ورود به دانشگاه دولتی

آیا دانشگاه دولتی ارزش سختی کشیدن در سال کنکور را دارد؟

قبولی در بهترین رشته و دانشگاه کار سختی است و بسیاری از دانش‌آموزان این سختی را متحمل می‌شوند تا به اهدف خود برسند؛ چون اعتقاد دارند که ارزش تلاش کردن و زحمت کشیدن را دارد. اما برخی صرفاً ورودی به دانشگاه را در اولویت قرار می‌دهند و نمی‌خواهند خود را خسته کنند؛ چراکه معتقدند چه در دانشگاه دولتی درس بخوانند چه در دانشگاه آزاد، در هر صورت باید وارد جامعه کاری شوند و درآمد کسب کنند و مدرک ممکن است برایشان مهم نباشد.

باتوجه به برنامه‌های تلویزیون که گویای این مطلب هستند که کنکور ساده می‌باشد، آیا حقیقت هم همین است؟ آیا دانش‌آموزانی که از نظر علمی بسیار ضعیف هستند هم می‌توانند امیدوار باشند که به راحتی یکی از رتبه‌های برتر کنکور را از آن خود کنند؟ آیا این دسته از دانش‌آموزان نیز می‌توانند با تلاش به یکی از دانشگاه‌های خوب دولتی ورود پیدا کنند؟

اگر با این دید بنگریم که تست‌های ساده‌ای طراحی می‌شود که دانش‌آموزانی با سطح علمی پائین هم به رشته‌های با نمره‌های بالا دست پیدا کنند؛ چنین تفکری اشتباه می‌باشد. مطابق سیاست‌های نظام آموزش‌وپرورش، کشور می‌بایست از متخصصینی باهوش‌تر، هوشمندتر، کارآمدتر و متعهدتر برخوردار شود؛ لذا سازمان سنجش به عنوان یکی از ابزارهای تحقق این سیاست‌ها می‌بایست کنکوری برگزار کند که در آن دانش‌آموزانی مستعد، پرتلاش و هوشمند را برگزیند. از طرفی دانش‌آموزان ضعیف نیز می‌توانند با صرف زمان بهینه، ضعف‌های خود را پوشش دهند تا به هدف خود برسند و اگر در مسیر درست تحصیلی قرار بگیرند، هیچ چیز غیرممکن نیست.

مزایای دانشگاه‌های دولتی

اولین مورد از مزایای دانشگاه‌های دولتی، تحصیل رایگانی است که برای دانشجویان در نظر گرفته است. البته تحصیل رایگان برای دانشجویان دوره روزانه از دانشگاه‌های دولتی است و پذیرفته‌شدگان دوره نوبت دوم باید شهریه تحصیلی خود را بپردازند. دانشجویان دوره نوبت دوم یا همان شبانه، تفاوتی با دانشجویان دوره روزانه ندارند و از همان شرایط تحصیلی و امکانات رفاهی برخودار هستند؛ تنها تفاوت این دو دوره در اخذ شهریه از دانشجویان نوبت دوم است.

از دیگر مزایای دانشگاه‌های دولتی، تدریس بهترین اساتید کشور در آن‌ها می‌باشد؛ خصوصاً در دانشگاه‌های برتری مانند دانشگاه تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبائی، خوارزمی، الزهراء و … . فضای آموزشی در این دانشگاه‌ها رقابتی‌تر می‌باشد؛ در واقع دانشجویان راغب هستند که از یکدیگر پیشی بگیرند. البته تعدادی از اساتید دانشگاه‌های دولتی در سایر دانشگاه‌ها مثل دانشگاه آزاد مشغول فعالیت هستند و مجموعاً اساتیدی که در یک فضای آموزشی هستند؛ تعیین‌کننده کیفیت آن دانشگاه می‌باشند. در کل دانشگاه دولتی نسبت به سایر دانشگاه‌ها از لحاظ بالا بودن سطح علمی ارجحیت دارد و بسیاری از داوطلبان معتقدند که قبول شدن در دانشگاه دولتی ارزش سختی کشیدن را دارد؛ چراکه مدارک این دانشگاه‌ها معتبر می‌باشد و آن‌ها بعد از فارغ‌التحصیلی می‌توانند شغل دلخواه خود را پیدا کنند.