اولویت میان رشته و دانشگاه

آیا باید رشته را فدای دانشگاه کرد؟

 

 همانطور که می‌دانیم با اعلام نتایح کنکور، انتخاب بهترین رشته و دانشگاه دغدغه بسیاری از داوطلبان می‌باشد. اینکه رشته خوب را انتخاب کنند یا تمرکز کنند روی دانشگاهی خوب سوالی است که اغلب ذهن داوطلبان را درگیر می‌کند؛ لذا در این مقاله تصمیم گرفتیم تا درمورد اولویت میان رشته و دانشگاه با شما گفتگو کنیم.

با اعلام نتایج کنکور، دغدغه مهم شما کنکوری‌ها انتخاب رشته می‌شود. اغلب کنکوری‌ها، دچار تعارض انتخاب بین رشته یا دانشگاه می‌شوند. شما هم ممکن است دچار این تعارض شده باشید که مثلاً یک رشته خوب را در یک دانشگاه متوسط را انتخاب کنید یا یک رشته متوسط را در یک دانشگاه خوب؟

واقعیت این است که رشته خوب از دانشگاه خوب مهم‌تر است. یعنی اگر بین انتخاب یک رشته خوب در یک دانشگاه متوسط یا انتخاب یک رشته متوسط در یک دانشگاه خوب تردید دارید، بهتر است اولویت را به رشته خوب بدهید. دلیلش این است که شما چند سال از عمرتان را در دانشگاه می‌گذرانید اما سال‌ها می‌بایست با رشته‌ای که انتخاب کردید، روبرو شوید. از طرفی هم آینده شغلی شما تا حدودی به رشته تحصیلی‌تان مربوط می‌شود تا از دانشگاهی که در آن فارغ‌التحصیل شدید؛ لذا بهتر است که تمرکز اصلی خود را برای انتخاب بهترین رشته بگذارید. واقعیت این است که رشته تحصیلی به شغل، درآمد، جایگاه اجتماعی و آینده شما جهت می‌دهد. سعی کنید رشته‌ای را انتخاب کنید که در آینده جایگاه ویژه‌ای از لحاظ شغلی داشته باشید؛ حتی اگر از دانشگاه متوسطی فارغ‌التحصیل شده باشید. بعضی از افراد روی دانشگاه‌های برتر تأکید می‌کنند؛ درصورتی‌که یادگیری بیشتر به خود دانشجو بستگی دارد تا محل دانشگاه و نوع دانشگاه. البته وقتی دانشگاه امکانات آموزشی بالایی داشته باشد، باعث ایجاد انگیزه در دانشجویان می‌شود؛ اما وقتی به رشته‌ای علاقه نداشته باشیم هرچقدر هم دانشگاه خوب باشد بازهم از تحصیل لذت نمی‌بریم.

برای انتخاب بهتر توصیه می‌کنیم موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • اولویت‌های زندگی خود را بهتر بشناسید.
  • به اهداف خود دقت کنید و علایق خود را در انتخاب‌هایتان در نظر بگیرید.
  • برای موفقیت تمام پیش‌نیازهای رشته‌ی خود را کسب کنید.

با توجه به مطالب بیان شده، مطمئن باشید انتخاب نهایی درستی انجام خواهید داد؛ چرا که دنیای امروز ما به افراد متخصص و بامهارت نیاز دارد تا شغلشان را با عشق و علاقه و انگیزه دنبال کنند.