نقش خانواده در کنکور

چه فضایی را برای موفقیت فرزندم در کنکور فراهم کنم؟

از آن جایی که می‌دانیم سال کنکور برای بسیاری از داوطلبان و خانواده هایشان از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد؛ لذا والدین محترم می بایست فضایی مناسب را برای مطالعه فرزندان خود در این سال مهم فراهم کنند. در این مقاله سعی داریم در این باره صحبت کنیم.

همه ما می‌دانیم که روزهای آمادگی برای کنکور، روزهای مهمی ‌هستند. این روزها می‌توانند بهترین روزهای زندگی فرزند شما باشند و شما می‌توانید با استفاده از توانائی‌های خود، به عنوان مدیران خانه، فضایی عالی و ایده‌آل برای مطالعه فرزندتان ایجاد کنید. نکته مثبت این است که بتوانید همراه خوبی برایش باشید تا او بتواند انرژی خوبی از شما دریافت کند.

  1. حواستان به خواب و فعالیت‌های بدنی فرزندتان باشد.

استراحت باعث می شود آنچه فرد آموزش دیده، به خوبی در ذهنش تثبیت شود. البته باید این نکته مهم و کلیدی را هم در نظر داشته باشید که بعضی از دانش‌آموزان ممکن است برای فرار از نگرانی و استرس ناشی از کنکور، بیش از حد بخوابند. از طرف دیگر، مهم است که گهگاه به یاد فرزندتان بیاورید که فعالیت بدنی باعث تقویت مغز و آماده‌تر شدن آن برای یادگیری می‌شود. همراه شدن با فرزندتان در فعالیت‌های بدنی به خصوص اگر به صورت بازی‌های ورزشی باشد، فرصتی عالی برای کمک به او در کنار آمدن با مشکلاتش است.

  1. حواستان به آرامش او هم باشد.

فراهم کردن آرامش یکی از مهمترین فاکتورهایی است که والدین باید دقت لازم را درخصوص ایجاد آن داشته باشند. بهتر است که فضای خانه مملوء از آرامش و شادی باشد تا فرد بتواند بدون دغدغه درس بخواند.

  1. اتاق فرزندتان را از محرک‌های مزاحم پاک کنید.

سعی کنید محرک‌هایی که باعث مزاحمت برای فرزندتان می شوند را محدود کنید یا کلاً حذف کنید. مثلا صدای تلویزیون را کم کنید یا اگر اتاق او خیلی شلوغ می باشد، به او در پاک کردن فضای اتاقش کمک کنید و حس خوبی به فرزندتان دهید.

  1. برای فرزندتان یک فضای خصوصی ترتیب دهید.

در این دوران سعی کنید یک اتاق شخصی برایش ترتیب دهید حتی اگر با خواهر و برادرش اتاق مشترک داشته باشد. مورد دیگر این است که بدون در زدن وارد حریم خصوصی وی نشوید.

در پایان باید ذکر شود که تا حد امکان یک فضای خوب توام با آرامش و احترام برای فرزندتان فراهم کنید تا او حس خوبی دریافت کند.