لزوم ارتباط با مشاور تحصیلی

آیا حضور مشاور در سال کنکور ضروری است؟

 

 

از آن جایی که یک فرد داوطلب کنکور سراسری در مسیر آمادگی برای آزمون کنکور ممکن است فشار زیادی را متحمل شود؛ لذا نیاز به یک مشاور خوب و برنامه‌ای منسجم دارد. از طرفی در این شرایط نیاز به یک شخصی که بتواند آگاهانه او را هدایت کند، ضرورت بیشتری می‌یابد. مشاوره‌ی تحصیلی به جهت نقش مهمی که در موفقیت یا شکست دانش آموزان در مسیر تحصیلی و شغلی خود ایفا می‌کند، از اهمیت بسیار بالایی نزد والدین و فرزندانشان برخوردار است. از طریق یک مشاور آگاه می‌توان توانایی‌ها و نیز محدودیت‌های دانش آموزان را شناخت و از امکانات موجود حداکثر استفاده را به عمل آورد. لذا قصد داریم در این باره صحبت کنیم که آیا حضور یک مشاور در دوران آمادگی برای کنکور ضروری هست یا خیر؟

مشاوره تحصیلی

مشاوره تحصیلی، با اهداف مختلفی دنبال می شود. در طول مشاوره دانش آموز مهارت های متعددی را می آموزد. در برخی مواقع هدف، هدایت تحصیلی و آموزش نحوه مطالعه و برنامه‌ریزی به صورت صحیح است. در برخی مواقع هدف، شناسایی دلایل افت تحصیلی، رفع موانع و مشکلات تحصیل است. در واقع مشاوره، با شناسایی استعدادها و علایق راهی را برای داوطلبان می‌گشاید.

 گاهی دانش آموز، روش مطالعه صحیح را می‌داند، اما در یک برنامه‌ریزی مناسب ناتوان است. این برنامه ممکن است با توانایی‌ها، شرایط، ویژگی‌ها و روحیات فرد سازگار نباشد؛ بنابراین اجرایی کردن آن ناممکن است و یا زمان و انرژی زیادی از فرد را بیهوده هدر می‌‌دهد. ذوق و شوق ادامه تحصیل در این دانش آموزان به مرور زمان از بین می‌رود. لذا بهتر است داوطلب در این شرایط حضور یک مشاور آگاه را در کنار خود تجربه کند. رفع اضطراب و استرس ، ایجاد روحیه تلاشگری، ارتقای اعتماد به نفس و … از دیگر دستاوردها و اهداف مشاوره های تخصصی تحصیلی است.

به صورت کلی مشاوره مسیر موفقیت تحصیلی را هموار می نماید و همگام شدن با یک مشاور متخصص می تواند آرامشی برای داوطلب به حساب آید.