اصول خلاصه نویسی

اصول خلاصه‌نویسی چیست؟

بسیاری از داوطلبان با واژه‌ی خلاصه‌نویسی آشنایی دارند اما برخی از آن‌ها نمی‌دانند که این پروسه باید انجام بگیرد یا خیر؟ در این مقاله می‌خواهیم گپی مختصر در این باره داشته باشیم.

همان‌طور که همه شما مي‌دانيد، خلاصه‌برداري تاثير بسيار زيادي بر ميزان پيشرفت و يادگيري شما مي‌گذارد. با اينکه بيشتر داوطلبان از اهميت خلاصه‌برداري مطلع هستند، اما روش‌هاي خلاصه‌برداري و شيوه‌هاي صحيح آن را نمي‌دانند. شاید در مورد خلاصه‌نویسی تاکنون زیاد شنیده باشید و احتمالاً خیلی‌ها در مورد فواید آن برای‌تان گفته‌اند. با اطمینان کامل به شما می‌گویم که یکی از مهم‌ترین اصول مطالعه‌ی درسی، همین خلاصه‌نویسی و نکته‌برداری است که می‌تواند کمک مهمی برای شما باشد. بهتر است که بعد از مطالعه و یادگیری مطالب اقدام به خلاصه‌برداری کنید، در زمان آزادتان حتماً به آن‌ها نگاهی بیندازید و مدام تکرارشان کنید تا در ذهن شما ثبت گردند.

 

 

 

اما نکاتی که باید زیر نظر داشته باشید:

– وقتی برای بار اول مطلبی را مطالعه می‌کنید، حتماً زیر نکات مهم آن خط بکشید؛ زیرا این کار باعث می‌شود تا مطالب بهتر در ذهنتان حک شود.

 -اگر مطالب به صورت عمیق خوانده بشود لازم نیست زیر کل مطالب کتاب خط بکشید؛ بلکه فقط نکته‌های مهم و کلمه‌های کلیدی را مشخص کنید که با دیدن آن‌ها بتوانید سایر مطالب را یادآوری کنید.

-اگر بتوانید نکته‌هایی که از نظر شما مهم هستند را جایی یادداشت کنید؛ برای مرور، راحت‌تر می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید. تنها يک ابزار مجزا لازم داريد و آن هم دفترچه يادداشت است. سعی کنید یادداشت شما حجمی کمتر از آنچه که در متن آمده، داشته باشد. علاوه بر آن، باید به زبان ساده و مختصر باشد تا برای شما هم جذاب به نظر بیاید و شما را خسته نکند.

دانش‌آموزاني که در هنگام مطالعه تنها به خواندن مطلب مي‌پردازند، نسبت به دانش‌آموزاني که در هنگام مطالعه، خلاصه‌برداري مي‌کنند، داراي بازده‌ کمتري هستند و به همين علت، دانش‌آموز به مرور، علاقه‌ خود را نسبت به مطالبي که مي‌خواند از دست داده و نمي‌تواند به آن توجه کند؛ فلذا به نتیجه مطلوب نخواهد رسید. قبل از خلاصه برداری باید مطلب را کامل خوانده باشید تا یک طرح کلی از آن در ذهن داشته باشید. چرا که اگر بر روی مطالب تسلط نداشته باشید خلاصه‌های شما ممکن است اشتباهاتی داشته باشند. لذا دقت و توجه لازم را روی مطالب درسی داشته باشید تا در هنگام مرور بتوانید به خلاصه برداری خود اطمینان داشته باشید.