شیوه های متداول تست زنی در فرآیند مطالعه

شیوه‌های متداول تست‌زنی در فرآیند مطالعه

 

 

بسیاری از داوطلبان از روند تست‌زنی و انواع آن اطلاعی ندارند و این مسئله موجب می‌گردد تا مهارت لازم را در مواجه شدن با تست‌ها پیدا نکنند و در نتیجه با کمبود وقت در آزمون روبه‌رو شوند. رعایت نکردن اصول صحیح تست‌زنی باعث بالا رفتن تعداد خطاها در آزمون و گرفتن نمره منفی می‌شود؛ فلذا دانستن نکات مربوط به فرآیند تست زدن و عمل کردن به آن‌ها باعث می‌شود تا داوطلبان نتایج بهتری در آزمون‌ها بگیرند.

شیوه‌های متداول تست‌زنی

  • تست‌زنی آموزشی یا تمرینی
  • تست‌زنی آزمونی
  • تست‌زنی جمع‌بندی

تست‌زنی آموزشی یا تمرینی

تست‌زنی تمرینی یکی از مهم‌ترین کارهایی است که یک داوطلب کنکوری می‌بایست آن را بارها انجام دهد تا در هر مبحث به تسلط برسد. یک داوطلب بعد از مطالعه هر موضوع نیاز دارد که تعدادی تست حول محور همان مبحث بزند تا مفاهیم آن را به صورت آموزشی و حرفه‌ای عمیقاً یاد بگیرد. البته زدن تست در این مواقع نیازی به گرفتن زمان و درصد ندارد؛ بلکه صرفاً جهت یادگیری انجام می‌شود. ترجیحاً این دسته از تست‌ها باید بلافاصله پس از مطالعه موضوع و یا با فاصله زمانی بسیار کمی از آن زده شود.

تست‌زنی آزمونی

در واقع تست آزمونی، همان مجموعه تست‌هایی است که دانش‌آموز در خانه برای خودش در قالب آزمون برگزار می‌کند و به این شیوه خودش را محک می‌زند. در این مرحله داوطلب باید درصد و زمان را ارزیابی کند و اشکالات خود را دریابد و با تحلیل دقیق هر آزمون برای رفع مشکلات تلاش کند. در این شیوۀ تست‌زنی داوطلب می‌تواند برای هر درس کف درصدی را تعیین کند و تا زمانی‌که در دو یا سه آزمون متوالی به آن درصد نرسیده، آن مبحث را رها نکند.

تست‌زنی جمع‌بندی

تست‌زنی جمع‌بندی مختص دورانی است که داوطلب کنکوری، تمام موضوعات یک درس را به خوبی مطالعه کرده و با بررسی تست‌های آموزشی، یادگیری خود را عمیق کرده است. هم‌چنین داوطلب پیش از ورود به دوران جمع‌بندی باید در هر مبحث تعدادی آزمون تک‌موضوعی از خود گرفته باشد و درصورت اخذ عدد «کف درصد» که پیش‌تر به آن اشاره شد، اجازه ورود به دوران جمع‌بندی را دارد. حال داوطلب با شناخت نسبت به نقاط قوت و ضعف خود در هر درس می‌تواند تست‌زنی جمع‌بندی را شروع کند. در این مرحله حتماً باید خلاصه‌ها مرور شود و تحلیل آزمون‌ها بصورت جدی انجام بگیرد. توصیه می‌شود که داوطلبان برای رسیدن به تسلط بیشتر در این دوران، زمان آزمون‌های جمع‌بندی خود را کمتر از زمان قانونی و استاندارد کنکور برگزار کنند تا سرعت عمل خود را ارتقاء دهند. بهترین زمان برای تست‌زنی جمع‌بندی پایان تابستان، پایان ترم اول (اواخر دی‌ماه)، ایام نوروز و خردادماه است.