مصاحبه با خانم سبا مغازه ای

«رتبه برتر تجربی»

1- سلام سبا خودت رو یه معرفی کن!

سلام من سبا مغازه ای هستم و امسال با رتبه ۱۵۱۹ موفق شدم پزشکی قم قبول بشم. قبل از اون اولین بار سال ۹۸ کنکور داده بودم و رشته مامایی رو قبول شدم اما به دلیل عدم علاقه به این رشته انصراف دادم و کنکور دادم تا امسال که ۱۴۰۲ باشه.

2- سبا تو پشت کنکور موندی! به نظرت مشکلات موندن پشت کنکور چیه؟ اصلا پیشنهاد میکنی چه کسانی پشت کنکور بمونن و چه کسانی سریع انتخاب رشته کنن؟

 کسی که پشت کنکور میمونه چون نسبت به سال قبلش دیگه مدرسه نمی ره، با دبیر ها و دوستانش صحبت نمی کنه و در کل ارتباطاتش محدود تر میشه ممکنه خیلی حس منزوی بودن و تنهایی بهش دست بده که همین یه عامل عقب نشینی حساب میشه. یا مشکل دیگه میتونه این باشه که فرد در سال قبل چند دور یک سری مطالب رو مطالعه کرده و به دلیل تکراری بودن از مرور دوباره اونها سر باز بزنه. مشکل دیگه ای که برای خودم هم خیلی آزار دهنده بود خاطره شکست سال قبل بود. وقتی دوباره برای کنکور اقدام میکنی چون داری همون درس هارو می خونی ذهنت ممکنه به دلیل تکراری بودن پروسه با پارسال نتیجه رو هم مشابه با اون داوری کنه و تو رو از تلاشت دلسرد کنه. و با وجود همه اینها کنکور هم مثل بقیه مراحل زندگی سختی های خودشو داره و برای خیلی از ما چون کنکور اولین اتفاق پرزحمت و سنگین زندگیمونه فکر میکنیم که خیلی عجیبه و بعد از اون قرار نیست دیگه با اتفاق مشابهی دست و پنجه نرم کنیم. کنکور برای کسانیه که فکر میکنن با استفاده از اون به اهدافشون نزدیک تر میشن مثل خود من. فقط زمانی که بتونید از خودتون بپرسید چرا من میخوام دوباره کنکور بدم و یک جواب واضح و قاطع براش داشته باشید میتونید دوباره کنکور بدید.

3- به نظرت مهم ترین عامل موفقیتت چی بوده؟

مهم ترین عامل موفقیت من در کنکور این بوده که تونستم در نهایت دست از دروغ گفتن راجع به روندم پیشرفت و مطالعم اول به خودم و بعد به مشاورم بردارم. عامل مهم دوم علاقه مند کردن خودم به درس ها بود.

4- چطوری آدم درس بخونه که کنکورش رو خوب بده؟

 فعالیت های خودتون رو ارزیابی کنید روش های مطالعه تون رو زیر نظر داشته باشید و همیشه خودتون رو به همراه مشاورتون بررسی کنید (از ساعت کم مطالعه تون خجالت نکشید). در نهایت میبینید که هر هفته با ایجاد یکسری تغییرات به حالت ایده آلتون رسیدید.

5- به نظرت بدترین کاری که یه کنکوری میتونه انجام بده چیه؟

بدترین کار میتونه درنظر نگرفتن خودش باشه. مراقب سلامت روان و جسم در سال کنکور باشید. من در سه سال اول به خودم میگفتم که فقط درس میخونم و هر تفریح و لذت دیگه رو میزارم برای یک سال دیگه اما این همیشه نتیجه عکس میداد و من بیشتر از درسم دور میشدم. به خواسته هاتون توجه کنید اگر خودتون رو نادیده بگیرید بدن و ذهنتون هم با شما لج میکنه و یاریتون نمیکنه. استراحت هم به اندازه درس خوندن مهمه چون در زمان استراحت مغزتون اطلاعات رو تجزیه و طبقه بندی میکنه و بدنتون نیروی خودشو بازیابی میکنه.

6- بدترین ویژگی شخصیتی که می‌تونه یه کنکوری داشته باشه چیه؟

ترس، ترسیدن از آینده، ترسیدن از آزمون، ترسیدن از رویارویی با ضعف ها

7- یه ذره در مورد روز کنکور برامون بگو؟ چه نکاتی برای سر آزمون به دردمون میخوره؟

روز کنکور آخرم برای من خیلی استرس داشت چون میدونستم امسال نسبت به سال های قبل متفاوت تر درس خونده بودم و ناخودآگاه از خودم انتظار عملکرد متفاوتی داشتم. بالاخره استرس در روز کنکور غیرقابل اجتنابه. اما چیزی که باعث شد آروم تر باشم موندن در لحظه حال بود، به خودم گفتم سبا همه کاری تو باید بکنی الان اینه که بری چند تا سوال رو که بلدی جواب بدی و بیای بیرون.

8- مشاوره موسسه ما چقدر توی موفقیتت تاثیر داشته و کجاها کمکت کرده؟

در حالت کلی مشاور برای کنکور واجبه، دوازدهم یا پشت کنکور هم فرقی نداره. به کسی نیاز داری که بتونه از نگاه بالاتر و جامع تر به برنامه تو نظاره داشته باشه و بهت کمک کنه که رو یه خط بمونی. مشاور من از همه لحاظ من رو حمایت کرد و برنامه های مطالعاتی شخصی سازی شده و متناسب با مدل درس خوندنم برای من مینوشت. از من آزمون میگرفت تا اشتباهات سر جلسه من رو متوجه بشه. همچنین همواره روش های مطالعاتی رو با هم بازیابی میکردیم تا متوجه بشیم کدوم روش برای من مفید تره.

9- به نظرت تمایز مشاوره ما چیه؟ چه چیزی توی مشاوره موسسه ما برات خیلی مفید بوده؟

از نظر من تمایز مشاورین موسسه راعی صبر، پیگیری، سواد و آگاهی و قابلیت تحلیل داده های منحصر به فردی هست که برای هر داوطلبی کمک کننده است.