راهكارهاي افزايش درصد دروس تخصصي

برای افزایش درصد دروس تخصصی چه کارهایی باید انجام دهیم؟

بسیاری از داوطلبان کنکور سراسری که در آزمون‌های آزمایشی شرکت می کنند، با افت تراز مواجه شده و روحیه خود را از دست می دهند؛ لذا با جدیت به مطالعه نمی پردازند و مجدداً نتیجه مورد نظر حاصل نمی‌شود. آن‌ها در یک چرخه کاهش تراز به دام می افتند. چرا که اين دسته از داوطلبان به جای یافتن ایراد خود، از نحوه سوال ایراد می گیرند. در این مقاله قصد داریم شما را با راهكارهاي افزایش درصد در دروس تخصصی آشنا کنیم.

برای افزایش درصد در دروس تخصصی نخست باید کتاب را به صورت کامل بخوانید تا مطلبی برایتان باقی نماند. کتب درسی بايد به گونه‌اي خوانده شود که انگار کل صفحات کتاب را از بر شده‌اید و بعد از آن می‌توانید سراغ تست‌ها رفته و خود را امتحان کنید. در ادامه می توانیم به نحوه تست زدن هم اشاره‌ای داشته باشیم.

  • تست زدن را به چند بخش تقسیم می‌کنیم:

تست یادگیری: تست یادگیری به این معناست که از مطالعه خود اطمینان کامل بیابید. در واقع تست کمک می‌کند که آگاه شوید چقدر کتاب را خوب خوانده‌اید.

 مثلا مشخص کردید که ریاضی از ص١تا ص10 را بخوانید، بعد از اتمام خواندن برای اینکه اطمینان پیدا کنید کتاب را کامل و با دقت خواندید حدود٢٠ تست حل کنید، اگر تعداد غلط در تست ها بیشتر از١٠ تا بود؛ یعنی کتاب را خوب نخواندید و باید دوباره مطالعه کنید.

 تست تسلطي: باید 3 روز بعد از مطالعه مبحث زده شود؛ چرا که اولاً باعث مرور دوباره و تسلط روی مطلب می‌شود، ثانیاً متوجه می شوید چقدر از آن فصل را به خاطر دارید.

خلاصه نویسی را هم از یاد نبرید. این روش در بالا بردن نمره و تراز شما تاثیر مثبتی خواهد گذاشت. یکی از مواردی که باید به آن توجه داشت این است که تعداد تست های با پاسخ صحیح خود را افزایش دهید و دوم آنکه اشتباهات خود را کاهش دهید. برای آنکه تعداد پاسخ های خود را افزایش دهید باید معلومات را افزایش داده و پایه‌ی خود را تقویت کنید. مثلاً حل تمرین تشریحی زیاد داشته باشید، بر نقاط قوت خود توجه داشته باشید و خلاصه نویسی و یادداشت برداری داشته باشید.

مرحله بعدی این است که اشتباهات خود را کاهش دهید؛ اما ابتدا باید این اشتباهات را بشناسید و شناسایی کنید. سعی کنید برای تمامی دروس مخصوصاً دروس تخصصی با یک برنامه اصولی به جلو حرکت کنید. لذا داشتن تلاش و پشتکار و استفاده از منابع خوب می تواند کمک بسیاری به داوطلبان بکند.

نكته بعدي اينكه هرگز به فکر حفظ کردن فرمول‌ها نباشید؛ بلكه به فکر یادگیری آن‌ها باشید. یادگیری یعنی این‌که فرمول‌ها را در ذهنتان تثبیت کنید. برای تثبیت فرمول‌ ها، باید متن کتاب، درسنامه یا جزوه را ابتدا روزنامه وار بخوانید تا با موضوع کلی درس آشنا شوید. انقدر آن را تکرار کنید تا در ذهن شما ثبت گردد. سپس برگردید و مطالب را عمیق تر مطالعه بفرمایید. در اين مرحله می توانید فرمول هایی که مهم به نظر می آیند را در جایی یادداشت کنید. برای هر فرمول بدانید که کمیتی که محاسبه می‌کنید با کدام کمیت‌ها رابطه‌ی مستقیم و با کدام‌یک رابطه‌ی عکس دارد. به این شکل شما می توانید بر دروس تخصصی خود تسلط داشته باشید. پس از این‌که مبحثی را خواندید، بلافاصله به سراغ حل تمرین و تست بروید. نباید این تست‌ها و تمرین‌ها را برای سنجش یادگیری خود حل کنید، بلکه باید آن‌ها را برای تثبیت فرمول‌ها و موضوعات مطالعه‌شده در ذهنتان و آشنایی با نحوه‌ی استفاده از آن‌ها در طراحی مسائل استفاده کنید.

برای درسی مانند ریاضی به این شکل عمل کنید:

  • – یک مفهوم ریاضی را درک کنید و بفهمید.
  • – شیوه های لازم برای حل مسائل را فرا بگیرید.
  • – تسلط خود را در این درس با حل کردن مسائل افزایش یابد.

تکرار و تمرین را از یاد نبرید!

بعد از این که مطالب را فرا گرفتید چند روز صبر کنید و به خلاصه خود نگاهی انداخته و سراغ تست بروید و نكات را تکرار کنید. از هر تستی مطلبي جدید یاد بگیرید و سعی کنید تسلط خود را افزایش دهید.