انتخاب رشته و دانشگاه

چه رشته و دانشگاهی را باید به عنوان هدف انتخاب کرد؟

انسان‌ها در زندگی انتخاب های زیادی کرده‌اند اما یک انتخاب مهم را همه ما تجربه کرده ایم که آن هم انتخاب رشته و نوع دانشگاه می باشد. می خواهیم در این مقاله گفت‌وگويي در این باره داشته باشیم.

ابتدا باید بگوییم بیش از صدها رشته دانشگاهی وجود دارد که هر یک دارای شاخه‌ها و زیرشاخه‌های مختلفی هستند که در نهایت به چند شغل خاص منتهی خواهند شد. اما اگر بخواهیم یک دسته‌بندی درست‌تر برای انتخاب رشته مورد علاقه دانشگاه داشته باشیم، می‌توانیم رشته‌ها را بر اساس مواردی مثل فنی، تئوری، محاسباتی، پزشکی و… دسته‌بندی کنیم. این دسته‌بندی می‌تواند روی شناخت بهتر استعدادها و ویژگی های فردی شما در ارتباط با رشته مورد علاقه‌تان تأثیر بگذارد.

برخی افراد هستند که به رشته‌هایی که با کار جسمی و فنی همراه است علاقمند هستند و دوست دارند وارد شغلی در همین زمینه شوند. یا برخی افراد به دنبال پشت میز نشستن و شغل کارمندی و فعالیت در یک شرکت هستند که رشته‌هایی مثل حسابداری، مدیریت و… را انتخاب می‌کنند. پس می‌توان نتیجه گرفت که ابتدا باید روی این موضوع فکر کنید که به چه رشته‌هایی و چه حوزه مشاغلي علاقه‌مند هستید.

این نوشته برای کسانی است که خواهان انتخاب رشته دانشگاهی می باشند. اگر وارد دانشگاه شده‌اید ولی می‌خواهید در مورد شغل آینده‌تان تصمیمی بگیرید مطالب زیر را مطالعه کنید.
اگرچه ماهیت انتخاب رشته با انتخاب شغل یکی است، اما شرایط آن‌ها بسیار با هم متفاوت است. مثلا در انتخاب شغل افراد مستقل‌تر هستند اما در انتخاب رشته پدر و مادرها تأثیر بیشتری دارند یا در دل انتخاب رشته، مسئله انتخاب دانشگاه و شهر محل تحصیل نهفته شده است.

به طور خلاصه، یکی از چهار حالت زیر ممکن است برای شما پیش‌ بیاید که هر کدام استراتژی ویژه خود را برای انتخاب رشته هوشمندانه دارند.

اگر نمی‌دانید به چه چیزی علاقه دارید، از انتخاب‌های پرریسک پرهیز کنید و سعی کنید وارد رشته‌های پرتقاضا یا رو به رشد بشوید و در دانشگاه، تجربه‌های خود را گسترش دهید. در آینده مسیر خود را مشخص‌تر می‌کنید یا در صورت نیاز مسیر خود را تغییر دهید.

اگر با رشته‌ای تازه آشنا شده‌اید و فکر می‌کنید به آن علاقه دارید کمی احتیاط کنید زیرا سرمایه‌گذاری شما ممکن است پرریسک باشد. ابتدا بهتر است آن رشته را تست کنید سپس به صورت بلندمدت روی آن سرمایه‌گذاری کنید به ویژه اگر بازار کار آن رشته جزو بازار کارهای پرتقاضا یا رو به رشد به حساب نمی‌آید. چون در صورتی که بعدا بفهمید که به آن رشته علاقه ندارید تغییر مسیر برایتان سخت‌تر می‌شود.
اگر قبلا علاقه‌تان را پیدا کرده اید و به خوبی آن را تست کردید، خوب است علاقه‌تان را دنبال کنید. فقط یادتان باشد در دانشگاه، ذهنتان را روی تجربه‌ها و مسیرهای دیگر نبندید. ممکن است حتی چیزهایی پیدا کنید كه به آن‌ها بیشتر علاقه داشته باشید. در ضمن به یاد داشته باشید که سیستم آموزشی دانشگاه ممکن است شما را از علاقه تان زده کند اما دانشگاه همچنان مزیت‌های دیگری دارد (مثل پیدا کردن شبکه افراد همکار) که در جای دیگر به راحتی این مزایا را پیدا نمي‌کنید.

در رابطه با دانشگاه هم باید به این نکته توجه کنید که دانشگاه‌ها به ترتیب روزانه، شبانه و دیگر دانشگاه‌ها از جمله غیرانتفاعی و .. می باشند. شما می بایست ببینید که آیا شهر محل تحصیل برایتان مهم است یا خیر. شما می توانید دانشگاه غیرانتفاعی شهر خود را انتخاب کنید جدا از هر گونه توجه به نوع مدرک دانشگاه. چرا که مدرک دانشگاه روزانه از سطح بالاتری نسبت به دیگر دانشگاهها برخوردار می باشد. اما اگر مدرک دانشگاه برایتان مهم می باشد، بهتر است با توجه به تراز و رتبه ای که در کنکور کسب کردید، دانشگاه دولتی شهر های دیگر را گزینه کنید.

بنابراین علایق خود و خانواده را برای انتخاب رشته و دانشگاه در نظر داشته باشید. همه جوانب را در نظر بگیرید که بعدها باعث نشود که انگیزه شما برای ادامه تحصیل کم شود.