دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی در کنکور 1401

دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی در کنکور 1401

همین اول کار می خوایم با یک خبر خوب برای همه کنکوریای شروع کنیم. دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی بیشترین دانشجو رو توی ده سال اخیر توی همین کنکور جذب میکنه. امسال 30 هزار دانشجو معلم جذب آموزش و پرورش میشن و کارشون رو از اول مهرماه آغاز میکنن. بعد از اینکه دوره کارشناسی شما تموم شد، به مدت دو برابر سال تحصیل (و حداقل 5 سال) تعهد خدمت به آموزش و پرورش دارید و به عنوان معلم شروع به تدریس میکنید و در ابتدای سال تحصیلی استخدام آموزش و پرورش میشید.
برای اینکه وارد دانشگاه فرهنگیان بشین باید بعد از قبولی در انتخاب رشته، توی یک مصاحبه شرکت کنید. برای قبولی در مصاحبه دانشگاه فرهنگیان، باید شرایط عمومی زیر رو داشته باشین:

1- داشتن لکنت زبان به هر میزان
2- قدرت بینایی ( نداشتن دید کمتر از 10/10 در یک چشم ، پس از اصلاح با عینک و نداشتن دید کمتر از 20/10 در دو چشم ، پس از اصلاح با عینک )
3- قدرت شنوایی ( کمی شنوایی داوطلب نباید بیش از ۴۰ دسی بل باشد .
4- قد و وزن مناسب : بـا توجه به مقتضیات هر استان و متناسب با وظایف شغل معلمی به تشخیص اداره کل آموزش و پرورش استان مربوط، طبق ضوابط و مقررات که در مرحله مصاحبه تخصصی و انجـام معاینات پزشکی ، مورد سنجش قرار میگیرد .

تبصره : حداقل قد لازم برای داوطلبان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی ، مطابق ضوابط مربوط به داوطلبان ورود به رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی می باشد .

5- تغییر شکل مادرزادی یا اکتسابی اندام ها و نداشتن کراهت منظر در اثر سوختگی ، سـوانح یـا دیگـر عوامـل در صـورت یـا قسمت های ظاهری و نمایان بدن .
6- عدم ابتلا به بیماری های مزمن و صعب العلاج از قبیل دیابت، سیروز کبدی ، آسم ، نارسایی کلیه ، بیماری های قلبی، اسکروز آن پلاک ، پارکینسون، جزام و بیماری های خونی نظیر لوسمی ، کم خونی شدید مقاوم به درمان و تالاسمی ماژور و هر نوع بیماری شناخته شده به تشخیص پزشک معتمد .
7- نداشتن کسالت روانی و صرع و هر نوع بیماری روانی .

شرط معدل و نمره کنکور برای دانشگاه فرهنگیان چیه؟

a. دارا بودن حداقل نمره علمی کل 6500 و بالاتر
b. داشتن حداکثر سن 22 سال تمام در بدو ورود به دانشگاه ( 1/7/1377 به بعد ) .
c. داشتن حداقل معدل کل 14 در دوره متوسطه ی دوم ( پایه های دهم ، یازدهم و دوازدهم )
d. بومی بودن داوطلب در کد رشته محل مربوط

بومی گزینی دانشگاه فرهنگیان به چه معنی هست؟

دانشگاه فرهنگیان در هر رشته با توجه به نیازهای خودش از دانش آموزان بومی اون ناحیه اقدام به جذب میکنه. دلیلش هم اینه که بعد فارغ التحصیلی خیلی از معلمان میخوان به شهر خودشون انتقالی بگیرن و همین موضوع کلی دردسر برای آموزش و پرورش ایجاد کرده. بنابراین امسال شما فقط توی استان خودتون پذیرش میشید. خب حالا ممکنه بپرسید بومی بودن شما رو چطوری میسنجند؟ ملاک تعیین بومی گزینی بر اساس سه سال آخر دبیرستان شما انجام میشه.
1. در صورتی که محل دریافت مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره متوسطه برای داوطلبان نظام قدیم و محل دریافت مدرک پیش دانشگاهی و دو سال آخر دبیرستان برای داوطلبان نظام جدید در یک شهر و یا استان باشد داوطلب بومی آن استان به حساب می آیند .
2. در صورتی که محل دریافت مدرک تحصیلی سه سال آخر متقاضی در یک بخش ، شهر و یا استان نباشد ، استان محل تولد داوطلب به عنوان استان بومی وی در نظر گرفته می شود .
3. متقاضیانی که سه سال آخر محل تحصیل را در خارج از کشور گذرانده باشند و استان محل تولد شان به عنوان استان بومی در نظر گرفته می شود .
4. متقاضیانی که سه سال آخر محل تحصیل را در خارج از کشور گذرانده باشند و استان محل تولد شان در خارج از کشور باشد استان بومی این داوطلبان تهران خواهد بود .

مزیت ها و ویژگی های تحصیل در دانشگاه فرهنگیان چیه؟

1. اول از همه اینکه شما استخدام آموزش و پرورش هستید و از همون ابتدا، حقوق دریافت میکنید. تحصیل توی این دانشگاه ها به صورت تمام وقت است و دوران تحصیل شما جزء سوابق کاری شما محاسبه میشه.
2. یادتون باشه که شما علاوه بر تعهد تدریس، 10 سال هم اجازه انتقال برون استانی ندارید.
3. تغییر رشته و انتقال در دانشگاه فرهنگیان ممنوعه
4. شما بعد از لیسانس تنها با اجازه اداره آموزش و پرورش میتونید ادامه تحصیل بدید که البته عموما مشکلی در مسان نیست. ولی برای اینکه در دانشگاه فرهنگیان ادامه تحصیل بدید حداقل باید سه سال سابقه کار داشته باشید.
5. نگران خوابگاه هم نباشید. آموزش و پرورش برای شما خوابگاه تهیه میکنه.

دانشگاه فرهنگیان با تربیت دبیر شهید رجایی چه تفاوت هایی دارد؟

خب واقعیتش اینه که دانشگاه شهید رجایی یا همون تربیت معلم از سال 59 کار خودش و آغاز کرده و وابسته به آموزش و پرورش هست. اما بعد از گذشت چند سال عملا از کارکرد خودش که تربیت دبیر بود فاصله گرفت. این دانشگاه فقط داخل تهران هست و مخصوص رشته های ریاضی و فنی مهندسی هست. اما دانشگاه فرهنگیان برای تمامی رشته های علوم انسانی دبیر تربیت میکنه.
درسته که هر دو دانشگاه وابسته به آموزش و پرورش هستند اما استخدام رسمی 100 در 100 فقط برای دانشگاه فرهنگیان هست. چون درصد خیلی کمی از دانشجوهای شهید رجایی توی رشته دبیری درس میخونن و اکثرا مهندسی هستند.
با این حال شرط تعهد خدمت برای هر دوی این افراد هست. دانشجوهایی شهید رجایی بیشتر توی قسمت فنی و حرفه ای به تدریس مشغول میشن.
راستی، دانشگاه فرهنگیان 5 تا مرکز به اسم شهید رجایی داره … با هم قاطیشون نکنید یک وقت.