تغذیه در کنکور

اهمیت تغذیه در کنکور

بسیاری از داوطلبان برای آمادگی کنکور نیاز به تغذیه مناسب دارند؛ اما برخی به مصرف غذاهایی می‌پردازند که باعث کاهش انرژی آن‌ها می‌شود. در این مقاله قصد داریم در این مورد صحبت کنیم که داوطلبان در روز کنکور و شب قبل از آن بهتر است از مصرف چه مواد غذایی اجتناب کنند.

یکی از اشتباهات داوطلبان در روز کنکور این است که با کوچکترین ناراحتی جسمی به خوردن هر دارویی تن می‌دهند و این می‌تواند برای آن‌ها مضر باشد. جداً  از خوردن هر دارویی بدون تجویز پزشک پرهیز کنید. از مصرف موادی که قند خون شما را افزایش می‌دهد مانند شربت دوری کنید؛ چراکه معمولاً پس از گذشت چند ساعت از صبحانه و نزدیک به ظهر قند خون پایین می‌آید. در این شرایط داوطلبان می‌توانند با به همراه داشتن چند قطعه قند یا مقداری آب میوه و یا خرما از کاهش ناگهانی قند خون جلوگیری کنند.

 روز قبل از کنکور از چه مواد غذایی استفاده کنیم؟

 در زمان امتحانات به‌ویژه امتحان کنکور باید توجه ویژه و ضروری به تغذیه داشته باشیم. با اینکه درس خواندن نیاز فرد را به انرژی افزایش نمی‌دهد؛ اما استفاده از غذاهای مناسب برای دانش‌آموزان شرکت‌کننده در کنکور دانشگاه بسیار مهم است. در طول امتحانات داوطلبان باید بیشتر غذاهایی مصرف کنند که نیازهای بدنشان را طی این مدت تأمین کند تا بتوانند سریع‌تر بیندیشند و دارای حافظه بهتری باشند. غذای سبک حاوی نان، لبنیات، گوشت، مرغ و ماهی را می‌توان از جمله خوراکی‌های مناسب شب قبل از کنکور دانست.

افراد متقاضی شرکت در امتحان کنکور1401 باید از غذاهایی که حالت خواب آلودگی در آنها ایجاد می‌کند، پرهیز کنند. بسیاری از خانواده‌ها غذاهای پرچرب و سرشار از روغن را برای فرزندانشان تهیه می‌کنند در صورتی که این کار صحیح نمی‌باشد. در حقیقت غذای سرخ شده و آغشته به روغن باعث تنبل شدن داوطلب می‌شود، چرا که غذاهای چرب و پرادویه زمان بیشتری را برای هضم شدن نیاز دارند. بنابراین داوطلب نباید پیش از امتحان زیاد از این نوع غذاها استفاده کند.

از موادغذایی کم‌ارزش که دارای مواد افزودنی هستند مانند چیپس، پفک، انواع فست‌فود و… به هیچ عنوان استفاده نکنید؛ زیرا افزودنی‌ها و رنگ‌هایی که به این خوراکی‌ها می‌زنند باعث کاهش تمرکز و یادگیری می‌شود.

بهتر است داوطلبان کنکور شب قبل از کنکور از خوردن شام سنگین و پرکالری و پرحجم خودداری کنند. تغذیه سالم برای دانش‌­آموزان تاثیر زیادی در یادگیری آن‌ها دارد. ترجیحاً از تنقلاتی نظیر چیپس، پفک و امثال آن‌ها، نوشیدنی‌های گازدار مثل نوشابه و دلستر و ترکیبات غذایی کافئین‌­دار مانند شکلات، کاکائو استفاده نکنید.

کلام اخر: دوستان عزیز کنکوری سعی کنید در این مدتی که مشغول مطالعه می‌باشید متوجه رژیم غذایی خود باشید چرا که این موضوع به شدت در روند یادگیری شما موثر خواهد بود. حتماً به نکاتی که در بالا اشاره شده دقت لازم را داشته باشید تا بتوانید با انرژی بیشتری در سرجلسه حاضر شوید.