نابغه و تنبلی

نابغه و تنبلی

در این مقاله به رابطه بین نابغه و تنبلی یک داوطلب کنکور در آزمون سراسری پرداخته شده است. همچنین مسایل مرتبط با اختراع ، خلاقیت و هرآنچه در کنار مهارت تست زنی و مدیریت جلسه کنکور نیاز است پرداخته شده است

به جمع نابغه ها خوش اومدین!
مثل یک نابغه فکر کن
تو هم می تونی مثل یک نابغه فکر کنی، گرچه ممکنه باور نداشته باشی که نابغه ایی.
نابغه ها از راهکارهای خاصی برای هدایت افکار خودشون استفاده می کنن.
شما هم می تونی با این راهکارها آشنا بشی و در زندگی روزمره ات استفاده کنی.
پس با من همراه شو تا بهت یاد بدم چطور مثل یک نابغه میتونی فکر کنی.
1. مسائلت رو از زوایای مختلف بررسی کن.
2. از تشبیه و استعاره استفاده کن.
3. تصویرسازی کن.
4. تولید کن.
5. ترکیبات جدیدی درست کن.
6. بین موضوعات ناهماهنگ ارتباط برقرار کن.
7. خودت رو برای بهره گیری از فرصت ها آماده کن.

 بیشتر بخوانید: مصاحبه دانشگاه شاهد

1. مسائلت رو از زوایای مختلف بررسی کن.
مسائل خودت رو از زاویه های مختلف بررسی شون کن مثل یک نابغه. زاویه دید خودت رو باز کن و هنگام مواجهه با یه مشکل از زاویه های مختلف به اون نگاه کن. این به شما کمک می کنه همه زوایا رو در نظر بگیری و نگاه تازه ای به مسئله داشته باشی.
لئوناردو داوینچی، اعتقاد داشت برای به دست آوردن دانش و جمع آوری اطلاعات درباره ماهیت یه مسئله باید اجزای اون مسئله رو بشناسیم و در مواجهه با یه مشکل معمولا اولین فکر بهترین فکر نیست و غالبا کلیشه ای و غیرخلاق هست.در بیشتـر مواقع ماهیــت یک مسئلــه با تغـییر زاویه دید تغیـیر می کنه و به مسـئله جدیدی تبدیل می شود.
2. از تشبیه و استعاره استفاده کنین.
ارسطو، استفاده از اسـتعاره رو نشـانه ای از نــبوغ می دانست و اعتقاد داشت فردی که توانایی درک تشابه بین دو حیـطه جـداگانه را دارد ومی تـواند این دو را به هم پیـــوند دهد، نعــمت ویــژه ای نصیبش شده است.

مسائل خودت رو از زاویه های مختلف بررسی شون کن. زاویه دید خودت رو باز کن و هنگام مواجهه با یه مشکل از زاویه های مختلف به اون نگاه کن. این به شما کمک می کنه همه زوایا رو در نظر بگیری و نگاه تازه ای به مساله داشته باشی.

3. تصویر ســازی کن.
وقتی انیشتین نابغه درباره مسئله ای فکر می کرد، همیشه لازم می دونست که موضوع مورد نظرش رو تا حد ممکان فرمول بندی و تصویرسازی کنه و برای این منظور از تصویر و نمودار استفاده می کرد. اون راه حل ها رو در ذهنش تصور و طبقه بندی می کرد و اعتقاد داشت کلمات و اعداد به خودی خود نقش معناداری در فرایند تفکر ندارن و برای درک بهتر موضوع باید به صورت تصویر، نمودار و طرح آماده بشن.
4. تــولید کنــین.
یکی از ویژگی های بارز نابغه قدرت آفرینش و تولید است.
برای مثال توماس ادیسون هزار و اندی اختراع به ثبت رسیده دارد که همه آنها را نمی توان بسیــار عالــی دانست ولی یک نابغـه از خلـــق چیزهای متوسط و معمولی و حتی ناچیز ترسی ندارد و آنها را پایــه ایی برای کارهای مــهم آتی می بیند.
اگر یک فکر در سطـح فکر باقی بماند و به خلق و آفرینش نرسد، همـیشه در حد یک فکر باقی خواهد ماند و اشتـباهات و نقاط ضعف هرگز برطرف نخواهد شد.

 

5. ترکیبات جدیدی درست کنین.
آمیختن و ترکیب کردن عقاید، تصورات و افکار، صرف نظر از اینکه چقدر ناسازگار و غیر معمول اند، یکی از ویژگی های نابغه است. برای مثال قوانین وراثت که در علوم جدید ژنتیک مطرح شده، حاصل شیوه تفکر جرج مندل بود که ریاضیات و بیولوژی را ترکیب کرد و علم جدیدی پدید آورد.
6. بین موضوعات نا هماهنگ ارتباط برقرار کنین.
برقرار کردن ارتباط بین موضوعاتی که ظاهراً، هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند گاهی اوقات کلید حل برخی مسائل است. برای مثال لئوناردو داوینچی نابغه با مشاهده ضربه سنــگ بر آب و دیدن امـواج ایجـاد شده، و برقرار کردن ارتباط بین این موضوع و صدای زنگ، متوجه شد که «صدا» نیز به صورت موج حرکت می کند.
7. خودتون رو برای بهره گیری از فرصت های یک نابغه آماده کنین.
وقتی برای انجام کاری تلاش می کنید و در ظاهر شکست می خورید، این پایان را شروع حرکت های بعدی ببینید. در واقع به جای تمرکز بر این جمله که “چرا شکست خوردم؟”، از خود بپرسید “چه کارهایی انجام دادم؟”. با کشف مراحل و جزئیات یک فعالیت می توانید قسمت های معیوب را شناسایی کنید و به نتایج بهتری برسید.