چرا هرچه می خوانم، نتیجه نمی گیرم؟

 

چرا هرچه می خوانم، نتیجه نمی گیرم؟

الف) نواقص در حین مطالعه

بدنبال موفقیتی ماکروویوی هستید.

درس خواندن برای کنکور جزو اهداف بلند مدت است و موفقیت در آن، به صبر، تلاش، پشتکار و روحیه خستگی ناپذیری نیاز دارد.

اگر می خواهید در آزمون سراسری نتیجه خوبی کسب کنید، باید حتی اگر مدتی، اوضاع بر وفق مرادتان نبود و علی رغم زیاد درس خواندن بازدهی نداشتید حوصله به خرج دهید.باید بدانید موفقیت ماکروویوی بدست نمی آید پس صبور باشید.

تمرکز حواس ندارید.

به دلیل پرش ذهن و عدم تمرکز راندمان مطالعه ممکن است بسیار پایین تر از میزان ساعت مطالعه شما باشد.

برنامه اصولی و صحیحی ندارید.

آیا برنامه ریزی شما اصولی است؟

یک برنامه ریزی درست دارای زمان مورد نیاز مطالعه دروس بر اساس ضریب هر درس، برنامه مرور بر اساس نمودار فراموشی ابینگهاوس، داشتن زمان های استراحت، تعادل مطالعاتی است.

روش مطالعه تان اشتباه است!

نحوه صحیح مطالعه هر درس کمک بسزایی در افزایش بهره وری و اثربخشی دارد.

وسواس مطالعاتی دارید.

با این اختلال شما قسمتی از کتاب و مطالب را شما بسیار فرگرفته اید ولی بعلت کندی در روند مطالعه قسمت هایی از مطالب را از دست داده اید.

مرور کافی در برنامه ندارید.

به جای مطالعه ی طولانی و پیوسته در جلسات مختلف و با فواصل زمانی بیش تر، به شما کمک می کند زمان مورد نیاز برای پردازش اطلاعات را در اختیار داشته باشید.

تست کافی در برنامه ندارید.

شما باید بتوانید در زمان کوتاهی در یک ازمون تستی، نکتۀ یک سؤال تستی را بیابید و سپس صحیح­ترین پاسخ را انتخاب کنید. به همین دلیل، برای آمادگی در کنکور، فقط مطالعۀ کتاب‌ها و مباحث درسی کافی نیست و باید برای هر درس، زمان لازم را به تست زنی اختصاص دهید.

منابع نامناسبی در اختیار دارید.

تست زماندار نمی زنید.

تست زماندار باعث افزایش سرعت عمل، چرخش ذهنی، بازیابی مطالب، افزایش مهارت مدیریت زمان می شود.

آزمون جامع از خودتان نمی گیرید.

در هنگام آزمون دادن های مبحثی و تست های آموزشی بعلت دانستن مبحث مورد سوال، کار بسیار آسان تر از زمانی است که نمی دانیم از کدام مبحث سوال طرح شده است . آزمون های جامع با بازیابی اطلاعات ما و به چالش کشیدن مغز کمک بسیار زیادی به افزایش اثربخشی مطالعه ما دارد.

ب) نواقص در حین پاسخ دادن

عدم مدیریت زمان

شما اگر روی زمانتان مدیریت نداشته باشید تعدادی از سوالات را پاسخ نخواهید داد و این یعنی از دست دادن امتیاز. برای آنکه بتوانید زمانتان را مدیریت کنید می بایست اینکار را در خانه تمرین کنید .

عدم توانایی در مدیریت استرس و اضطراب

عدم توانایی در شناسایی سوالات

تست ها را از لحاظ میزان سختی باید شناسایی کنید. برای افزایش این مهارت هنگام تست زدن در منزل تست ها ساده، متوسط و سخت را طبقه بندی کنید.

 

بی دقتی دارید.

بی دقتی بدر آزمون بصورت جا به جا وارد کردن گزینه ها در پاسخ برگ، درست نخواندن و عدم توجه به مفهوم صورت سوالات، عدم توجه به فعل سوال و گزینه ها(منفی و مثبت بودن آن)، اشتباهات محاسباتی رخ دهد.

تحلیل آزمون‌های آزمایشی را جدی نمی گیرید.
شما باید بعد از امتحان و آزمون، تک تک پرسش‌هایی را که به آنها پاسخ نداده‌ یا غلط داشته‌اید، بررسی کنید. هر چند این کار حوصله می‌خواهد و زمان می­برد، ولی شما باید برای پیشرفتتان این سختی‌ها را تحمل کنید. وقتی آزمون‌ها را بررسی می‌کنید، امکان دارد که با یک یا چند مشکل کمبود معلومات، فراموش کردن، بی‌دقتی، وقت کم آوردن و … روبرو شوید.