رفتار والدین با فرزندان

در سال کنکور خانواده‌ها باید چه رفتاری با فرزندان خود داشته باشند؟

آنچه والدین کنکوری باید بدانند…

راه‌یابی به دانشگاه و پذیرفته شدن در رشته‌هایی با رتبه اجتماعی بالا از آرزوها و شاید دغدغه خانواده‌ها و داوطلبان بسیاری می‌باشد. چراکه سیل عظیم داوطلبان شرکت‌کننده در کنکور سراسری و تحمل هزینه‌های بسیار سنگین برای کلاس‌های آمادگی کنکور، خرید جزوه‌های درسی، کتاب‌های تست، بسته‌های معلم خصوصی، کلاس‌های آنلاین و برنامه‌ریزی نشان دهنده‌ی اهمیت ورود به دانشگاه برای خانواده‌ها است؛ اما نکته‌ی قابل توجه این است که گاهی اوقات والدین با پیگیری‌های زیاد باعث ایجاد استرس در فرزندان خود شده و می‌توانند آسیب‌های روحی و روانی برای آن‌ها به بار بیاورند.

راهنمای والدین کنکوری

آنچه که والدین باید در این مسیر بدانند:

  1. پیگیری بیش از حد ممنوع!

آنچه در این مدت خانواده‌ها باید دقت کنند این است که بیش از حد به فرزندان خود توجه نکنند؛ که این سخت‌گیری‌ها مانعی بر سر راه فرزندان می‌شود و آن‌ها ممکن است از پیشرفت باز مانند. مهم‌ترین مسئله‌ای که والدین باید به آن توجه داشته باشند، این است که آن‌ها هیچ‌گونه استرسی به فرزندان خود وارد نکنند و به هیچ عنوان فرزندان خود را در معذوریت قرار ندهند.

  1. مقایسه کردن ممنوع!

والدین به هیچ وجه فرزندشان را با دانش آموزان دیگر نباید مقایسه کنند. یکی از لطمات سنگین خانواده‌ها بر فرزندان، مقایسه‌ی آن‌ها با دیگران است. مقایسه با دوستان، افراد فامیل، فرزندان آشنایانی که قبول شده‌اند، اگرچه با هدف ایجاد انگیزه صورت می‌گیرد؛ ولی عملاً نتیجه‌ای عکس به بار می‌آورد و گاه حتی باعث تنفر و بیزاری دانش‌آموزان نه تنها ازکنکور، بلکه از هر موضوع مرتبط با آن می‌شود.

  1. واقع‌گرا باشید!

والدین باید سعی کنند واقع‌گرا باشند. منظور از واقع‌گرایی درمورد والدین این است که اولاً آن‌ها توقعات خود را درخصوص احتمال موفقیت فرزندشان در کنکور براساس عوامل منطقی تنظیم کنند. مثلاً از دانش‌آموزی که ضعف پایه‌ای دارد نباید توقع قبولی در یک رشته‌ی با نمرۀ بالا داشت؛ یا دانش‌آموزانی را که به هر دلیل از جمله تمایل برای ورود به بازار کار، انگیزه‌ی چندانی برای کنکور ندارد؛ نمی‌توان با اجبار به کنکور علاقمند ساخت.

در نهایت باید بگوییم که بهتر است خانواده‌ها به فکر آینده فرزندان خود باشند و به تمامی نکات توجه داشته باشند. چرا که رفتار آگاهانه می‌تواند در آینده فرزندان تاثیر مثبت داشته باشد. درنهایت اگر به فکر آینده فرزندان خود هستید و تصمیم دارید وظایف و نقش خودتان را در آزمون کنکور به نحوه احسن ایفا کنید نکات فوق را رعایت کنید.