چگونه در شرایط سخت تصمیم گیری کنیم؟

 

در بسیاری از مواقع در مسیر زندگی بر سر دوراهی قرار می گیریم و آن انتخاب است که آینده مارا مشخص می کند. زمانی که بایک مشکل برخورد می کنید، باید بتوانید  مسیر درست را انتخاب کنید. تاحالا شده است که در مسیر  رسیدن به هدفتان با اتفاقاتی که پیش  آمده به خودتان شک کنید واز ادامه مسیر منصرف شوید؟

 

در این مقاله می خواهیم چند روش موثر برای یک تصمیم گیری خوب را به شما آموزش دهیم. برای این کار اولین قدم آشنایی با فرایند تصمیم گیری است.

فرایند تصمیم گیری شامل مراحل زیر است:

1) تشخیص دقیق  صورت مسئله

2)جمع آوری اطلاعات

3) ارزیابی گزینه های مختلف

4) افزایش اعتماد به نفس

5) برگزیدن یک انتخاب و مصمم بودن بر انتخاب خود

حالا که با فرآیند تصمیم گیری آشنا شدید وقتش رسیده که ۵ روش حرفه ای تصمیم گیری را هم یاد بگیرید

.

روش اول: از خودتان سوال بپرسید

 

در هنگام تصمیم گیری از خودتان بپرسید که هدف اصلی من چیست؟

آیا آلان بر اساس تاثیر حرف دیگران  این تصمیم را می گیرم؟

چند درصد به خودم این اعتماد را دارم که مسیر برگزیده را انتخاب کنم؟

وحتما این سوالات و پاسخ دقیق  آن ها را یادداشت  کنید؛ زیرا که یادداشت کردن باعث آرامش ذهن می شود.

 

روش دوم: حرکت سریع به سمت جلو(قانون10/10/10)

 

خانم سوزی ولش نویسنده آمریکایی ؛  از روزنامه نگاران برجسته در زمینه کسب و کار است که یک ایده خوب برای تصمیم گیری داشتند و آن هم قانون 10.10.10 بود که طبق این قانون باید هر تصمیمی که می گیرید را یادداشت کنید و گزینه های انتخابی را  بنویسید  و در 3 زمان بررسی کنید؛  بدینگونه که هر تصمیمی که می گیرید ببینید 10دقیقه بعد چه احساسی از این تصمیم خود خواهید داشت؟10ماه بعد چه حسی نسبت به انتخاب خود دارید؟و 10سال بعد چطور؟   برای مثال:

من تا آلان برای افزایش درصدهایم تلاش کردم ولی به نتیجه ای نرسیده ام” و دو را حل دارم

راه اول : برای رسیدن به هدف هایم تلاشم را بیشتر کنم.

راه دوم: اینکه کنکور امسال را شرکت نکنم و استراحت کنم تا برای کنکور سال بعد انرژی داشته باشم.

به هرگزینه فکرکنید و احساسات خود را از انتخابی که دارید بررسی کنید.

و از این روش بسیار راحت می توانید تصمیم گیری کنید.

 

روش سوم : در مقابل ترس هایتان بایستید!

 

در بسیاری از مواقع در فرایند تصمیم گیری دچار تردید می شوید زیرا که از پیامدهای آن می ترسید و نمی توانید به خودتان اعتماد کنید و  در فرایند تصمیم گیری به جای آنکه انرژی خود را صرف انتخاب بهتر تصمیمتان کنید؛ همش نگرانید و اضطراب دارید.

برای مقابله با استرس 5 مورد از بدترین اتفاق های که ممکن است در مسیر انتخاب به سرتان بیاید بنویسید؛ مثلا برای مثالی که در بالا ذکر شد:

اگر من امسال در کنکور شرکت نکنم چه ثمراتی برای من دارد؟

آیا ممکنه روزی از این انتخابم پشیمان شوم؟ ممکنه کنکور امسال ، بیشتر از آن تیپ سوالاتی که من در آن قوی هستم بیاید  و من از این موضوع ناراحت نمی شوم؟ ممکنه سال بعد شرایطی بسیار سخت تری را تجربه کنم؛ من می توانم به خودم این قول را دهم که سال بعد خیلی بهتر درس میخوانم ؟و… .

 

 روش چهارم : به ندای قلبتان گوش دهید.

 

خیلی از اوقات نمی شود که فقط با عقل تصمیم گیری کرد؛ باید گاهی فقط سکوت کنید و به صدای قلبتان گوش دهید مثالی که می شود در اینجا برایتان بزنم این است که:

همه شماها به روزی می رسید که انتخاب رشته کنید؛قطعا برای انتخاب رشته آینده خود تحقیقاتی را انجام می دهید،بسیاری از رشته ها هستند که بازارکاری خوبی دارند و شما می توانید با رتبه ای که کسب کرده اید  در آن رشته ادامه تحصیل دهید ولی وقتی جدی تر به موضوع نگاه می کنید و می بینید که اصلا به آن رشته علاقه ای ندارید، اگر هم آن رشته را ادامه دهید حس موفقیت را تجربه نمی کنید. پس لازم است رشته ای را انتخاب کنید که در آن حس موفقیت دارید.

 

روش پنجم: اگر بر سر دوراهی ماندید از جدولT استفاده کنید

وقتی برسر دوراهی تصمیم گیر قرار گرفته اید برای خود جدولی مانند حروف T انگلیسی تهیه کنید و در سمت راست نکات مثبت یک تصمیم و در سمت دیگر نکات منفی آن را یادداشت کند و به این طریق به راحتی می توانید انتخاب برگزیده ای داشته باشید.

 

 

 

حرف آخر:

شاید تصمیم گیری برای شما خیلی سخت باشد ولی در زندگی موظف هستید  در بسیاری از موارد بین چند مسیر یک انتخاب داشته باشید. شاید با روش های بالا به انتخابی برسید که در حال حاضر مایل به انجام آن  نیستید و به آن علاقه ای نداشته باشید ولی انتخابی که با دلیل و منطق باشد هیچ وقت پشیمانی را به بار نمی آورد پس برانتخابی که کرده اید مصصم باشید و به خودتان اعتماد کنید.

#میسازیم_آنچه_را_که_میخواهیم