راهكارهاي دروس ضعيف

در مورد دروسی که در آن‌ها عملکرد ضعیفی داریم چه اقدامی باید کرد؟

داوطلبان بسیاری هستند که در برخی دروس ضعیف می باشند و به همین خاطر باید راهکارهایی را اعمال کنند تا بتوانند نقاط ضعف خود را پوشش دهند. در این مقاله سعی داریم کمی در این باره صحبت کنیم.

افت تحصیلی دانش آموزان می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد که برخی از آن ها به خود فرد برمی‌گردد و برخی دیگر هم بسته به محیط و شرایط بیرون دارد. بسیاری از داوطلبان از اعتماد به نفس پایینی برخوردار می باشند و نمی‌توانند روی نقاط قوت خود تمرکز كنند. از طرفی ضعف های خود را نمی توانند پیدا کنند و در نهایت این ضعف ها ممکن است مانع پیشرفت آن ها شود. برخی هم روش مطالعه را به درستی نمی دانند؛ لذا به نتیجه مطلوب نمي رسند.

قدم مهم برای حل مشکل دانش‌آموزان ضعیف، یافتن علت آن می باشد.

یافتن علت ضعف و حل آن در بسیاری از موارد می‌تواند مشکل دانش‌آموزان ضعیف را حل کند. علل ضعف یک دانش‌آموز می‌تواند از مشکلات جسمی یا مشکلات روحی او سرچشمه گیرد و اثرات خود را روی رفتار مطالعاتي فرد بگذارد. مشکلات و بیماری‌های جسمی مانند ضعف در بینایی و شنوایی و نداشتن تغذیه‌ی مناسب منجر به ضعف یادگیری در دانش‌آموزان می‌شود. مشکلات عاطفی و روحی مانند مشاجرات خانوادگی و داشتن اضطراب نیز می‌تواند از دلایل دیگر ایجاد این مشکل محسوب شوند. مناسب نبودن شیوه‌ی تدریس معلم، فراهم نکردن امکانات لازم در خانه، مناسب نبودن فضای درس در مدرسه نیز می‌تواند از علل و عوامل ایجاد مشکل به حساب بياید.

راهکارهای مفید برای حل مشکلات دانش‌آموزان ضعیف

برخی از دانش‌آموزان ضعیف به علت اینکه نمی‌توانند در کلاس درس موضوعات درسی را به خوبی درک کنند، دچار مشکل می‌شوند و این مشکلات رفته رفته روی هم انباشته شده و در نهایت آن‌ها را ضعیف می‌کند. از معلمین بخواهید تا از روش‌های جدید و متفاوت برای تدریس استفاده کنند، از طرفی هم والدین روی یادگیری فرزندانشان نظارت داشته باشند تا تغییرات حاصل شده را ببینند. همچنین می توانید از منابع کمک درسی و یا از کلاس های خصوصی جهت رفع اشکال استفاده نمایید.

  • می توانید از منابع مفید درسی و یا کلاسهای خصوصی برای رفع اشکال انها استفاده کنید تا از این طریق نقاط ضعفشان رفع شود.
  • نکته مهمی که باید والدین در نظر داشته باشند این است که برخی از داوطلبان از اعتماد به نفس کافی برخوردار نمی باشند؛ لذا فکر می کنند از پس هیچ کاری بر نمی آیند. می بایست روی توانایی های خود تمرکز بیشتری داشته باشند تا به یک ایمان و خودباوری و پذیرش برسند؛ لذا بهتر است که معلمان و والدين موقعیت های موفقیت آمیزی را برای آن ها فراهم کنند.