سهمیه مناطق کنکور

تاثیر سهمیه مناطق در کنکور سراسری

سهمیه مناطق، به سه دسته منطقه 1، 2 و 3 تقسیم می‌شود که یکی از سهمیه‌های موثر در کنکور سراسری می‌باشد. این سهمیه بر اساس منطقه سه سال آخر تحصیل داوطلبان مشخص می‌شود. همانطور که می‌دانید سهمیه مناطق جز پرجمعیت‌ترین سهمیه‌ها شناخته شده است. در واقع این سهمیه بر اساس میزان امکانات آموزشی شهرها و روستاها به 3 گروه تقسیم می‌شود.

نحوه تقسیم‌بندی داوطلبان در سهمیه مناطق در کنکور

طبق دسته‌بندی شهرهایی چون تهران، مشهد و اصفهان جز منطقه یک و شهرها و شهرستان‌ها در منطقه دو و مناطق محروم جز منطقه سه به شمار می‌آیند.

اگر دانش‌آموزی در شهرهای مختلف تحصیل کرده باشد، منطقه او جز مناطق مرفه قرار می‌گیرد.

داوطلبانی كه حداقل دو سال آخر تحصيل خود را در خارج از كشور گذرانده‌اند، جزء منطقه3 به شمار می‌آیند.

فارغ‌التحصيلان دوره كاردانی  پيوسته، براساس  محل اخذ مدرک تحصيلی سه سال آخر دوره خود، جز سهمیه‌های مناطق 2،1 و 3 قرار می‌گیرند.

هدف از ایجاد سهمیه‌های مختف ایجاد فرصت برای آن دسته از افرادی است که از امکانات آموزشی کافی برخوردار نیستند؛ لذا داوطلبان با بهره‌مندی از سهمیه جانبازان، ایثارگران و خانواده شهدا فرصت بهتری برای قبولی در دانشگاه دارند.

سهمیه داوطلبان هر منطقه از هر دانشگاه از همان ابتدای کار جدا می‌شود و داوطلبان هر منطقه صرفاً با یکدیگر رقابت خواهند کرد نه با داوطلبان مناطق دیگر؛ مگر اینکه رقابت در استان غیر بومی باشد. در بررسی آمار قبولی، غیر از اینکه سهمیه منطقه 1، منطقه 2 یا منطقه 3 هستید، سهمیه بومی می‌تواند در انتخاب رشته تاثیر بسیاری داشته باشد. از کنکور 96 و با اجرای قانون برنامه پنج ساله ششم اقتصادی، جانبازان زیر 25 درصد، همسر و فرزندان آن‌ها، همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه نیز مشمول سهمیه ایثارگران می‌شوند.

 داوطلبانی که برای کنکور1400 می‌خواهند از سهمیه 5 درصدی ایثارگران استفاده کنند، نمی‌توان آمار دقیقی بابت قبولی‌شان ارائه داد؛ ولی افرادی که از این سهمیه استفاده می‌کنند، شانس بیشتری برای قبولی دارند.