حفظ آمادگی تست زنی

حفظ آمادگی در تست‌زنی

 

شاید تا به حال با این مشکل مواجه شده باشید که یک تست را برای بار اول به درستی حل کرده ولی بعد از یک هفته همان تست را نتوانید پاسخ بدهید. خصوصاً در درس‌هایی که ماهیت حفظی دارند، ممکن است بیشتر دچار فراموشی شده باشید. سوال اینجاست که چرا بعضی از داوطلبان نمی‌توانند آمادگی خود در تست‌زنی را حفظ کنند؟ چه راهکارهایی برای حفظ آمادگی توصیه می‌شود تا داوطلبان دچار فراموشی نشوند؟

اولین و مهم‌ترین کاری که می‌بایست یک داوطلب کنکوری 1401  برای موفقیت در تست‌زنی انجام دهد حفظ آمادگی در تست‌زنی می‌باشد. برخی از داوطلبان فکر می‌کنند که تست چیزی مجزای از مطالعه می‌باشد. در صورتی‌که تست‌زنی از مهم‌ترین مراحل مطالعه محسوب می‌شود و اگر این حلقه از مطالعه به درستی تکمیل نشود، بدون شک داوطلبان با مشکل مواجه خواهند شد. قابل ذکر است که تست‌زنی، مثل حل مثال و تمرین جزئی مهم از یادگیری است و داوطلبان نباید آن را به بعد از عید موكول کنند. چرا که فرصت بعد از عید مختص مرور می‌باشد تا روند مطالعه تکمیل گردد.

برای حفظ آمادگی در تست‌زنی نکات زیر را حتماً به کار بگیرید:

  • برای بار اول که به تستی پاسخ دادید به یاد بیاورید که چگونه جواب داده‌اید؟ ممکن است سریع به جواب رسیده باشید؛ یا حتی بدون دانش و براساس حدس و گمان به آن سوال جواب داده باشید و یا برای پاسخگویی به آن تلاش زیادی کرده باشید.
  • بهترین روشی که می‌تواند در این امر بسیار موثر باشد، مکتوب کردن راه‌حل خودتان برای هر تست می‌باشد. به این معنا که اگر برای بار اول روشی را ابداع کردید و انرژی زیادی روی آن گذاشتید، آن تست را رها نکنید؛ بلکه در جایی آن روش را یادداشت کرده تا هنگام مواجه شدن با این نوع سوالات بتوانید از آن استفاده کنید.
  • حتماً در مباحثی که احساس می‌کنید تنوع طراحی تست‌ها زیاد است؛ به تیپ‌بندی و طبقه‌بندی انواع آن‌ها بپردازید. این دسته‌بندی ذهن شما را مرتب می‌کند و باعث تثبیت اطلاعات می‌شود.
  • اگر تستی را از قبل به دلیل کمبود زمان یا پاسخ ندادن علامت زده‌اید؛ در ابتدای مرور مباحث سراغ آن تست‌ها بروید و آن‌ها را بررسی کنید و به درصدگیری بپردازید.
  • حتماً جواب تست‌های نكته‌دار و يا تست هایی که به اشتباه حل کردید را بررسی کرده و مفاهیم مهم آن‌ها را در جایی خلاصه‌نویسی کنید.
  • سعی کنید برای مرور سوم به بعد هر مبحث بیشتر از تکنیک پرکاری تستی استفاده کنید؛ چراکه مطالعه چندین‌باره متن کتاب یا جزوه می‌تواند روش مناسبی برای مرور باشد اما گاهی باعث فریب دانش‌آموزان در امر یادگیری می‌شود. طبیعتاً با حل تست‌های متنوع و گرفتن درصد داوطلب می‌تواند یادگیری خود را بهتر ارزیابی کند.