درک بهتر درس

چه نکاتی به درک و یادگیری بیشتر ما در دروس مختلف کمک می‌کند؟

بسیاری از دانش آموزان هستند که بدون در نظر گرفتن نکاتی برای مطالعه خود، روند یادگیری را پیش گرفته و در این مسیر با چالش‌هایی مواجه می‌شوند. ما در این مقاله سعی داریم به این نکات اشاره کنیم که راهنمایی برای بهبود درک و یادگیری شما باشد.

  • اتاق خود را مرتب کنید.

هر چیزی را که ممکن است باعث حواس‌پرتی‌تان شود از محل مطالعه دور کنید. مراجعه به شبکه های اجتماعی در حین مطالعه ممکن است ذهن شما را پراکنده کند که باید از آن اجتناب کنید. همچنین سکوت و آرامش باید در اتاق حکم‌فرما باشد.

  • از نور کافی برای اتاق خود استفاده کنید.

سعی کنید از اتاق تاریک استفاده نکنید. روزها پرده اتاق را کنار بزنید و پنجره را باز کنید تا از اکسیژن بهره بگیرید.

  • گاهی از موسیقی استفاده کنید.

موسیقی بی کلام می تواند اثر مثبتی بر عملکرد مطالعه فرد داوطلب داشته باشد. در برخی از افراد شنیدن موسیقی هنگام مطالعه موجب افزایش کارایی می شود؛ چرا که از حواس پرتی جلوگیری کرده و به ارتقای تمرکز آن‌ها کمک می‌کند.

  • هدف خود را بشناسید و از برنامه‌ای مطابق با آن چشم‌انداز پیروی کنید.

نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که هدف خود را مشخص کنید. یک برنامه منسجم برای خود در نظر بگیرید تا از پراکندگی ذهنی دور بمانید. در برنامه روزانه مرور دروس را داشته باشید. به این صورت که پس از خواندن هر مبحثی که فکر می کنید نکته جالبی دارد، در دفتر خود آن را یادداشت کنید و مطالب را تکرار کنید تا در ذهن شما ثبت گردد.

  • از خودتان سؤال بپرسید.

این کار کمک می‌کند به یاد بیاورید تا پیش از این چه خوانده‌اید. دقیقا همان کلمات جزوه‌تان را به کار نبرید و سعی کنید با استفاده از کلیدواژه‌های مهم و با زبان خودتان مبحث را بازگو کنید. بلندبلند پاسخ سؤالات را توضیح دادن هم ممکن است سودمند باشد.

  • روش مطالعه‌تان را با موضوع درس تطبیق دهید.

دروسی که حل کردنی هستند مانند ریاضی، به مسائلی برای تمرین نیاز دارند. ابتدا باید درک مطلب در این دروس صورت بگیرد و بعد فرد سراغ تست برود. اما در دروس حفظ کردنی روش مطالعه شیوۀ دیگری است؛ به طوری که فرد بعد از یک روز باید بتواند تست‌های مربوطه را بزند. بهتر است که تمرکز روی تفهیم مطالب بیان شده دروس حفظی باشد و بعد با مرور و تکرار بتوانید جزئیات آن‌ها را به خاطر بسپارید.