حال روحي و رواني در كنكور

شرایط روحی و رواني داوطلبان در دوران كرونا

همه ما یک بار کنکور را تجربه کرده‌ایم و استرس ناشی از آن را لمس کرده‌ایم. در این مقاله می‌خواهیم در رابطه با شرایط روحی که فرد داوطلب در زمان آمادگی کنکور خصوصاً در شرايط شيوع ويروس كرونا تجربه می‌کند، صحبت کنیم.

دانش‌آموزان کنکوری از آغاز شیوع این ویروس و اختلال در روند تحصیل به خاطر تعطیلی مدارس و کلاس های کمک آموزشی، نگران ادامه این روند بودند و تا پایان سال از کلاس‌های حضوری و دسترسی به بسیاری از کتابخانه‌ها دور ماندند. داوطلبان در کنار نگرانی های عمومی ناشی از شرایط کرونایی و مخاطرات تهدیدکننده سلامت، با استرس ابهام سرنوشت کنکوری خود دست و پنجه نرم می کردند. علاوه بر این‌ها، نزدیک شدن به روزهای کنکور یک نگرانی دیگری برای آن‌ها به شمار می‌آمد. مدام به این فکر می‌کردند که ممکن است آن نتیجه مطلوب را بدست نیاورند و همین باعث یاس و ناامیدی آن‌ها در این فرایند می‌شد.

برخی داوطلبان کنکور را یک هدف می دانند و اگر این هدف به نتیجه خوب منجر نشود؛ قطعاً فرد دچار افسردگی خواهد شد و همه این موارد چیزهایی است که دانش آموزان در این دوره تجربه می کنند.
شکست خوردن در کنکور اگر چه یک فاجعه غیر قابل جبران نیست؛ اما برای کسانی که با آن دست به گریبانند یک درد بزرگ به حساب می آید. احساس از دست رفتن یک فرصت مهم برای پیشرفت در زندگی، هدر رفتن یک سال زمان و مقدار زیادی هزینه و به دنبال آن، احساس غم و کم شدن اعتماد به نفس همگی باعث می شود فرد خود را در شرایطی دردناک احساس کند؛ اینجاست که نقش خانواده می تواند مهم و اثرگذار تلقی شود.

 اگر فرد داوطلب شخصی است که دچار استرس می شود باید راه‌های مقابله با آن را بشناسد و آن‌ها را اعمال کند. منظور از مقابله، تلاش‌هایی است که فرد انجام می دهد تا استرس را از میان ببرد یا به حداقل برساند.