چگونه باید حس ناامیدی و خستگی را به خصوص در ماه‌های پایانی کنکور کنترل کرد؟

چگونه باید حس ناامیدی و خستگی را به خصوص در ماه‌های پایانی کنکور کنترل کرد؟

_

برخی از داوطلبان با یک تصمیم‌گیری درست به خوبی می‌توانند از فرصت باقی‌مانده بهترین استفاده را بکنند؛ اما برخی دیگر، واقعاً نمی‌توانند که یک تصمیم درست و اصولی بگیرند، بنابراین نمی‌توانند موفق شوند. در این میان، عده‌ای هم هستند که ابتدا خوب شروع می‌کنند؛ اما وقتی به اواسط کار می‌رسند، به دلایلی ناامید می‌شوند و دست از تلاش برمی‌دارند. لذا در ماه‌های پایانی فرصت‌های خوبی پیش می‌آید که داوطلب می‌تواند با تکرار و مرور مطالب مهم به هدف خود برسد و از دسته‌ای از داوطلبان که ناامید یا خسته شده‌اند سبقت بگیرد؛ بنابراین باید دست از ناامیدی کشید و با برنامه‌ای منسجم و اصولی حرکت کرد.

 

از دلایلی که این دوره دارای اهمیت می‌باشد می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
1– اصل فراموشی
خیلی از داوطلبان نگرانند که ممکن است مطلبی فراموش شود؛ اما نگران نباشید چرا که اگر با دقت مطالعه شود و هرمبحث در بازه‌های زمانی مختلف نزدیک به کنکور مرور بشود حتماً به سوالات پاسخگو خواهید بود.
2– اصل تراکم
منظور از اصل تراکم این است که هرگاه مغز در محدودیت زمانی برای یادگیری قرار بگیرد، بازدهی آن افزایش می‌یابد؛ به عبارت دیگر، مغز تمایل دارد که کارها را هرچه سریع‌تر انجام دهد. هر سال، بازدهی مطالعاتی اکثر داوطلبان، از یکی دو ماه مانده به کنکور به شدت افزایش می‌یابد.
توجه به اصول مهم برنامه‌ریزی
وقتی چگونگی مطالعه را فرا گرفتید، باید مکان خوبی برای مطالعه انتخاب کنید تا حس خوبی دریافت کنید. به میزان مطالعه خود نمره دهید و خود را ارزیابی کنید تا شناخت بهتری نسبت به خود کسب کنید. از طرفی اهمیت درس را هم در نظر بگیرید و به آن نمره دهید تا زمان بیشتری به آن اختصاص دهید. این موضوع باعث می‌شود تا از استرس شما کاسته شود و اصولی‌تر به جلو حرکت کنید.
نکته مهم این است که درس خواندن مهم نیست؛ بلکه چگونه خواندن مهم است. بسیاری از داوطلبان گمان می‌کنند که مباحث دروس را باید کامل بخوانند اما به کیفیت آن توجهی نمی‌کنند. هر وقت که احساس ناامیدی کردید، دوباره به اهدافتان فکر کنید و محکم بگویید که می‌توانید! در این حال، چند جمله انگیزشی بخوانید یا به افرادی فکر کنید که در شرایط شما بوده و توانسته‌اند کنکور را به زانو در آورند؛ حتی سعی کنید با افرادی که به شما امید و روحیه می‌دهند، صحبت کنید. خلاصه هر کاری که از دستتان بر می‌آید، برای پابرجا ماندن امید و انگیزه خود انجام دهید.
ممکن است که بعد از برنامه‌ریزی و مطالعه دروس، به این نتیجه برسید که برخی از مباحث یا دروس به وقت کمتر یا بیشتری برای یادگیری نیاز دارند. اگر احساس کردید که می‌توانید در وقت کمتر، آن درس یا مبحث را بخوانید، وقت آن را به یک درس یا مبحث سخت دیگر که در برنامه دارید، اما زمان کمتری به آن اختصاص داده بوده‌اید، بدهید. اگر چنین درسی وجود نداشت، یک مبحث دیگر را که حذف کرده بودید، به برنامه‌تان اضافه کنید. حال اگر متوجه شدید که درسی را که برای آن چهار ساعت در هفته وقت گذاشته‌اید، به وقت بیشتری نیاز دارد و درس مهم و پراهمیتی است؛ وقتی را از دروس دیگر کم کرده و به آن اختصاص دهید وگرنه، با توجه به تشخیص خود و نمراتی که قبلاً به این درس داده‌اید، آن را کلاً از برنامه خود حذف و درس دیگری را جایگزین آن کنید. البته از ابتدا و تا دو یا سه هفته، برنامه خود را طوری بچینید که وقت اضافی داشته باشید و اگر چنین مشکلی پیش آمد، بدون دغدغه و نگرانی و حذف درس یا مبحثی خاص، وقت بیشتری را در برنامه به آن درس اختصاص دهید.

 دنیای هر کس به اندازه وسعت فکر و عمق احساسشه.

 

دلایل بی‌انگیزگی
موضوع بی‌انگیزگی در این روزها اتفاقی عادی است؛ چون شما تا امروز نیمه مسیر کنکور را آمده‌اید. اما چون استراتژی کنکور را نمی‌دانستید، با طی کردن نصف مسیر، نیمی از انرژی شما هم مصرف شده است.
این روزها که شما نیمه انرژی خود را صرف کرده‌اید، با فشار و حجم مطالعه بالای امتحانات فصلی همزمان شده است که انرژی و تمرکز خاص خود را نیاز دارد. ویژگی ذاتی کنکور است که داوطلبان آن بعد از مدتی درس خواندن دچار خستگی ذهنی-روحی می‌شوند.
در حالی که شما باید مستقل از هر چیزی و هر کسی تلاش خود را داشته باشید و درس بخوانید. چون همیشه تعدادی از داوطلبان کنکور هستند که همواره درس می‌خوانند و با انگیزه بالا به هدف خود فکر می‌کنند؛ لذا سعی کنید تا تمامی نکات گفته شده لحاظ گردد و همیشه مصمم به هدف خود بنگرید.
در پایان باید ذکر شود که به دلیل استرس و نگرانی با خودتان درگیر نشوید. خسته شدن طبیعی است؛ به خودتان استراحت دهید و با کمک یک مشاور خوب مسائل خود را حل کرده و به مطالعه خود کیفیت دهید.