اهمیت و نحوه هدف گذاری در زندگی حرفه ای

 

اهمیت و نحوه هدف گذاری در زندگی حرفه ای

زمانی که در زندگی از اهداف صحبت می‌کنیم، منظورمان وضعیتی است که شما مایل هستید در آینده داشته باشید.

در اصل هدف همان چیزی است که برای شما درگیری و چالش ذهنی ایجاد می‌کند و نتیجه تلاش پشتکار و برنامه ریزی شما خواهد بود. برای اینکه بتوانید به هدفتان به درستی دست پیدا کنید، باید جزئیات آن را بشناسید و دقیقاً بدانید که قرار است برای رسیدن به آن هدف چه کارهایی را انجام دهید.

ما باید برای انجام تمامی کارهایمان، حالا چه بزرگ و چه کوچک، هدفی را تعریف کنیم و اصلاً گویا بدون در نظر گرفتن اهدافمان، کارهایمان بدون اثر و به اصطلاح تیری در تاریکی خواهد بود.

تعریف هدف گذاری:

در واقع هدف گذاری یعنی اینکه بتوانید برای اهداف تان برنامه ریزی کنید، آنها را به چند گام کوچک تر تبدیل کنید و در اصل اهداف کوتاه مدتی را تعیین کنید که مقدمه رسیدن به اهداف بزرگ و اصلی شما باشند.

در هدف گذاری باید اهداف، رویاها و آرزوهایتان را دقیق مشخص کنید و بدانید که قرار است به کجا برسید و چه کارهایی انجام دهید. اهدافی که قابل سنجش هستند و می توانید میزان پیشرفت خود را در آنها بررسی کنید. به این ترتیب است که می‌توانید یک هدف گذاری حرفه ای و موفق داشته باشید و نتیجه دلخواهتان را از آن کسب کنید.

 

اهمیت هدف گذاری چیه؟

اگر برای یک بار هم با قطب نما کارکرده باشید، می‌دانید که اگر ما مسیری را با قطب نما دنبال کنیم و آن را اشتباه برویم، قطب نما سریعاً جهت درست را به ما نشان می‌دهد و از مسیر اشتباه مطلع می‌کند.

اهداف هم در زندگی ما همچنین نقشی دارند. یعنی به کارهای روزمره ما جهت می‌دهند. اگر مسیر را اشتباه برویم، وقتی به آن هدف توجه کنیم متوجه اشتباه خودمان شده و مسیر کارهایمان را درست می‌کنیم.

 

نکات کلیدی درباره هدف گذاری:

برای اینکه بتوانید یک هدف گذاری هوشمند و موفق انجام دهید، خوبه که اول یسری نکات رو بدونی. نکاتی که می‌تونه به شما تا حد بسیار زیادی کمک کنه که اهداف تون رو به درستی تعیین کنین و در اصل به همان چیزی که مد نظر شماست دست پیدا کنین.

 

  • آهسته و پیوسته جلو برین.

 

اشتباهی که اغلب افراد با آن مواجه هستند، این است که هدفی را انتخاب می‌کنند و مدتی به دنبال آن می‌روند، اما بعد از طی مدت زمانی، آن را کنار می‌گذارند. در اصل آنها در ابتدا بسیار پرشور و پر انرژی عمل می‌کنند و حتی با سرعت بسیار بالایی جلو می‌روند. اما بعد از مدتی خسته و دلزده می‌شوند. اهداف درست و صحیح، زمانی محقق می‌شوند که شما آهسته و پیوسته حرکت کنید و بدانید که اگر در یک جنگل به هر درخت یک ضربه بزنید، هیچ یک از آنها قطع نخواهند شد. اما اگر هر روز به یک درخت یک ضربه بزنید آن درخت بعد از مدتی قطع خواهد شد.

 

 

  • شناخت دقیقی از نقاط مثبت و منفی خودت داشته باش.

 

شما باید نقاط ضعف و قوت خود را در رابطه با هدفی که مد نظر دارید به خوبی بشناسید. در این صورت می‌توانید برای رفع نقاط ضعف خود بیشتر تلاش کنید و سوی دیگر برای تقویت نقاط قوت تان برنامه ریزی کنید. اگر در هنگام انتخاب هدف ندانید که در چه زمینه هایی قوی تر هستید و در چه زمینه هایی نیاز به تمرین بیشتری دارید تا به مهارت های لازم دست پیدا کنید، بدون شک نمی‌توانید موفق عمل کنید. پس برای هدف نویسی موفق ، باید از خودتان شناخت مناسبی داشته باشید.

 

 

  • گنج بعد از رنج به دست می آد.

 

هیچ گنجی بدون تلاش و زحمت به دست نمی‌آید. برای این که بتوانید به نتیجه مطلوب و دلخواهی دست پیدا کنید، باید ابتدا زحمات و سختی‌های آن را به جان بخرید.مثل زمانی که تلاش می‌کنید در امتحانات نمره بسیار خوبی کسب کنید، برای رسیدن به این هدف شما در ابتدا باید زمان کافی بگذارید، تلاش کنید، از برخی لذت ها بگذرید و بتوانید به حد کافی مطالعه و تمرین داشته باشید. سپس بدون شک لذت کسب یک نمره بالا را خواهید چشید. به همین علت است که می‌گوییم اول رنج و بعد گنج…

 

 

  • علایق خودتون رو بشناسید. 

 

علایق شما در اصل موضوعی مهم و سرنوشت ساز در تعیین اهدافتان هستند.بنابراین باید در اولین مرحله در یک گوشه خلوت نشسته و کاملاً صادقانه علایق خود را بررسی کنید. آن گاه است که می‌توانید هدف های خود را به درستی تعیین نمایید. همسو بودن علایق با اهداف شما را به موفقیت نزدیک می کند.

 

  • یک هدف کوچیکت رو تموم کن:

 

رسیدن به اهداف بزرگ بدون شک کار سختی است و نیاز به تمرین و آمادگی قبلی دارد و به همین دلیل است که توصیه می کنیم در ابتدا یک هدف کوچک را برای خود در نظر بگیرید و تمام تلاش خود را به کار ببندید تا به آن دست پیدا کنید. اگر بتوانید این مرحله از هدف گذاری را به طور موفق پشت سر بگذارید، شک نداشته باشید که می‌توانید در رسیدن به اهداف بزرگ و سرنوشت ساز زندگی خود نیز به خوبی عمل کنید.

 

  • پاسخ قانع کننده به خودت بده:

 

فرض کنید که شما مایل هستید مبلغ بسیار زیادی پول به دست آورید. خب زمان آن رسیده که از خودتان بپرسید چرا؟ اگر بتوانید برای این چرا پاسخ منطقی ارائه دهید، بدون شک هدف شما هدفی درست و قابل دستیابی است که می‌توانید در مسیر رسیدن به آن موفق شوید. در غیر این صورت از خودت توقع نتایج شگفت انگیزی رو نداشته باشید. هدف شما زمانی به معنای واقعی ارزشمند است که بتوانید برای رسیدن به آن دلایل کافی را ذکر کنید. در غیر این صورت مطمئن باشید که هرگز به آن نخواهید رسید و بعد از مدتی و شوق دستیابی به آن را از دست خواهید داد.

 

هدف گذاری با شیوه  smart

هدف گذاری به روش اسمارت (smart)، یکی از بهترین روش های هدف گذاری است که می‌تواند جنبه های واقع بینانه و درست از هدف گذاری و مسیر رسیدن به آن را در اختیار شما قرار دهد.

می‌توانید از این شیوه برای هدف های کوچک و یا بزرگ خود در هر زمینه ای که هستند استفاده کنید و میزان موفقیت خود را بسنجید. هدف گذاری مدل اسمارت از پنج مرحله تشکیل شده است .

 

  • Specific 

 

این کلمه به معنای مشخص و دقیق است.

در اصل در این مرحله منظور این است که شما باید آنچه را که می‌خواهید و در ذهن دارید به صورت واضح و شفاف بشناسید و بدانید که قرار است دقیقاً به چه چیزی دست پیدا کنید.

در غیر این صورت توقع نداشته باشید که هدفتان محقق شود. زمانی که ذهن شما نتواند تصویر صحیحی از هدف داشته باشد، بدون شک نمی‌تواند مسیر رسیدن به آن را برای شما مشخص کند. بنابراین واجب و ضروری است که در ذهن یک تصویر مشخص از هدف خود داشته باشید.

 

  • Measurable

 

قابل اندازه گیری بودن یکی دیگر از ویژگی های یک هدف گذاری صحیح است.

شما باید بتوانید میزان پیشرفت خود را در زمینه این هدف بررسی کنید. در غیر این صورت از کجا متوجه می‌شوید که تا چه اندازه موفق عمل کرده اید؟ بنابراین یک هدف درست باید در طول زمان قابل اندازه‌گیری باشد تا بدانید تا چه حد جلو رفته و چه اندازه دیگر مسیر باید طی شود تا به آن دست پیدا کنید.

اهمیت هدف گذاری در قابل اندازه گیری بودن آن است. مثلا ساعت مطالعه خودتان را با هفته قبل خودتان بتوانید مقایسه کنید تا از میزان پیشرفت خودتان آگاه شوید.

 

 

  • Achievable

 

درتعیین اهداف واقع بین باشید. درست است که توانایی های ذهنی انسان نامحدود است، اما فراموش نکنید توانایی شما باید با واقعیت سازگار باشد. به عنوان مثال فردی که نمی‌تواند بیشتر از دو ساعت راه برود، نباید هدف خود را قهرمان مسابقات دو و میدانی شدن قرار دهد! به این علت است که می‌گوییم هدف شما باید واقع بینانه و مطابق با حقایق زندگی تان باشد

 

  • Relevant

 

یعنی در راستای اهداف نهایی پیش بروید. اهداف بزرگ معمولاً مجموعه‌ای از اهداف کوچکی هستند که در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند تا نهایتاً به بالاترین پله هدف بزرگ شما از برسند. به همین علت است که اهداف کوچک شما که تعیین می‌کنید باید مرتبط با هدف بزرگتر و در مسیر رسیدن به آن باشند. در غیر این صورت نمی‌توانید توقع داشته باشید هدف بزرگ شما به یک باره و یک شبه محقق شود.

 

 

  • Time bound

 

برای رسیدن به اهداف خود مهلت زمانی صحیح تعیین کنید. بسیاری از اهداف یک شبه محقق نمی‌شوند. بنابراین باید برای آنها یک زمان واقع بینانه در نظر بگیرید. نه آنقدر زیاد و نه آنقدر کم که فرصت انجام فعالیت های لازم و مرتبط را نداشته باشید. بنابراین در تعیین اهداف خود به این نکته توجه کنید و تا حد امکان اهدافتان را طبق زمان بندی های درست و صحیح تعیین کنید.

 

چرا باید هدف گذاری کنم؟

فردی را فرض کنید که هیچ هدفی ندارد. طبیعتاً او هر روز صبح هیچ انگیزه‌ای برای بیدار شدن و انجام فعالیت های روزانه خود ندارد و به همین علت است که بسیاری از افراد معتقد هستند که دچار روزمرگی شده اند. اگر هدفی وجود داشته باشد و شما هر روز در حال انجام فعالیت های مرتبط با آن باشید، بدون شک دچار این احساس روزمرگی و کسالت و خستگی نخواهید شد.

بنابراین سعی کنید برای زندگی خود اهدافی را تعیین کنید. چه کوچک و چه بزرگ، تلاش کنید تا در زمینه رسیدن به آن‌ها موفق شوید. این موفقیت ها حس اعتماد به نفس را در وجود شما زیاد می‌کند و این احساس را به شما می دهد که فردی مفید و موثر هستید. مطمئن باشید هدف گذاری برای شما امری بسیار ضروری است و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.