فشار آوردن والدین به فرزندان

آیا فشار آوردن به فرزندم در سال کنکور مناسب است؟

 

بسیاری از والدین نمی‌دانند که آیا در دوران آمادگی برای کنکور فرزندانشان، باید به آن‌ها برای مطالعه بیشتر فشار بیاورند یا خیر. با نزدیک شدن به روز کنکور معمولاً دانش‌آموزان میزان ساعت مطالعه خود را افزایش می‌دهند تا از زمان باقیمانده به بهترین شکل ممکن استفاده کنند. کارشناسان آموزشی در این زمینه معتقدند این افزایش ساعت برای دانش‌آموز مانند سم است. در این مقاله سعی داریم کمی در این باره صحبت کنیم.

خیلی از والدین می‌خواهند فرزندانشان را به سمت کلاس‌های کنکور سوق دهند چرا که فکر می‌کنند این مجموعه رفتار می‌تواند در راستای قبولی دانشگاه به آن‌ها کمک کند. در صورتیکه فشار زیاد به آن‌ها باعث اضطراب، ناامیدی و افسردگی می‌شود؛ از طرفی هم اگر نتیجه مطلوب حاصل نشود سرخورده می شوند.

اغلب کارشناسان معتقدند در بحث زمانی در شرایط کنونی دو نوع دانش‌آموز وجود دارد: دسته اول آنهایی که تا به امروز از زمان، استفاده بهینه کرده‌اند و پیشرفت خوبی را در مباحث داشته‌اند؛ دسته دوم دانش‌آموزانی هستند که عملکرد بدی را تا به امروز داشته‌اند و به همین علت انرژی کافی را ندارند و الان خسته و سردرگم هستند. این دانش‌آموزان ساعت مطالعه شان به پنج تا شش ساعت بیشتر نمی‌رسد. بهتر است بگوییم که عموماً پدر و مادرها در دوران کنکور، به دو گروه کاملا متفاوت تقسیم می‌شوند.

گروه اول، معمولاً خانواده‌هایی هستند که روال طبیعی خودشان را طی می کنند؛ آن‌ها هر برنامه ای را سرجای خودش انجام می‌دهند. تماشای تلویزیون، رفتن به مهمانی یا حتی مسافرت. در واقع به فرزندشان می‌گویند که این آزمون مانند دیگر آزمون‌ها می باشد تا فرد فشار ناشی از ترس را احساس نکند.

گروه دوم همان‌هایی هستند که به محض ورود فرزندشان به سال کنکور، همه چیز را تغییر می دهند. خانه تبدیل می‌شود به یک سالن مطالعه بزرگ. تلویزیون همیشه خاموش است. رفت‌وآمد با دوستان و اطرافیان به صفر رسیده است و همه چیز حول محور کنکور می‌چرخد.

هیچ‌کدام از این گروه‌ها نمی‌توانند برای موفقیت داوطلب مناسب باشند؛ چون برنامه و فضای روحی مناسبی را برای فرزندانشان آماده نکردند. لذا بهتر است که یک محیطی فراهم شود تا باعث انگیزه فرد شود و کنترل بهتری روی آن ها انجام گیرد؛ چرا که این کار باعث می گردد تا فرد داوطلب در راستای رسیدن به موفقیت گام هدفمندی بردارد.