متن خوانی و درک مطلب در مطالعه

متن‌خوانی و درک مطلب در فرآیند مطالعه

 

درک مطلب مهمترین مهارت یادگیری است. هر چه درک و دریافت ما از مطالب بهتر باشد، یادگیری عمیق آن برای ما آسان‌تر خواهد بود. سعی کنید با هدف و انگیزه مطالعه کنید تا درک بهتری از موضوعات داشته باشید. منظور از درک مطلب، خواندن مطالب و فهمیدن معنا و مفهوم آن است.

راه‌های افزایش درک مطلب 

احتمالاً برای هر فردی پیش آمده که مطلبی را بخواند، ولی آن را پس از مدتی به یاد نیاورد. اما یاد گرفتن استراتژی‌هایی که به ما در افزایش درک مطلب کمک می‌کنند، باعث خواهد شد که مطالعه بدون فراموشی را تجربه کنیم.

  • یکی از بهترین راه‌های افزایش درک مطلب این است که شما قبل از مطالعه بتوانید ذهن خود را برای چیزی که می‌خواهید مطالعه کنید، آماده کنید.
  • اطراف خود را از هر چیزی که حواستان را پرت می‌کند خلوت کنید. میز خود را تمیز کنید و منابع درسی خود را پراکنده نکنید. این کار باعث می‌شود که شما هدفمندتر به جلو حرکت کنید.
  • مطالعه هدفمند موجب می‌گردد که شما نسبت به خود باور پیدا کنید و با انگیزه بیشتری رو به جلو حرکت کنید. به عنوان مثال هدف شما می‌تواند خواندن یک فصل از یک کتاب باشد.
  • مرور را از یاد نبرید چرا که اثر مثبتی بر عملکرد مطالعه شما خواهد گذاشت. یادداشت‌برداری کنید و در طول روز آن‌ها را مرور کنید چرا که به درک بهتر مطلب کمک می‌کند. این موضوع زمان و انرژی بسیار زیادی را از شما خواهد گرفت.
  • از حاشیه‌نویسی هنگام مطالعه و نت‌برداری نکات مهم آن به زبان خودتان غافل نشوید؛ چراکه درک شما را نسبت به مطلب ارتقاء می‌دهد.
  • حتماً در جریان مطالعه مفاهیم را از خود بپرسید و در پایان واحد مطالعاتی یک بار کلیت موضوع را به خودتان توضیح دهید.
  • از کلیات به جزئیات برسید و سعی کنید در حالی که مطالب را به صورت جامع درک می‌کنید، ارتباط آن‌ها را با سایر موضوعات آن درس برقرار کنید. این کار باعث می‌شود زنجیره‌ای از مباحث در ذهن شما شکل بگیرد و به خاطر سپردن آن‌ها راحت‌تر باشد.

کلام پایانی:

فراموش نکنید که آمادگی ذهنی قبل از درس خواندن مهمترین شرط برای افزایش درک مطلب است. پس قبل از اینکه دست به کتاب ببرید، بهتر است که ذهن خود را برای کاری که قرار است انجام دهید آماده کنید که این کار روند مثبتی را بر عمکرد شما ثبت خواهد کرد.