خواب يک کنکوری موفق چگونه باید باشد؟

 

یکی از دغدغه های اصلی و مشترک بین کنکوری ها خواب شبانگاهی است. اکثر داوطلبان  برای تغییر شرایط خود به جای آن که به نقاط ضعف مطالعاتی خود پی ببرند از ساعت خواب خود کم می کنند تا ساعت مطالعاتی بالایی داشته باشند.آن ها متاسفانه از  اثرات کم خوابی آگاه نیستند؟
شما چطور؟ چقدر در مورد خواب اطلاع دارید؟ آیا می دانید در خواب ذهنتان در فعالیت است و مطالعه ای که در روز داشته اید را تثبیت می کنید؟

بسیاری از شما بدنبال تغییر الگوی خواب خود هستید. تغییر روند خواب نیازمند یک سیکل چند هفته ای است!
اگر احساس می کنید خواب شبانه روزیتان بیش از اندازه است؛ روزانه 15دقیقه از خوابتان را کم کنید. ولی آن 15 دقیقه را حتما اجرایی کنید.
خیلی از شما دوستان کنکوری من ، براین اعتقادید” که اگر کمتر یا یک روز در میان بخوابم، میتوانم همه ی کم کاری گذشته خود را جبران کنم! ”
ولی به چه قیمتی؟! نباید انرژی لازم را برای ادامه مسیر داشته باشید؟ نباید مباحثی که مطالعه داشتید را در ذهنتان تثبت کنید؟
بهتر است در اینجا یک سیکل خواب شبانه  را برایتان شرح دهم تا تصمیم منطقی  بگیرید.

سیکل خواب شبانگاهی ما 5 مرحله دارد که از مرحله یک به مراحل دو و در نهایت به مرحله پنج می رود. به طور عمومی فرآیند خواب با چرخه ای به نام NREM-REM تکرار می شود. خواب با دوره یNREM آغاز می شود و سپس یک دوره کوتاه  از مرحله REM اتفاق می افتاد.
توانایی یادگیری  درخواب REM  افزایش پیدا می کند  و این نوع خواب نقش مهمی در پیشرفت ذهنی ما دارد و که آن شامل ورزش دادن مغز ماست ، یعنی ما هر آنچه که در روز خوانده ایم را در این مرحله مرور و تثبت می کنیم . خواب REM معمولا 90دقیقه بعد از خوابیدن ما شروع می شود.

کمبود خواب REM  خطرات شدیدی همراه دارد که شامل:

* اضطراب

*  خستگی

* تحریک پذیری

*  مشکلات حافظه

*  عدم تمرکز

* مشکلات مربوط به هماهنگی حرکتی

* عملکرد مختل شده در کارهای شناختی و حرکتی و…

پس دوستان خوبم برای اینکه مطالعه مفید و با کیفیتی داشته باشید باید خواب کافی را در شبانه روز تجربه کنید !

یک کنکوری موفق چند ساعت در روز می خوابد؟

شما در مرحله ای هستید که به انرژی بسیار بالایی نیاز دارید پس از خوابتان نزنید ؛ دلایل اتلاف وقتتان را پیدا کنید!
شما باید روزانه بین۶-۸ ساعت خواب مفید داشته باشید!
خواب کمتر از۶ ساعت باعث می شود با حس کسالت  و خستگی به مطالعه بپردازید که  این مطالعه از کیفیت بالایی برخوردار نیست زیرا یکی مهم ترین رفتار حرفه ای در مطالعه آن حس انگیزه و نشاطی می باشد که یک داوطلب کنکوری باید داشته باشد، قطعا یک داوطلب کم انرژی که با چشمان نیمه باز به مطالعه می پردازد این حس را تجربه نمی کند!
و بالعکس خواب بیشتر از۸ ساعت را با ورزش مدیریت کنید، یعنی بعد از مدت زمان۸ ساعت از تخت خوابتان بلند شوید و به مدت ۱۰دقیقه ورزش کنید و بعد از آنکه هوشیار شدید مطالعه را آغاز کنید.  

آیا خواب عصرانه داشته باشیم؟

خواب عصرانه خوابی است که عمیق و طولانی نباشد این خواب در بعضی افراد خوب است و در بعضی دیگر بد است .
ما به افرادی که مزاج گرم و خشک دارند مانند کودکان و جوانان و گروهی که در روز فعالیت بیشتری دارند توصیه می کنیم که در روز خواب کوتاه عصرانه داشته باشند (حدود30دقیقه) تا انرژی از دست رفته را جبران کنند. خواب عصرانه باعث تقویت عملکرد ادراکی شما می شود.
اگر عضو افرادی هستید که خواب سنگینی دارید و نمی توانید به راحتی بیدار شوید ؛ در نیمه روز حتما ورزش های  هوازی را انجام دهید و این گونه خود را شارژ کنید.

برنامه ریزی با ساعت بیولوژیکی:

متناسب با ساعت بیولوژیکی خود برنامه ریزی کنید ؛ ساعت بیولوژیک بدن، در واقع همان ساعت درونی بدن شماست که زمان خواب و بیداری شما را مشخص می کند ،که منحصر به فرد است.
به طور کلی یک سیکل شبانه‌روزی بدن به شرح زیر می‌باشد:

6-7صبح : سرعت سوخت و ساز بدن حداکثر و دمای بدن افزایش می یابد    ⇐      پس سعی کنید مطالعه در این زمان را از دست ندهید (سحرخیز باش تا کامروا شوی)

11-10صبح : حداکثر هوشیاری     ⇐     بهترین زمان برای یادگیری مطالبی که برای شما دشوار است.

12-1بعد‌از‌ظهر: حداقل میزان انرژی و درجه‌ی حرارت بدن و آدرنالین کاهش می‌یابد. احساس خواب‌آلودگی نیم‌روزی اتفاق می‌افتد    ⇐     سعی کنید تایم ناهارتان را بین این ساعت قرار دهید تا انرژی لازم را کسب کنید.

3 بعد‌از‌ظهر: دمای بدن و آدرنالین مجدداً افزایش می یابد.     ⇐     بهترین زمان برای یادگیری و به خاطر‌سپاری مطالب در حافظه‌ی بلندمدت است.

5-7بعد‌از‌ظهر: درجه‌ی حرارت بدن و آدرنالین به اوج خود می‌رسند     ⇐      بهترین زمان برای فعالیت بدنی و ورزشی است.

9شب: ملاتونین افزایش می یابد و سوخت و ساز بدن کاهش می‌یابد.     ⇐       تایم استراحت و شام خود را در این زمان بگذارید.

11-12شب:  خواب آلودگی به اوج خود می‌رسد.      ⇐       بهتراست در این تایم بخوابید و صبح زودتر از خواب بیدار شوید.

3-5 صبح: سطح هورمون‌ها و دمای بدن به حداقل خود می‌رسد و خواب عمیق است.

و این ساعات بیولوژیکی ممکن است در افراد مختلف کمی متفاوت باشد پس دوستان خوبم حتما برنامه ویژه وشخصی برای خود داشته باشید، و هر روز سر ساعت مشخص بخوابید و بیدار شوید و به هیچ عنوان ساعت خوابتان را تغییر ندهید یعنی نشود که صبح تا ظهر بخوابید و شب درس بخوانید!

موفق باشید!