با حواس پرتی حین مطالعه چه کنیم؟

مشکل اصلی خیلی از کنکوری ها حواس پرتی است. دانش آموز داشتیم، 6 ساعت تمام خیره به کتاب بوده ولی نه یک کلمه خوانده و نه یک مسئله حل کرده است. اگه شما هم از آن دسته افرادی هستید که با شکستن شاخه درخت همسایه و صدای باد و نگاه کردن به ترک دیوار حواستان پرت می‌شود، بهتان پیشنهاد می‎دهیم، راهکارهای پایین را به دقت بخوانید. بسیاری از مشکلات شما با تمرین موارد زیر رفع خواهد شد و بهره وری مطالعه شما نه به انیشتین ولی به پروفوسور بالتازار خواهد رسید!!!

1.حجم مطالعه خود را مشخص کنید.

قبل از مطالعه حتما حجم معینی از مبحث را مشخص کنید و خود را ملزم کنید که در زمان معین آن را به اتمام می رسانید. این امر علاوه بر افزایش تمرکز باعث کاهش وسواس در افراد دارای وسواس مطالعاتی می شود.

2.فرآیند مطالعه را اکتیو کنید.

در حین مطالعه حتما حل تست ،تمرین، حاشیه نویسی و  خلاصه برداری داشته باشد تا فرصت کم تری برای افکار حاشیه ای داشته باشید.

زمانی که مطلبی را مطالعه می کنیم بخشی از ذهن درگیر عوامل حواس پرتی می شود زمانیکه می نویسیم(یادگیری فعالانه) بخش از مغز که درگیر عوامل حواس پرتی می شود درگیر دیدن، پردازش، باز پردازش و نوشتن می گردد.این امر کمکی به سزایی در افزایش تمرکز شما دارد.

3.محل مشخص برای مطالعه داشته باشید.

این کار باعث می شود هنگام قرارگیری در محل، افکار مرتبط با درس خواندن به ذهن خطور کند و تمرکز بالاتری داشته باشد.به نوعی این امر موجب شرطی سازی آن محل برای شما می گردد.

4.وسایل مورد نیاز مطالعه را فراهم کنید و میز خود را از هرگونه وسایلی که باعث حواسپرتی شما می شود خالی کنید.

5.برای افکار و خیالات خود فرصتی را در شبانه روز اختصاص دهید.

6.افکار مزاحم و حاشیه ای خود را یادداشت کنید.

7.در هنگام خستگی روش درس خواندن خود را تغییر دهید.

در هنگام خستگی سعی کنید با تغییر متد درس خواندن، حداقل کارایی خود را حفظ کنید.مثلا با تغییر درس از اختصاصی به عمومی، تغییر در وضعیت نشستن و …

8.سرعت مطالعه خود را بالا ببرید.

وقتی که با سرعت کندی مشغول به مطالعه هستیم و اطلاعات کمی را به ذهن وارد می کنیم از آنجایی که ذهن انسان بسیار فعال و پویاست ذهن فرصت پیدا می کند تا به مسائل پیرامونی و افکار مزاحم بپردازد.

9.تکنیک های افزایش تمرکز را بطور شبانه تمرین کنید.

10.به اثر زیگارنیک پایبند باشید

رسیدگی به چند کار و داشتن پرونده های باز در ذهن ما باعث کاهش تمرکز ما می گردد.