اهمیت زمان استراحت

زمان استراحت در سال کنکور چه اهمیتی دارد؟

سالی که یک داوطلب برای کنکور سراسری خود را آماده می کند قطعاً چالش هایی را پیش رو دارد که باید به آرامی از آن ها عبور کند. لذا این فرد صرفاً می بایست بر روی هدف خود تمرکز داشته باشد و به طور مداوم برای آن تلاش کند. از طرفی هم مطالعه مداوم باعث خستگی ذهنی و جسمی وی می شود و نیاز به استراحت دارد. در این مقاله می خواهیم کمی درباره اهمیت زمان استراحت صحبت کنیم.

قطعاً برای داوطلبان کنکور یک برنامه ریزی اصولی می بایست انجام گیرد که فرد داوطلب هم به مطالعه خود بپردازد و هم به استراحت خود. اگر داوطلبان بی وقفه دروس را مطالعه کنند و زمانی را برای استراحت به خود اختصاص ندهند؛ مطالعه کردنشان هیچ بازدهی ندارد و عملکرد یادگیری آن‌ها کاهش می یابد. بنابراین افراد باید سعی کنند اعتدال را رعایت کنند زیرا این کار موجب می شود تا هم به برنامه ریزی خود برسند و در کنارش به استراحت هم بپردازند. داوطلبان باید دقت کنند که ناگهان تصمیم به تغییر الگوی خواب نگیرند؛ چون در روندی قرار می گیرند که برنامه زندگیشان تغییر می کند و قطعاً زمان استراحتشان هم باید مدیریت شود.

یک داوطلب کنکور، مباحث مجزایی را در طول روز مطالعه می کند. در روزهای بعدی تمرکز روی موضوعات دیگری است. در دوران جمع بندی کنکور روی دانسته های ذهنی کار می شود و هیچ درسی از پایه تدریس نمی‌شود. بنابراین می بایست حافظه طولانی مدت کنکوری ها وضعیت مطلوبی داشته باشد. اهمیت خواب کنکوری‌ها به جهت افزایش حافظه طولانی مدت بیشتر از سایر موارد است. جریان خیلی ساده است؛ وقتی می‌خوابید و بدن در حالت استراحت کامل قرار دارد، فعالیت مغز متوقف نمی شود. مغز انسان قادر است حتی در موقع خواب نیز یک سری اتصالات عصبی را برقرار کند. در هنگام خواب کنکوری ها همه اطلاعات کسب شده در طول روز به حافظه طولانی مدت منتقل می شود. خواب با کیفیت کمک می کند که هر آنچه در طول روز یاد گرفته اید، در ذهن تثبیت شود. در هنگام خواب، مغز همه خاطرات را حفظ نمی کند بلکه تنها به تقویت موارد مهم می پردازد.

*سعی کنید خواب بعدازظهر نداشته باشید یا کم بخوابید.

داوطلبانی که عادت دارند هر روز ظهر ۳- ۲ساعت بخوابند، باید این مدت زمان را تا ۴۵ دقیقه کاهش دهند، ولی آن را حذف نکنند تا ضمن برطرف شدن خستگی مطالعه، راندمان و بازدهی آنها افزایش یابد. اگر به زمان تنظیم شده ساعت خود حساس نیستید، از یکی از اعضای خانواده بخواهید تا شما را بیدار کند. چون زمان استراحت اگر بیش از حد باشد همین مسئله باعث کسالت شما می شود. سعی کنید سیستم بیولوژیک بدنتان را به‌ مطالعه در روز و خوابیدن در شب عادت دهید، زیرا بهترین زمان‌های مطالعه در روز است و شب بهترین زمان برای استراحت و آرامش مغز و اعضای بدن شماست.

*شب‌ها به اندازه کافی و منظم بخوابید.

داوطلبانی که قبل از کنکور روزانه ۱۱-۹ ساعت استراحت و خواب داشتند باید آن را کاهش دهند، البته که باید در سال کنکور، خواب کافی داشته باشند و روزانه حدود ۷-۶ ساعت بخوابند، زیرا کم‌خوابی یا بی‌خوابی باعث کاهش راندمان مطالعه و یادگیری می‌شود و داوطلب به نتیجه مطلوب در کنکور نخواهد رسید.

دوستان عزیز در کنار همه مسائلی که در این یک سال وجود دارد، سعی کنید به همه جوانب توجه داشته باشید از جمله به استراحت خود هم بها دهید تا بازدهی بهتری از مطالعه خود داشته باشید.