پیشنهادات برای رشد ساعت مطالعه

پیشنهادات برای رشد ساعات مطالعه

 

بسیاری از داوطلبان هستند که می‌خواهند ساعت مطالعه خود را افزایش دهند؛ اما منظور از ساعت مطالعه، در واقع مطالعه مفید و باکیفیت می‌باشد که به راه‌های افزایش آن اشاره می‌کنیم. افرادی که توانایی درس خواندن نداشته و یا به سرعت انرژی‌شان تحلیل می‌رود لازم است این موارد را رعایت کرده تا نه تنها میزان ساعت درس خواندن آن‌ها بلکه کیفیت مطالعه نیز افزایش پیدا کند.

. افزایش ساعت مطالعه باید تدریجی باشد.

اگر شما 4ساعت در روز مطالعه می‌کنید به یک باره آن را به 7ساعت نرسانید؛ بلکه می‌توانید آرام آن را افزایش دهید. البته ممکن است شما زمان کافی نداشته باشید و بخواهید که دروس را به زودی تمام کنید؛ اما این شاید باعث دلسردی شما شود و انگیزه شما را کم کند.

. به برنامه خود متعهدانه عمل کنید.

اگر در زمانی که استراحت کردید کمی وقت دارید، با خود نگویید که کمی بگذرد یا اینکه من هنوز وقت دارم، چرا که این کار باعث می‌شود شما برنامه را هر بار به تاخیر بیندازید و وقت خود را تلف کنید. پس با یک برنامه منسجم سعی کنید رو به جلو حرکت کنید و مطالعه خود را در اولویت قرار دهید.

. یک برنامه درسی اصولی و منسجم داشته باشید.

برنامه ریزی مناسب از جمله مواردی می‌باشد که باید به آن توجه کنید. لازم است بدانید که برنامه‌ریزی مناسب شامل اولویت‌بندی اصولی نیز می‌شود. در نتیجه کارهای دشوار را در زمانی که انرژی بیشتری دارید و اغلب صبح هنگام انجام دهید. کارهای سخت درس خواندن، شامل خواندن درس‌های سخت و مفهومی می‌باشد که اغلب افراد به صبح اختصاص می‌دهند. هر چقدر که زمان به سمت عصر و یا شب برود، میزان قدرت ذهنی و همچنین کارایی آن کاهش پیدا کرده، در نتیجه خواندن این گونه دروس سخت خواهد شد.

. انرژی و انگیزه خود را ارتقا بخشید.

سطح انگیزه خود را بالا ببرید. می‌توانید اتاق خود را مرتب کرده و در طول روز پرده اتاق خود را کنار بزنید تا به اندازه کافی از روشنایی استفاده کنید. این‌ها باعث می‌گردد تا ذهن شما در حالت زنده و شاداب بماند. لذا انرژی شما هم رو به افزایش می‌رود. از دیگر موضوعاتی که می‌تواند از افکار مخرب ذهن باشد، می‌توان به فکر کردن به نتیجه آزمون و یا عواقب شکست در آزمون اشاره کرد. لازم است از روش مبارزه با این افکار استفاد کنید به طوری‌که همان لحظه این افکار را در برگه‌ای نوشته و زمان دیگری را برای فکر کردن به آن‌ها اختصاص دهید.

. به تغذیه و رژیم غذایی خود اهمیت دهید.

بین مطالعه و کیفیت آن رابطه‌ای وجود دارد که به میزان قابل توجهی به مغز شما ارتباط دارد؛ بنابراین لازم است این قاعده را رعایت کنید. مغز شما تنها 2 درصد از وزن بدن را تشکیل داده اما 20 درصد از میزان انرژی روزانه را مصرف خواهد کرد. به همین دلیل لازم است به تغذیه خود در زمان درس خواندن و یا آزمون اهمیت دهید. در نتیجه مصرف گلوکوز را افزایش داده و از غذایی همچون آجیل، لبنیات کم‌چرب، سبزیجات و میوه‌ها استفاده کنید.

. برنامه مناسبی برای استراحت و ورزش داشته باشید.

استراحت را در برنامه خود بگذارید چرا که از خستگی شما می‌کاهد و به تمرکز شما کمک می‌کند. علاوه بر آن سعی کنید در روز دقایقی را به ورزش، خصوصاً ورزش‌های کششی اختصاص دهید. شادابی و انرژی شما می‌تواند با ورزش کردن افزایش یابد.