند و فکر نکنند چون ساعت زیادی را به مطالعه می‌پردازند همین کافی می‌باشد. به یاد داشته باشیم مطالعه باید بازدهی داشته باشد. از طرفی داوطلب ممکن است در حین خواندن، نکته‌برداری نکند. به عبارتی خلاصه نویسی را در برنامه خود ندارد که در این صورت  در دوران جمع‌بندی دچار مشکل می‌شود.

موضوع تعداد تست تا رسیدن به تسلط در افراد مختلف متفاوت است و نمی‌توان برای همه افراد یک نسخه پیچید. برای مثال یک نفر مبحث الکتریسیته ساکن را با تعداد 100 تست مسلط می‌شود و نفر بعدی با تعداد 200 تست مسلط می‌شود و این مسئله به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. شما باید این مسئله را در نظر داشته باشید که تا زمانی که در آن مبحث مسلط نشده‌اید به زدن تست ادامه دهید.

نکته دیگری که باید به آن دقت کرد زدن تست‌هایی است که شما را گیر می‌اندازد و اصطلاحاً نکته‌دار است. شما با این تست‌ها مشکلات آموزشی خود را متوجه می‌شوید و در عین حال نکته‌های جدیدی یاد می‌گیرید. شما هم باید این مسئله را بدانید که برای کسب درصدهای بالاتر از درصد کنونی‌تان باید به سراغ تست‌هایی بروید که شما را به چالش بکشد.

بسیاری از دانش‌آموزان مرور نادرست دارند. مرورها انواع مختلفی دارند که به آن‌ها اشاره می‌شود:

  • برای درس‌های مهارتی تست‌های چالشی، تست‌هایی که به غلط پاسخ داده‌اید و تست‌های نکته‌دار باید در بازه‌های زمانی مختلف دوباره حل شوند و برای دسترسی مناسب‌تر به آن‌ها توصیه می‌شود وقتی برای اولین بار با این تست‌ها برخورد می‌کنید یا آن را هایلایت کنید یا شماره آن تست را برای مرور در جایی یادداشت کنید.
  • اما روش بعدی روش بازیابی می‌باشد که این روش به درد کسانی می‌خورد که وقت کافی برای مرور تمام مطالب آن مبحث ندارند. این افراد 2 روز قبل از آزمون شروع می‌کنند به زدن تست‌های جدید از آن مبحث (مثلا از سوالات آزمون آزمایشی سال قبل) در جایی که دچار مشکل یا شک و فراموشی شده باشند، به موضوع آن مبحث بر می‌گردند و مشکل فراموشی آن قسمت را حل می‌کنند. بقیه قسمت‌هایی که درست پاسخ داده‌اند نیازی به مرور ندارد.

دوستان عزیز برای آمادگی کنکور صرفاً مطالعه نمی‌تواند کافی باشد؛ فلذا سعی کنید در برنامه روزانه‌تان مرور و تکرار را جای دهید تا از درس خواندن بازدهی مثبت حاصل شود.